[WN] Barrelrace vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Barrelrace vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 10:36

Ik hoop hier wat tips te krijgen van mensen die ervaring hebben met barrelracen.
Gisteren de eerste wedstrijd van dit jaar gehad op verplaatsing. Ik barrelrace met mijn merrie sinds 3 jaar, maar het eerste jaar gewoon 1 keer in de maand thuis een barrelracetraining gehad. Sinds vorig jaar wat serieuzer beginnen trainen, eind vorig jaar ook enkele keren op verplaatsing geweest. Maar het niveau van mijn run op verplaatsing is echt niet te vergelijken met hoe mijn merrie thuis loopt. Ik vind het niet meer dan normaal dat ze op verplaatsing veel meer stress heeft en veel minder geconcentreerd is en dus ook nog moet wennen dus ik verwachte nog niet teveel.
Sinds begin dit jaar, zijn we echt intensief aan het trainen, ik voel haar ook elke week sterker en beter worden. Maar we blijven toch met één probleem sukkelen. Thuis gebeurt het amper, maar op verplaatsing elke keer.
Ook gisteren weer, ik verlies daar echt 2 seconden, als ik de filmpjes heb kan ik ze hier ook plaatsen, dan zien jullie het probleem.
Ik zal het proberen te beschrijven. Ik vertrek naar mijn eerste barrel en die neemt ze eigenlijk al te ruim, maar ze verliest eigenlijk geen snelheid, dus ik denk dat dat met nog wat oefening nog gaat beteren, want rechts is namelijk ook haar slechtste kant. Op naar barrel 2, daar gaat ze heel netjes rond, in en rechte snelle lijn naar de laatste barrel, ze remt netjes af voor de barrel en draait om.. maar daar komt het probleem. In plaat van rond de barrel te draaien en terug op de middellijn te komen, draait ze niet door en gaat volledig tegen mijn rechts been hangen en wringt naar de fence toe. Ik moet haar dan natuurlijk terug tussen de 2 barrels krijgen om mijn tijd toch te laten tellen. Maar na die laatste barrel maak ik eigenlijk echt ruzie met mijn paard en daar verliezen we zoveel tijd.
Ik heb natuurlijk al heel veel geprobeerd om dit eruit te krijgen, wat thuis ook lukt, maar op verplaatsing komt het probleem altijd terug voor.
Als ik gewoon opwarm in het parcour dan neem ik de laatste barrel altijd 2 keer, dus ik draai er 2 keer rond en als ik dan terug richting finish ga, draai ik eerst overdreven door om dan zo ver mogelijk naar links te finishen. Ik heb ook al met side-pass/to-track gewerkt, dus de barrel uitkomen en dan direct naar links werken. Als ik gewoon een snelle galop run doe, dan komt het probleem ook niet voor. Ik snap dus ook niet goed waarom het wel voorkomt in de run. Ik veronderstel dat mijn paard gewoon zo graag terug wil versnellen dat ze vergeet door te draaien en dus al te snel terug op snelheid wil komen. Misschien doe ik het anders of maak ik wel een fout, maar ik heb niet het idee dat ik iets anders doe. Ik leg ook buitenteugel er tegen en mijn rechter been ertegen. Iemand iets gelijksaardig meegemaakt.

Voor degene die liever niet zoveel lezen.
Dit is het probleem
Afbeelding

crazycactus

Re: Barrelrace vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:28

Ik denk dat je dit op een wedstijd zal moeten trainen om het op te lossen (als het thuis idd niet voorkomt). Ik zou je paard na de laatste barrel terugnemen en eerst recht zetten alvorens de laatste run te maken. Het kost je dan misschien een paar plaatsingen, maar als het probleem opgelost is kun je daar waarschijnlijk de rest van je barrelracecarriere profijt van hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 15:31

crazycactus schreef:
Ik denk dat je dit op een wedstijd zal moeten trainen om het op te lossen (als het thuis idd niet voorkomt). Ik zou je paard na de laatste barrel terugnemen en eerst recht zetten alvorens de laatste run te maken. Het kost je dan misschien een paar plaatsingen, maar als het probleem opgelost is kun je daar waarschijnlijk de rest van je barrelracecarriere profijt van hebben.

Ja ik 'vrees' dat dat de enige oplossing is, maar ik ben bang dat ik haar dan afleer van net op het juiste moment af te remmen om dan de barrel te draaien. Maar dat risico zal ik moeten nemen denk ik. Ga het volgende keer zeker proberen. Bedankt !

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:35

Dat leer je ze echt niet zo snel af hoor, ze vinden het te leuk om dat te vergeten. Eerst recht, dan hard.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:25

Wat ik geleerd heb, is om tijdens trainingen te 'finishen' tussen barrel 1 en 3.
Na barrel 3 naar de wand rechts op je afbeelding toerijden dus.
Maar misschien pas je dit al toe en is het dus (voor wedstrijden) geen oplossing voor jullie ;)

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:50

Ik zou het ook doen zoals CC als zei: eerst recht en dan opnieuw sneller.
Je kan misschien eens een boek of trainingsdvd kopen van Charmayne James Of Sharon Camarillo.

Sharon heeft trouwens een vragenrubriek op haar site.
Misschien staat jouw probleem er wel tussen
http://www.sharoncamarillo.com/ask_shar ... sharon.php

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:59

Heb je alleen je buiten kuit ertegen?
misschien ken je je knie en bovenbeen er dan ook bij betrekken?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:45

Mikkee schreef:
Wat ik geleerd heb, is om tijdens trainingen te 'finishen' tussen barrel 1 en 3.
Na barrel 3 naar de wand rechts op je afbeelding toerijden dus.
Maar misschien pas je dit al toe en is het dus (voor wedstrijden) geen oplossing voor jullie ;)

Dat doe ik al in de training, ook soms meerdere keren rond de barrel, zodat mijn paard nooit het idee heeft weg te mogen stormen na de laatste barrel, maar toch 'vergeet' ze dit op wedstrijd. Bedankt om mee te denken

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:46

Jaycee_ schreef:
Ik zou het ook doen zoals CC als zei: eerst recht en dan opnieuw sneller.
Je kan misschien eens een boek of trainingsdvd kopen van Charmayne James Of Sharon Camarillo.

Sharon heeft trouwens een vragenrubriek op haar site.
Misschien staat jouw probleem er wel tussen
http://www.sharoncamarillo.com/ask_shar ... sharon.php

Ik ben van plan van ook clinics te gaan volgen, maar in voorbereiding daarop kan ik misschien wel eens dvd's aanschaffen. Zijn die ergens te koop of moet dat via internet?
Ik ga direct eens zoeken op de site. Bedankt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:46

lailapri schreef:
Heb je alleen je buiten kuit ertegen?
misschien ken je je knie en bovenbeen er dan ook bij betrekken?

Geloof me ik gebruik alles om daar mooi terug op de lijn te krijgen, maar op dat moment loopt ze gewoon overal door...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:47

Train alles eerst op techniek en voer daarna de snelheid pas op.
Snelheid is de laatste stap.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 10:54

ElCamino schreef:
Train alles eerst op techniek en voer daarna de snelheid pas op.
Snelheid is de laatste stap.

Ik train al 3 jaar op techniek. Ben echt niet zo iemand die maar snelheid wil en dan wel ziet hoe ze rond de barrel raakt. Ik train nog elke week techniek, haar techniek zit heel goed, op wedstrijden thuis kan ze techniek en snelheid perfect combineren, enkel op verplaatsing vergeet ze die techniek aan de laatste barrel. Geen problemen aan de andere barrels. Je wint echt geen 2de plek als je niet kijkt naar techniek ;) Toch bedankt voor je opmerking

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:30

Dat begrijp ik. Ik heb 6 jaar gebarreld met mijn paard. Zelf ook door schade en schande wijs geworden....estijds barrelde er maar weinig mensen hier. En natuurlijk kwam ik CC elke show tegen met Jay...

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:16

Ik denk niet dat je in België/NL goeie ergens goeie trainingsdvd's te koop vindt. Met heel veel geluk misschien 2dehands. Volgens mij kan je ze bestellen op de site van Charmayne James, die van haar zijn erg leerrijk denk ik. Op Ebay.com staan er ook regelmatig.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:21

Ik heb er eentje via ebay gekocht van een moeder en dochter met een onuitspreekbare naam. Heel veel goede tips, en eigenlijk maar weinig trainen op de barrels zelf.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:38

Sorry Cc, ik bedoel natuurlijk Jae.....

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 12:57

heb je al geprobeerd de ruimte VOOR de ton groter te maken (alleen met oefenen) zodat de ruimte achter de ton kleiner word?
Als dat werkt kun je de ruimte voor de ton steeds iets kleiner maken maar er op letten dat de ruimte achter de ton klein blijft
Een goede training barrel dvd is die van Mylymaki +:)+