'doof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

'doof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 13:57

hoi,
zelf heb ik geen ''afwijkingen'' of hoe je het wilt uitleggen,
maar de vrouw waarvan ik haar paard lease is doof, net als haar zus,
maar ze rijden wel gewoon paard, super goed natuurlijk!
Maar nu vroeg ik me af, hoe doe je dat dan met les?
want zij heeft gewoon les zei ze!

xx <3

PineApple

Re: 'doof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:58

Hoe communiceer jij met haar? Op dezelfde manier zal ze wel les hebben denk ik dan?
ik weet het eigenlijk niet, wel nieuwsgierig naar..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:59

Ik denk een kwestie van lip lezen en bepaalde gebaren.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:28

ja, ze kan wel gewoon liplezen en gebarentaal, en zelfs praten(al praat ze dan wel beetje moeizaam)
ik denk dat ik het maar gewoon aan haar ga vragen dan,
al vind ik dat wel een beetje spannend haha :o

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:00

In de les op de manege voor gehandicapten waar een vriendinnetje van me reed, zat ook een doof meisje. De gang werd aangegeven door middel van 1, 2 of 3 opgestoken vingers, de gebaren werden uitgebeeld. Het meisje kon wel goed liplezen, dus een aantal dingen werd uitgelegd als zij halthield en de instructrice aankeek.

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:09

Hoi,
Ik ben laatst wezen kijken op een manege voor mensen met een beperking. 1 van de mensen was ook doof. Als je in een groep rijd reed deze jongen achter een paar anderen aan.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:11

waar ik vroeger reed, reed ook een dove jongen proeven leerde die uit zijn hoofd en uiteindelijk heeft hij een kastje gekregen en de instructeur een zender en hij hoorde toen wel iets nog niet helemaal maar kon de les gewoon volgen
maar vroeger deed hij het inderdaad met liplezen of nadoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:12

Je kunt met gebaren natuurlijk heel veel uitleggen... :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 06:43

Ja ik heb het gevraagd en het is idd dat ze eerst een sorrt lijstje krijgt met dingetjes die ze moet doen en dan bespreken ze wat ze niet zo goed deed of dan loopt ze even naar haar toe als ze bezig is en iets verkeerd doet, en ook met dat 1, 2 en 3 en 4 om te laten weten stap/draf/galop/halt

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:57

mijn dochtertje is doof. Tijdens de lessen en de fnrs wedstrijden die ze rijd loopt er een gebaren tolk in de bak. Die loopt een beetje in het midden van de bak zodat mijn dochter goed de gebaren kan afzien.

C_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:23

Inderdaad gebarentaal. :)

RH_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:26

Ik heb bij een doof meisje in de les gereden, ze reed mee met de valide ruiters, want een fpg-les was voor haar niks aan.
De instructrice had met haar wat gebaren afgesproken en moest er iets nieuws of moeilijks geleerd of uitgelegd worden, dan hielp haar nichtje (die ook in dezelfde les reed).
maar met handen en voeten werd al veel duidelijk

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:49

Gebarentaal, en, ik geef op onze manege les aan dove kinderen, omdat ik doordat ik dove familieleden heb gewoon gebarentaal ken. Je kunt ook gebaren afspreken, en voor gangen gebruik ik ook cijfers.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:29

ik ben zelf doof. ik volg ook gewoon lessen. mijn lesgever kent geen gebarentaal maar gewoon met handgebaren. en voor meer uitleg kom ik tot bij hem. ik kan liplezen zodus.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:32

sberg schreef:
mijn dochtertje is doof. Tijdens de lessen en de fnrs wedstrijden die ze rijd loopt er een gebaren tolk in de bak. Die loopt een beetje in het midden van de bak zodat mijn dochter goed de gebaren kan afzien.

dan moet je ieder keer gaan aanvragen?? ik heb al miserie genoeg met die gebarentolken en hun systeem (België). gelukkig ben ik jongsaf leren rijden door achter anderen te gaan. mijn trainer roept me ook vaak bij hem zodat ik meer uitleg krijg.

ik ben nu ruiter op nationaal niveau en ik geef ook lessen. aan horenden!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:24

Een meisje op de manegee waar ik vrijwilligerswerk doe is ook doof. Gebarentaal gaat heel moeilijk. We zijn nu hard aan het oefenen om ook gebarentaal te leren.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:17

ikzelf ben ook zwaar slechthorend (bijna doof).
Ik rijd dressuur en ken de proeven uit mijn hoofd. Deze rijd ik van buiten.
Ik volg 2 clublessen per week en heb ook nog prive lessen.
Bij de clublessen krijg ik niet alles mee, maar de instructeur (eindelijk na jaren...begint hij te snappen wanneer ik iets wel of niet hoor), maar als ik voorbij kom rijden en hij heeft mijn aandacht dan zegt hij vaak wat. Wil ik meer uitleg, dan stap ik even hem om heen.
Priveles is iets makkelijker, hou de ruimte wat kleiner, en degene die lesgeeft loopt vaak met me mee (die maakt km!). Voor meer uitleg ga ik even halthouden.
Het blijft altijd lastiger omdat op het moment dat er iets verkeerd gaat ik de commentaar 99% niet hoor. Wel vaak achteraf, maar hoe vaak krijg je weer de exacte situatie? Het is gewoon vallen en opstaan. Ook is vaak bij doven het evenwicht/ de balans veel minder te paard.

Gaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:09

fokkertje schreef:
Het blijft altijd lastiger omdat op het moment dat er iets verkeerd gaat ik de commentaar 99% niet hoor. Wel vaak achteraf, maar hoe vaak krijg je weer de exacte situatie? Het is gewoon vallen en opstaan. Ook is vaak bij doven het evenwicht/ de balans veel minder te paard.

heb jij daar dan ook last van van een balans probleem.

Een vriend van een vriend van mij die gingen overal samen heen. en "vertaalde" dan zeg maar wat er gezegd werd.
zelfs op de middelbare school.
Maar ja als je zowat al je hele leven met elkaar omgaat er geen kunst aan.
Alleen volhouden dat is een kunst.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:43

evenwicht en balans kun je natuurlijk deels wel trainen. Ik heb altijd heel veel aan sport gedaan. Helaas de laatste jaren minder door gebrek aan tijd. Alleen nog paardrijden. Maar ik merk dat ik in het donker, weinig evenwicht heb en soms zwabberend ga lopen. Op het paard gaat het meestal wel goed, maar als mijn paard soms even iets geks doet (bijv. in draf vallen, vooruit schieten met lopen) dan blijf ik achter in beweging en ben ik mijn balans opnieuw aan het zoeken. Ik rijd ook heel erg met met ogen gericht op de handen, heb dan vaak net wat meer balans, als ik voor me uit moet gaan kijken en het paard doet even iets anders, ben ik altijd te laat... mijn instructeur zegt ook vaak dat ik niet uit balans moet vallen. Al is het de laatste tijd minder, mijn paard begint constanter te worden.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:49

oh ja een ander vraagje: ik vind het altijd zo jammer dat de dovensport niet onder de paralympics of onder aangepaste dressuursport valt. Krijgen hierdoor ook veel minder subsidies en dergelijke.
Doven vallen wat dat betreft een beetje tussen wal en schip.
Of is het toch mogelijk om als dove bijv. in de aangepaste dressuursport te kunnen rijden (bijv. doordat ze minder evenwicht/balans hebben). Is dat grade 1, of is daarvoor de evenwichtsproblematiek te weinig?. Bij de Dovensportbonden hebben ze geen tak Paardensport.
Ik merk wel dat ik in de reguliere sport niet altijd begrepen wordt. In de regio kennen ze me onderhand wel, maar ga je een keer elders rijden, krijg je toch vaak wel vragende blikken.
Is het niet mogelijk om eens een leuke bijeenkomst te organiseren met doven en zwaar slechthorenden en wat ervaringen uit te wisselen?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:34

ik rij al 16 jaar en ook op nationaal niveau (jumping) maar ik heb nog steeds geen andere doven gevonden die ook wedstrijden doen. Ik wou graag meedoen aan paralymische spelen maar idd paardensport kennen ze daar niet in belgie.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:37

Het lijkt me heel moeilijk om iemand die doof is les te geven, maar met gebaren en liplezen kom je dnek ik wel een heel eind.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:07

Met gebaren kom je een heel eind , en als je ook nog goed kunt liplezen is dat helemaal mooi. Ik heb een paar jaar lesgegeven aan een vrouw met har hond. Die vrouw was ook doof. Mijn gebarentaal is niet helemaal top, beheers wel de basis, en zij kon niet liplzen. Met gebaren en plaatjes uit het theorieboek kwamen we een heel eind en soms kwam haar vriend mee om te helpen.

Gaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:10

fokkertje schreef:
oh ja een ander vraagje: ik vind het altijd zo jammer dat de dovensport niet onder de paralympics of onder aangepaste dressuursport valt. Krijgen hierdoor ook veel minder subsidies en dergelijke.
Doven vallen wat dat betreft een beetje tussen wal en schip.
Of is het toch mogelijk om als dove bijv. in de aangepaste dressuursport te kunnen rijden (bijv. doordat ze minder evenwicht/balans hebben). Is dat grade 1, of is daarvoor de evenwichtsproblematiek te weinig?. Bij de Dovensportbonden hebben ze geen tak Paardensport.
Ik merk wel dat ik in de reguliere sport niet altijd begrepen wordt. In de regio kennen ze me onderhand wel, maar ga je een keer elders rijden, krijg je toch vaak wel vragende blikken.
Is het niet mogelijk om eens een leuke bijeenkomst te organiseren met doven en zwaar slechthorenden en wat ervaringen uit te wisselen?

ik denk dat veel mensen er niet bij stil staan dat als je doof ben je minder evenwicht/ balans (kan) hebt.
Dit is natuurlijk niet iets waar veel over gesproken word

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:55

Hallo, ik ben een doof meisje van 19 jaar.
Leuk dat er een topic is geopend over doofheid en paardrijden.

Zelf ben ik doof maar ik ben opgegroeid in de horende wereld, ik kan dus erg goed praten. Maar mijn vader gaat altijd mee als 'tolk'. De paardrij-instructeur zegt niet veel, maar als het nodig is vertaalt mijn vader het.
Maar omdat ik best goed (volgens hem) rijd, zegt hij niet veel...

Met wedstrijden is het ook geen probleem want ik heb een eigen manier ontwikkeld om de proeven te volgen die ook is goedgekeurd door het KNHS.
Als er anderen zijn die ook proeven willen rijden maar het niet helemaal uit de hoofd kunnen leren, dan kunnen jullie voor vragen bij mij terecht.