[WN] Speedtrail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Speedtrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 21:55

Weet iemand of er in nl ook ooit eens een speedtrail gehouden wordt op wedstrijdniveau ( het liefst wran natuurlijk :o )

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:48

Nou het is wel een onderdeel van Working Equitation, wat een enkele keer wordt georganiseerd in NL. Het komt op de een of andere manier niet echt van de grond, maar daar zit het dus wel in.

Of bedoel je wat anders?

TurdusMerula

Re: Speedtrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:39

Idd bij WE, of heel misschien bij iemand die Spaanse stijl georganiseerd is, en onderling uit zou schrijven. Meer sowieso niet...
Weet niet hoe het bij onze zuiderburen zit trouwens. :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 08:54

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:15

Voor zover ik weet is het puur voor de westernsport nooit op snelheid. Behalve dan in bijv. Extreme Cowboy races.

Edit: dat filmpje in je linkje is ook niet echt een speedtrail, maar een freestyle trail. Zoveel mogelijk punten halen binnen een bepaalde tijd. Dus hoe moeilijker de opdrachten, hoe meer punten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:53

Het is geen wran onderdeel, dus dat kun je sowieso vergeten ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:58

Huh wat?

( ik ben het geloof ik al vergeten :p)

Jammer

mooi overzicht heb je gemaakt Paul!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:58

dapperdier schreef:
Huh wat?

Staat aan het begin :+
Speedtrail dus ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 17:52

Jij zei dat ik het vergeten kon! Dus dat doe ik dan braaf.. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:02

O, ik dacht dat je daar wel te eigenwijs voor zou zijn gezien je woonprovincie :+

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 18:24

Sorry, je hebt de verkeerde friese vrouw gehuwd... deze is erg meegaand namelijk. :P

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:48

Anders maak je er zondag toch gewoon een speedtrail van }>
Ben je in elk geval snel klaar. :=

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 19:55

Niet knipperen dan met je ogen want anders mis je ons!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:25

hihi ik zie jullie al gaan, maaarruh je moet de boel wel laten liggen en staan he? (zzzzoef crossen overal dwars over en doorheen hahaha) ;)

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:39

Romkabouter schreef:
O, ik dacht dat je daar wel te eigenwijs voor zou zijn gezien je woonprovincie :+

Tsjong.... >;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:42

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:16

dapperdier schreef:
Sorry, je hebt de verkeerde friese vrouw gehuwd... deze is erg meegaand namelijk. :P

zeg ik ben geen fries! >;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:25

Wel hoor :P

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 18:23

Jammer echt te ver weg en te last minute voor ons... anders was ik van de partij geweest..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:39

Er is 30 mei een Working Equitation wedstrijd geweest in Eersel. Ik ben daar geweest omdat er een artikel over verschijnt in de Paints&Quarters. Er werd gejureerd door Chris Knol en er werd gereden volgens de western Working Equitation Regels, jammergenoeg deed er echter geen 1 westernruiter mee..... er zou er 1 meedoen maar haar paard was 's morgens kreupel. Heel jammer want het is een erg leuk westeronderdeel!!!! Ik hoop dat er in de toekomst meer mensen enthousiast over worden!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:50

ik heb staan kijken, was echt heel leuk om te zien
helaas had ik geen paard om mee te doen maar hopelijk volgend jaar wel

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:39

Wat lachen dit!
Zo duurt de trail klasse niet zo lang meer :P Wel zo leuk voor het publiek :x
Maar bere knap wat dat paardje daar laat zien, zeg!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:56

Beetje laat deze reaktie..

Maar even een correctie op de working Equitation.. De initiatiefnemer van de WE in nederland, heeft er westernwe van gemaakt.. maar dit bestaat simpelweg niet. Working Equitation is een arbeidsrijstijl gereden eenhandig op het hoogste niveau.

mede door deze 'verbastering' is de indruk ontstaan dat er dus ook een Western variant van is. Maar dat is niet correct.

Het is mede ontstaan vanuit de iberische landen en hedendaags een moderne variant, gecombineerd heet het dus de WE.. Een ieder die daaraan wil meedoen kan dat natuurlijk! Iedereen is welkom..

Kijk maar eens op de filmpjes op youtube, als je genoeg spit, zie je veel landen meedoen. Echter zich houdend aan de algemene Europese regels die daarop van kracht zijn. Nergens in Europa wordt er een aparte variant van gemaakt.

De iniatiefnemer heeft dat gedaan om ook de westernsport hierop de attenderen, maar hierop is dus algemeen aangenomen dat dit dus ook een aparte tak voor de westernruiters is. Dat klopt echter dus niet. Dat er in Eersel ineens gereden moest worden volgens de westernstijl sloeg helemaal nergens op.. en ging puur van voorkeur van Lotje Moerdijk uit.. Mede met een jury die zelf toegaf geen kaas gegeten te hebben van deze tak van sport, dus de WE, komt dat uitermate onprofessioneel over.
Degene die met een iberisch paard en uitrusting wilde meedoen, nooit western gereden hadden werden dus afgerekend op dat feit..

Heel jammer want het is een fantastische sport en technisch best moeilijk! Leuke uitdaging voor een ieder die dat wil rijden. Ongeacht of je nu western, of klassiek rijdt.. WE is voor iedereen die mee wil doen,echter behoor je te houden aan de algemene regels die europees van kracht zijn..

Een trail parcours is normaal ook niet zo groot als in eersel, daar werd een men/trecparours gebruikt. Het gaat juist om de wendingen, galopswisselingen (op hoog niveau) in een kleinere ruimte, vergelijkbaar met een grote bak.. doordat het zo groot was, wordt het rommelig en chaotisch, zie je het verschil tussen een stijl en speedtrail ook niet meer.. En dat zijn twee aparte onderdelen.. In duitsland net over de grens bij Nederland wordt twee keer per jaar de Bentaiga trophy gereden..
Daar zie je hoe het behoort te zijn.. En daar doen ruiters met Iberische paarden, Quarters, warmbloed Camarque ect aan mee..

http://www.bentaiga-trophy.de/ hier de side... Zie je o.a. Rolf Jansen, een lid van het Duitse WE team, voormalig westernruiter, nu gespecialiceerd in de doma vaquera. (dit is een hele oude arbeidsrijstijl in Spanje)

Nogmaals, de WE is een arbeidsrijstijl, en iedereen mag ook meerijden.. tis ook ontzettend jammer dat op deze manier de tak niet gemakkelijk van de grond komt.. Want het is pittig, afwisselend, vergt goede samenwerking met je paard, spannend en best ook een adrelinekick! Dressuurmatig moet je goed voor elkaar hebben om je paard, goed te kunnen wenden en buigen en soepel te hebben om een parcours te kunnen rijden..

Ben wel van mening dat westernruiters met ervaring van trail een stapje voor kunnen hebben, omdat dit in de western veel gereden wordt.. maar dat is een kwestie van leren.. als het paard eenmaal door heeft hoe een hekje geopend wordt, of een balk zijwaarts, dan ligt daar de moeilijkheid niet in.. dat is ervaring die je samen opdoet..

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:20

Citaat:
door Chris Knol en er werd gereden volgens de western Working Equitation Regels, jammergenoeg deed er echter geen 1 westernruiter mee..... er zou er 1 meedoen maar haar paard was 's morgens kreupel

Dat was ik ;( mjn tinker was ok. Ik was zelf de dag ervoor door mijn enkel gegaan. En zat helaas met mijn voet omhoog. Anders had ik graag mee gedaan.