[WN] schoolen in de reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

schoolen in de reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 09:17

ik ben wel eens benieuwd.
voor de reiningruiters hier

schoolen jullie de paarden wel eens op show?
hoe/wat/waar/waarom/wanneer dan?

ben erg benieuwd hoe de bokkers hiermee omgaan :-)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:48

ik denk dat iedere serieuze NRHA ruiter wel problemen tegenkomt met zijn paard als het een aantal keer geshowed is en één en ander moet fixen. de meesten doen dit denk ik op niet NRHA-shows, vooral als er zwaar moet gefixed worden om geen schorsing te riskeren

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:58

Een goed reiningruiter schooled minstens 30% van zijn wedstrijden heb ik ooit is begrepen van een goed reiningruiter.
Ik zie scholen liever als een middel om te voorkomen dan te genezen en zal als ik meerdere starts heb ook zeker een aantal starts gebruiken om te scholen en 1 of 2 om echt te scoren.

Scholen gebeurd ook heel veel tijdens NRHA-shows. In de showring wordt nooit iets op een manier gefixed dat je een schorsing zou riskeren. Als je zo zwaar moet corrigeren heb je volgens mij hele andere problemen dan een showsmart paard.
De Open ruiters zie je vaak scholen in de novice horse.

storrum

Re: schoolen in de reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:39

Daarvoor is toch ook de payed warm up ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:42

Je rijdt je paid warm up toch wel heel anders als de echte wedstrijd... paard voelt het verschil ook wel.
Véél paarden lopen perfect in de paid warm up, maar gaan het 'slimme dier' uithangen als de jury er zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:39

maar bij de paid warm up zitten er toch ook een zogenaamde jury?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:49

Bij degene die ik gereden heb, zat er echt geen jury, misschien op sommigen wel.
Maar dan nog, het is een ander gevoel

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:23

pwu is toch anders hoor.

imo school je idd om of te voorkomen dat je paard showsmart wordt of je gewoon in de zeik neemt.
ook kun je schoolen om een paard te laten wennen als het nog geen showervaring heeft.

hoe schoolen jullie dan? hoe ver ga je?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:58

Ik reed mijn paard destijds in de fool-em-school-em potjes die uitgeschreven werden. Speciaal hiervoor bedoeld, gewoon jury in de bak en rijden maar.

Verder heb mijn paard ALTIJD geschoold in de arena, ik maakte vroeger de fout dat ik hem niet corrigeerde in de proef wanneer nodig, en op het moment dat hij door kreeg dat het een proef was ging hij muiten....
Daarna een paar kleine shows gebruikt om hem te schoolen, (gewoon op 2 handen pakken, méér cirkels dan nodig om netjes te krijgen....zijn kleine voorbeelden)
Daarna ging het beter.

Nu, corrigeer ik meteen tijdens de proef wat er gebeurt..dan maar minder punten en huiswerk mee naar huis...

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:42

quarterH schreef:
hoe schoolen jullie dan? hoe ver ga je?

Proef rijden, gaat het paard de fout in dan corrigeren. Daarbij zoveel mogelijk het pattern blijven volgen of eerder stoppen.
Judge heeft mij verteld dat je gewoon kan scholen mits op een normale en niet overdreven hardhandige manier zolang je het pattern blijft volgen.
Ga je allerlei andere dingen doen en neem je daar ook nog is veel te veel tijd voor of lijkt het totaal geen zin te hebben wat je doet dan stuurt de jury je uit de arena. (dat laatste lijkt me wezenloos genant)

Als je besluit 4 cirkels te rijden en je paard doet het daarna goed dan ook stoppen en wegwezen.
Ik bekijk het altijd als een rekensom. Onder de streep moet je het zelfde aantal of minder manouvres over houden als in een normale proef.

RolfS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:21

Voor mij is schoolen het proberen te ondervangen van problemen in een maneuvre (of meerdere).
Bij voorkeur doe je dit op fool 'm school 'm "shows" of op kleine "onbelangrijke" shows.
Maar de essentie van schoolen is wel dat alle maneuvres in principe gedaan kunnen worden en niet op een show "geleerd" moeten worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 11:47

rolf, wil je ze ondervangen of wil je ze corrigeren?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:11

HT

de beste tip die in dit topic kan gegeven worden. iedereen weet dat reiners geschoold moeten worden op tijd en stond, maar daarom is het niet altijd leuk om te zien om niet te zeggen oervervelend. op deze manier houd je de judge te vriend en je leert je paard ook nog wat.
sommige problemen duiken ook enkel op wedstrijd op en kunnen daarom alleen daar gefixed worden

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:07

Ik ga mijn 4 jarige reining merrie in Augustus voor het eerst op de NRHA/DRHA showen.
Daarom rijd ik haar 4 en 25 juli eerst op een wran showtje in Oosterwolde.
Dit is lekker dichtbij en dan kan ik eens zien hoe ze reageert op show.
Dit vind ik ook Schoolen

RolfS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:07

quarterH schreef:
rolf, wil je ze ondervangen of wil je ze corrigeren?

Zit er verschil tussen deze 2 woorden.Volgens mij niet,althans geen absoluut.
Essentieel en cruciaal is de definitie van het woord "probleem"
Neem bv dat het probleem is dat een paard op de rundown de neiging heeft te hard te willen gaan.Dit probleem doet zich in mindere mate of zelfs helemaal niet tijdens de training thuis voor.(Ik ga er natuurlijk vanuit dat het maneuvre*rundown*stop*rollback op een meer of mindere mate aanwezig is.)
Een oplossing zoeken voor dit probleem op een show is mijns inziens schoolen.
En of je dit nu ondervangen of corrigeren noemt is niet echt relevant.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:32

wat ik bedoel is, als ik jouw voorbeeld even neem.
ondervangen is dan hem vast houden zodat ie er niet vandoor kan gaan (voorkomen dat hij de fout maakt)
corrigeren is dan hem laten gaan en dan corrigeren/aanpakken als hij de fout heeft gemaakt. (fout laten maken en dan aanpakken)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:17

Ik ben meer voor de fout in laten gaan...bij ondervangen ben je het paard toch vóór en leer je het niet af imo....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:18

ondervangen in jouw definitie in dit concrete geval , qh, noem ik niet schoolen want het paard leert daar niet zoveel van. jouw definitie van corrigeren daarentegen is wat mi de meeste succesvolle reiners doen. als ze schoolen, paard uitdagen om de fout te maken, corrigeren, checken, stoppen en buiten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 08:41

dan zitten we op 1 lijn iig :-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:16

Wel een rechte mag ik hopen?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:25

soms moet je goed kunnen buigen om perfect recht te komen rom

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:30

dat soort priveaangelegenheden hoef ik niet te weten hoor :=

RolfS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:31

ElCamino schreef:
Ik ben meer voor de fout in laten gaan...bij ondervangen ben je het paard toch vóór en leer je het niet af imo....

Ligt aan de definitie van het woord "probleem" Om bij het rundown probleem te blijven ligt het eraan of dit probleem is ontstaan , of te wijten is aan de traingsstand van het paard.
In het eerste geval vind ik het schoolen in het tweede geval niet.
Dus in het eerste geval is corrigeren de aangewezen methode en in het tweede geval kan het zijn dat ondervangen een beter en langduriger resultaat oplevert.