[SGW] Hoe die hindernis nou aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

an_ti

Hoe die hindernis nou aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:01

Met een van mijn verzorgpaarden spring ik regelmatig bij de Mosten.
Dat gaat meestal aardig goed.
Maar zij heeft een groot probleem met een laag sprongetje met daaronder een plas water (ze hoeft er dus niet doorheen!)
De opstelling staat zo (misschien dat een bokker het herkent)

Een opsprong + afsprong en daarna de hindernis met daaronder dus het water.

De op en af sprong is geen enkel probleem, maar zodra we bij de hindernis zijn aangekomen stopt ze echt gewoon.
We hebben haar diverse malen laten kijken en geoefend, maar ze vertikt het dus.
Terwijl ze normaal niet bang is van water!

Wij willen dit graag oplossen dus iemand een idee?
Hulp is welkom! *D

Nickeltje

Re: Hoe die hindernis nou aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:19

Spring je daar onder begeleiding? Of kun je er lessen volgen?
Dat is waarschijnlijk de verstandigste oplossing in plaats van digitale adviezen, terwijl niemand op dit moment weet wat jij kan, wat je verzorgpaard precies kan en hoe je nu de hindernis aanrijdt.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:28

We krijgen pas over een lange tijd een les weer.
We hoopte gewoon op wat advies.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:33

Dat snap ik, en misschien dat iemand dat ook kan geven, maar dat is wel heel moeilijk met alleen een opgeschreven verhaal zeg maar. Vandaar mijn vraag over of je daar ook les of begeleiding hebt.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 21:45

Wellicht kunnen we het proberen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 07:41

Mijn advies is, laat die sprong even voor wat het is en ga er pas weer mee oefenen als je dat met een instucteur kunt doen.
Voor ons is het gewoon lastig goed advies te geven omdat we niet kunnen zien hoe jij precies aanrijdt (en het probleem daardoor misschien bij jou ligt), hoe je paard reageert... Misschien heb je een filmpje? Dan kunnen we het al wat beter beoordelen.

dewixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:48

ik heb ook een x zo'n soort hindernis gehad maar dan met een slootje eronder.
die je er dus zo onderweg kunt halen.
je kunt ook zoiets proberen, dan leg je het slootje er eerst naast dan er steeds meer onder en doet ze het vanzelf ! :D
alleen als het vast water is word het lastig, misschien een ''normale'' hindernis ernaast zetten als dat kan!?
Is de hindernis vast die daar staat? want als hij niet vast is, kun je eerst niks neerleggen en dan een balkje ne steeds hoger.
En anders, gewoon veel langsstappen-draven-galopperen. en als dat niet werkt, op een andere hindernis verder oefenen die erop lijkt en anders 1 maken dei erop lijkt.
hopelijk heb je hier wat aan.

xxxxx

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:31

Misschien kan je jet slootje eronder eerst met takken, kuil, hooi of stro afdekken misschien spiegelt de zon in het water of iets ze kunnen de gekste dingen eng vinden.

Als het goed gaat gewoon steeds iets weghalen.

Is de hindernis aangeleund?? anders kan je hem ook nog aanleunen met andere hindernissen dat maakt het ook makkelijker

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:44

Ik zou zeggen, oefen al die andere hindernissen daar die wel lukken en wacht even met deze tot je goede begeleiding kunt krijgen.

De hindernis waar jij het over hebt is best lastig, zeker als je hem van de afsprong af neemt.

Als je een hindernis met wat eronder of trakheners of gaten wilt springen moet je dat heel bewust doen. zorgen dat je niet voor de beweging zit, zelf een punt hoog achter de hindernis nemen zoals een lantaarnpaal of de boomtop ofzo en daar naar kijken niet zelf naar de hindernis kijken want dan stopt het paard zeker.

Dus afstand voelen en dan als je weet dat je goed zit alleen naar dat punt achter de hindernis kijken en aanvullen met been. Het hoofd van het paard ook een beetje omhoog houden enzovoorts.

Zoals je kunt zien moet je bewust zijn waar je mee bezig bent om zulke hindernissen te springen. De hindernis die jij wilt springen kun je beter eerst van de andere kant nemen dan is het makkelijker dan van een afsprong af waar je de verbinding gemakkelijk op verliest, en het paard niet gesloten naar de "moelijke" hindernis kunt begeleiden.

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:46

Bedankt voor alle hulp. Het is een vaste hindernis met een vaste bak met slootwater dus. Ik krijg over 2 weken hulp van iemand en ondertussen springen we gewoon de normale andere hindernissen.
Van de andere kant springen helpt helaas ook niet.

slangens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:44

Dooroefenen!
Het is wel eng voor je paard om vanaf een afsprong op zo`n hindernis af te gaan, hij kijkt er dan echt in. Oefen eerst met een lage hindernis met wat water eronder, vanaf een rechte grond, dan kijkt ie er niet zo in.
Daarna kan je door met deze,

Gr.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:55

Je zegt dat je pas over lange tijd weer les krijgt, maar dat is al over twee weken. Hoe vaak oefen je deze hindernissen dan wel niet, als je twee weken een lange tijd vind :?

Ga alsjeblieft niet zelf oefenen, maar onder begeleiding!

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:41

Ik zou ook met begeleiding gaan oefenen,

Ik ken de hindernis wel, belangrijk dat je je paar goed op z'n achterhand zet en niet in het gat (water) laat kijken, ..

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:18

Begeleiding is altijd belangrijk.

Maar even een vraag? kan je de hindernis niet zonder afsprong oefenen? ik ken het terrein helaas niet

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 15:42

Antwoord op je vraag Mootje: Ik heb eerder hulp ingeschakeld;) vandaar.

De afstand tussen de afsprong en de probleem hindernis is vrij klein.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:54

Ah, vandaar :D
Als het geen mooie afstand is voor jouw paard (op dit moment) zou ik deze hindernis gewoon links laten liggen en meepakken als je verder bent in de training. Sommige afstanden op oefenterreinen vind ik ook niet passend, en dan doe ik dat lijntje gewoon niet!

Marloeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:47

Ik weet welke hindernis je bedoeld. Als je eerst de opsprong en afsprong doet, is dit best een moeilijke hindernis.
Ik zou zeggen, als je het dan toch wilt proberen, probeer het van de andere kant. Kijk goed voor je uit, en ben niet te afwachtend. De hindernis staat er dicht gegroeid, dus voor het paard, komt dit in een keer voor zijn neus.

Als het niet lukt, niet te veel proberen, wordt je paard alleen maar onzekerder van. Dan zou ik of met begeleiding gaan, of met ander paard erbij die het wel springt, zodat je erachter aan kan.
Ik ga er morgen weer naar toe, dus zal eens kijken hoe de hindernis erbij ligt.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:35

Ik weet ook welke hindernis jij bedoelt.

Mijn paard springt ook alles, behalve dat banketstaaf boomstammetje voor die op/afsprong.
Ze lijkt het maar niets te vinden met dat wat eronder. Ook een ander paard voorop werkte bij mij echt niet.

Is het inmiddels al gelukt bij je?