Paard beleren als je zelf een handicap hebt, een succes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Paard beleren als je zelf een handicap hebt, een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 17:45

Omdat er zo vaak gezegd wordt dat je met een handicap niet moet beginnen aan het beleren van paarden wil ik toch ook mijn succesverhaal hier plaatsen. Doordat ik in beide heupen een fikse ontsteking heb gehad toen ik klein was en daarna een aantal jaren op heel hoog niveau heb geturnd en gezwommen willen mijn benen niet goed meer. Ik kan ze niet aansluiten en meestal wapperen ze maar gewoon een beetje met me mee. Duidelijk hulpen geven met mijn benen is voor mij haast onmogelijk en veel paarden kan ik daardoor niet rijden.
Nu heb ik een schat van een merrie van 7 jaar oud. Ik heb haar al sinds haar geboorte en reed voorheen op haar moeder, die was toch te pittig voor mij en heb ik verkocht.
Toen mijn merrie 3 jaar was kwam het probleem van beleren. Ik wist niet of ik dat wel kon, maar haar wegbrengen vond ik geen prettig idee. Na alle voor en nadelen tegen elkaar te hebben afgewogen ben ik het toch gaan proberen.
Natuurlijk begonnen we eerst met de simpele dingen, longeren handwerk en vertrouwen opbouwen. Samen met iemand ben ik er toen de eerste keer zelf opgegaan. De merrie heeft geen stap verkeerd gezet en binnen een paar weken kon ik met haar over straat naar de manege toe.
Nu zijn we 4 jaar verder, ik kan mijn merrie op alleen mijn stem en bekkenhulpen rijden en vindt haar het meest geweldige paard ooit.
Natuurlijk zijn er periodes geweest dat ik dacht dat we nooit ergens zouden komen, ze is namelijk heel lui en doordat ik mijn benen niet goed kan gebruiken was het af en toe erg moeilijk om goed bij haar door te komen. Maar altijd zijn we er samen doorheen gekomen. Vorig jaar zijn we begonnen met buiten rijden en inmiddels zit ik hele dagen met veel plezier in het zadel. Ik kijk er nu altijd naar uit om te rijden op een paard dat mijn hulpen precies begrijpt en zelfs op zo een niveau dat het lijkt alsof ik geeneens hulpen geef.
Volgend jaar ben ik van plan om op trektocht te gaan, dit jaar gaat het nog niet omdat ze nu een veulen aan de voet heeft. Ik kijk er nu al naar uit om met dit heerlijke paard uren te gaan rijden door de stille bossen en open vlakten!
Dus voor een ieder met een handicap die twijfelt of het wel zo verstandig is om zijn eigen paard te beleren zou ik aanraden om het gewoon te proberen. Uiteraard wel met professionele begeleiding die het van je over kan nemen wanneer het niet gaat.
En met een beetje geluk is dit dan het resultaat!
Afbeelding

Gina

Re: Paard beleren als je zelf een handicap hebt, een succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:49

Wat super dat je paardje zo goed naar je luister. Nog heel veel plezier met elkaar!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:50

oow wat goed van je !! wat leuk dat het zo goed gaat met paardrijden enzo ±D

Tosca_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:58

wauuw wat een super prestatie zeg!!

luna3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:01

Dit is echt een prachtprestaties, waar heel veel mensen met een handicap wat aan hebben. Echt super wat je gepresteerd hebt.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:51

Wat een super prestatie! Dat moet toch wel een geweldig gevoel zijn en een hele goede band tussen jou en je paard als gevolg hebben!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:54

Ik vind het echt super dat je deze beslissing hebt genomen, zeg! Wauw!

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:46

Wat super gaaf!, Ik heb respect dat je zo ver met je paard bent gekomen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:49

Wat super zeg, nu is je paard beleerd naar jou wel en niet kunnen , beter kan niet, geweldig en veel plezier samen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:12

Knap hoor +:)+
oOoKellyoOo schreef:
nu is je paard beleerd naar jou wel en niet kunnen

dat vind ik wel een heel goed argument om het iig te proberen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:48

ja daarom heb ik het ook gedaan. Nu heb ik een dier dat volledig naar mijn hulpen kan luisteren. Dat voorkomt verwarring bij ons allebei. En het voorkomt ook dat je paard nukkig wordt als de hulpen niet doorkomen zoals het hem ooit is aangeleerd.

zorablabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:52

super dat je paardje zo goed luistert. Nog heel veel plezier met elkaar!

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:47

Daar kun je heel trots op zijn, heel knap! Jullie hebben vast een super band opgebouwd en begrijpen elkaar fantastisch. Kan niet beter!

HatjoenLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:55

dit zijn nou verhalen waar je vrolijk van word :D
je bent het bewijs dat mensen met en beperking ook heel goed met paarden om kunnen gaan ! :D

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:53

Heel goed hoor en mensen met een beperkingen kunnen meer dan iedereen denkt en daar ben je een goed voorbeeld van! +:)+ +:)+ +:)+

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:08

echt geweldig om te lezen dat het zo goed gelukt is,
Zelf heb ik ook een lichte beperking aan mijn benen en kan daar dus ook niet alles mee door div oorzaken
en heb mede daardoor ook besloten om een jong paard te kopen toen ik haar kocht was ze net 1 jaar, om zo samen met haar te kunnen groeien.
ze is nu 2 jaar en luisterd al ontzetend goed als we een stukje gaan wandelen en loopt vaak rustig op mijn tempo mee.
ik wil haar als ze hier aan toe is ook zelf inrijden (natuurlijk met de nodige profesionele hulp) zodat ik haar met mijn hulpen en stem verder kan rijden.

dus dit verhaal vind ik echt supper om te lezen

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:10

Hartstikke knap :D echt heel veel plezier met elkaar :D

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:50

Super gedaan! Wat een doorzettingsvermogen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 14:40

Wat een positieve reacties van iedereen! Dankjullie dit doet mijn zelfvertrouwen heel veel goeds :D. Ik heb nu een veulen bij mijn merrie lopen, maar we hoeven niet minder op pad daarom. We kunnen nu alleen niet zo vaak op buitenrit want de kleine kan nog niet zo ver lopen.
En af en toe moeten we stoppen voor een drinkpauze voor de kleine :P
Afbeelding

GirlBK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:54

Leuke foto ;')
Wat super zeg! Nog veel plezier met je paardje :D

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:59

Wat super! :D
Haha die foto <3