Spelletjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Spelletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:20

Mijn oudste dochter loopt sinds kort stage op een manege voor gehandicapte mensen. Nu gaan ze daar binnenkort een spelltjes dag houden voor de kinderen. Nu was haar vraag (via mij) aan jullie: weten jullie nog leuke spelletjes die je kan doen te paard? Het zijn natuurlijk wel kinderen met een beperking en die hebben wel begeleiding nodig. Maar brand los, laat horen; hebben jullie nog ideeën? Wie heeft hier ervaring mee met gehandicapte kinderen en spelletjes doen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:04

pionnendans: werkt net als stoelendans maar dan met grote verkeerspionnen met daarop een tennisbal. Een minder dan het aantal ruiters, gaat de muziek uit dan snel naar een pion en pak daar de tennisbal af(evt. door hulpje laten doen). Maak wel een afspraak over de gang waarin gereden wordt.

Hindernis baan in de bak, met een beetje fantasie kom je een heel eind. stopwatch erbij en gaan met die banaan.

Aadappelrace: met een aardappel op een lepel de bak oversteken en dan in een emmer laten vallen. Afhankelijk van de handicap neem je een gewone lepel of een grote soeplepel,

Wat je doet maakt eigenlijk niet zoveel uit, zorg ervoor dat de lol bovenaan staat en dat winnen niet het belangrijkste is. Prijzen voor alle deelnemers, lintjes, een diploma etc.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 18:47

Tiwi: bedankt alvast voor de ideetjes. Ik zal ze aan haar doorgeven. Vooral je punt dat de lol boven aan moet staan en aan het einde voor iedereen een diploma is ook erg leuk, en belangrijk!
hebben andere nog een idee?

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:50

Tikkertje :D

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:38

schipper mag ik over varen :D

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:22

een estavette, maar dan wel slallomment.

Ilse_Wieke

Re: Spelletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:27

Ik help ook elke week mee bij de gehandicapten paardrijlessen,
en wat ze bij ons erg leuk vinden is het spel 1 2 3.

Als je optel (1 2 3) moeten ze een gang harder (van stilstaan naar stap, van stap naar draf).
Als je aftel (3 2 1) moeten ze een gang langzamer (van draf naar stap, van stap naar stilstaan).

Leuk is dit om met een grotere groep te doen, en als je niet optijd wegbent (op 3 moet je weg zijn) ben je af.

Succes!

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:44

Bedankt voor jullie ideeën, heb ze doorgegeven aan mijn dochter.
Ilse-Wieke: het 1 2 3 spel is erg leuk,lijkt mij.

Alle andere ideeën zijn ook nog welkom.

JulietteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:03

wij dede altijd annemaria koekkoek dit kan ook heel rugstig in stap

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:11

Ik lees even mee. Zoek ook spelletjes om met mijn paard te doen. Hij vindt dressuur niet zo leuk. Dus beetje variatie.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:16

Ben je in het bezit van een grote voetbal? (lees grote skippybal of zo'n fitnes bal) dan zou je kunnen voetballen met de paarden. (dienen ze wel te kennen)

en dan aanpassen aan niveau (met hoogniveau een goal ( tussen 2 pionnen) en met laag niveau de gehele korte zeide.

ook goed voor de stuurvaardigheid.

stoelendans ( 2 benen voor en 2 na de balk die op de grond ligt. )

Mahlisya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:05

Stoelendans met balken

Hindernisbaan: balkjes, pionnen slalom en twee oxers met balken waar ze tussendoor moeten. Twee kanten, twee teams, and let the game begin.

Nog leuker is als je daar tegelijkertijd een waterrace van maakt, met bekertjes water en een grote emmer aan het begin en eind. Het leuke is dat dit op alle niveaus kan.

Wat ook leuk is is gymnastiek op het paard: draaien met een arm, hoofd-been-knie-teen aanraken in verschillende volgordes, knieen optrekken en hoofd naar beneden, allemaal makkelijke dingen.

Succes!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:56

Tally ho heet het volgens mij officieel.

Je hebt 2 ruiters die allebei op de zelfde hand bij a en c staan. Ze moeten dat 1 hoek stappen, tot de a of c (gene bij a tot c, gene bij c tot a) draven en een heeeeel rondje gallop!
Wie het eerste bij de a of c is (als je bij A stond bij C, en andersom) heeft gewonnen. Als je een gang te hard rijd moet je volte maken en verder gaan in de goede gang.

(Nu ik dit getypt heb zit ik te bedenken dat dit misschien iets te moeilijk is met gehandicapte.)

s_loves_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:58

tiwi1969 schreef:
pionnendans: werkt net als stoelendans maar dan met grote verkeerspionnen met daarop een tennisbal. Een minder dan het aantal ruiters, gaat de muziek uit dan snel naar een pion en pak daar de tennisbal af(evt. door hulpje laten doen). Maak wel een afspraak over de gang waarin gereden wordt.

Hindernis baan in de bak, met een beetje fantasie kom je een heel eind. stopwatch erbij en gaan met die banaan.

Aadappelrace: met een aardappel op een lepel de bak oversteken en dan in een emmer laten vallen. Afhankelijk van de handicap neem je een gewone lepel of een grote soeplepel,

Wat je doet maakt eigenlijk niet zoveel uit, zorg ervoor dat de lol bovenaan staat en dat winnen niet het belangrijkste is. Prijzen voor alle deelnemers, lintjes, een diploma etc.

als je er echt niet bij kan met die pionnendans kan je ook zweepjes gebruiken (dat deedde wij altijd)
je kan ook een nummer spel doen (geen idee hoe het heet ) maar dan zeg je bijv dat 1 stap is 2 draf en 3 galop (je kan natuurlijk ook nog verzameld uitgestrekt stilstaan achteruitlopen enz.) en als je bijv 1 zegt dan moet iedereen stappen wie dat het laatste doet is af uiteindelijk heb je een winnaar
maar je kan natuurlijk bijv ook 2 eerlijke groepjes maken sie dan tegen elkaar strijden ;)

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 19:58

Imiddels is de spelletjes dag geweest en het was zeer geslaagd! Ze deden oa. stoelendans (met pionen) een klein hindernisbaantje, buiten (te voet) een speurtocht over het terrein. Ze hadden met (geverfde) hoefijzers een route uitgelegd met vragen die beantwoord moesten worden. Aan het einde van de dag zijn de hoefijzers verdeeld onder de kinderen die een hoefijzer wilden hebben. We hadden de ijzers geverfd in een paar blitse kleurtjes (lila lichtblauw beige bruin groen). kinderen blij gemaakt met een ijzer. Verder deden ze nog aardappelrace. Alleen waren het geen aardappels maar goudklompjes, het thema was tenslotte cowboys en indianen. Het weer was goed, lekker droog en een zonnetje, dus ze konden alles buiten doen. Voor iedereen was het een leuke dag!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 16:18

Leuk!
nog ff @Jolandaa_, met een skippybal moet je uitkijken voor paardenbeentjes door dat uitsteksel. Er zijn wel speciale paardenvoetballen.

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:21

paarden voetbal of zo?