Rolstoel/morfine & Paardrijden onmogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Rolstoel/morfine & Paardrijden onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:42

Hallo allemaal!

Dan toch ook maar een topic van mij, inmiddels zit ik na 3 rug operaties helaas in mijn rolstoel.
Ik kan wel een beetje lopen maar de kracht in mijn benen is erg weinig en het word er in elk geval niet beter op met de tijd.
Zijn er meer mensen die eigenlijk niet meer kunnen rijden doordat ze in een rolstoel zitten ( niet flauw maar kom dus niet aan met ja ik heb ook last van mijn rug, dat stadium ben ik allang gepasseerd :O) maar door wilskracht en misschien in combinatie van een braaf paard en hulpjes toch rijden?

Ben toch weer bezig om te gaan rijden nu ik mijn benen nog wel een beetje kan gebruiken, misschien niet verantwoord maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan he ;)

overigens maak ik gebruik van morfine, zouden jullie daarmee gaan rijden en zo nee waarom niet?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:55

Jeetje wat vervelend zeg!
Maar gewoon doen wat je zelf aankunt, en je grenzen goed kennen.
En ik zou in ieder geval een paard met vlakke gangen zoeken, een westernpaard bijv (quarter/paint).
Je zou eens kunnen informeren bij FPG wat betreft manege's, paarden en aangepaste zadels en opstaphulpen in je omgeving.

Ik heb zelf Reuma vanaf mn geboorte, en ik rij ook paard, nu wat minder, maar als je het echt wilt
moet je het gewoon doen, maar wel stoppen waar je voelt of weet dat je moet stoppen.
Ik zit niet in een rolstoel trouwens, heb ik wel gezeten

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:02

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:04

Ik vind het persoonlijk dan niet echt verantwoord dat je gaat rijden. Je geeft aan dat je maar een minimale kracht in je benen hebt en als je paardrijd gebruik je de meeste tijd toch je benen. Er zullen vast hulpmiddelen bestaan zodat je wel zou kunnen rijden, maar ja dat is maar net de vraag of je zo wilt rijden. Ook zou ik met die morfine er wel om denken, je word daar vaak ook wat suf van dus je reactievermogen zal ook niet 100% zijn. En ik zit te denken of het voor een paard wel fijn zal zijn, die zijn zo gevoelig voor alles.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:27

@ amaretto, als het voorhet paard niet fijn zou zijn dan moeten maneges ook dicht want een beginneling zit er 100x onrustiger op dan ik :+

el_Padrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:35

Ik kom binnenkort ook in een rolstoel en nu zijn ze bezig met het bekijken van morfine gebruik. Ik ben niet van plan om te gaan stoppen met rijden. Het is denk ik wel heel belangrijk om te kijken wat je goede en slechte dagen zijn en dan een verstandige beslissing te nemen, vandaag wel of niet rijden. Het paard is natuurlijk ook belangrijk. Ik heb er nu 1 die zich helemaal aan me aanpast. Voel ik me niet goed is hij heel voorzichtig, voel ik me goed dan is hij ondeugend. Ik heb er ook 1 waar ik alleen op kan als ik me heel goed voel anders gaat het mis. De kans dat ik van dit paard in de toekomst afscheid moet gaan nemen is dan ook vrij groot.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:41

Amaretto27 schreef:
Ik vind het persoonlijk dan niet echt verantwoord dat je gaat rijden. Je geeft aan dat je maar een minimale kracht in je benen hebt en als je paardrijd gebruik je de meeste tijd toch je benen. Er zullen vast hulpmiddelen bestaan zodat je wel zou kunnen rijden, maar ja dat is maar net de vraag of je zo wilt rijden. Ook zou ik met die morfine er wel om denken, je word daar vaak ook wat suf van dus je reactievermogen zal ook niet 100% zijn. En ik zit te denken of het voor een paard wel fijn zal zijn, die zijn zo gevoelig voor alles.

Ik heb bewoners die zelfs paardrijden (met epilepsie en een verstandelijke beperking) die kunnen dus ook absoluut niet paardrijden zoals jij en ik het doen.
Onverantwoord vind ik het niet :n

Helaas weet ik niet met wat voor aanpassingen zij rijden, maar ze rijden wel.
Het bestaat, maar waar weet ik niet. Ik weet dat deze bewoners paardrijden in een manege in Heteren en je schijnt er ook 1 te hebben in Arnhem.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:25

Amaretto27 schreef:

Als je een goede begeleiding zoekt met een geschikt paard, dus vlakke gangen en 100% betrouwbaar en rustig, dan is het zeker wel te doen.
Het is makkelijk om te zeggen dat het onverantwoordelijk is, maar als je zelf in een rolstoel zit zou je ook graag willen "rijden" ;)
Dus zolang het kan met de goede begeleiding en hulpmiddelen zou ik gewoon gaan rijden, al is het maar een half uurtje om de zoveel tijd.

Kuggur

Re: Rolstoel/morfine & Paardrijden onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:47

Heb je geen interesse in mennen? Een vriend van mijn vader kreeg een herseninfact, en ondanks gedeeltelijk verlamd te zijn geraakt kon hij zijn mensport nog heel goed (recreatief) beoefenen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:11

Ik zie niet in waarom je niet zou proberen te rijden.
Gezien de morfine is het wel verstandig om te zorgen voor goede begeleiding.

In de les van mijn dochter (spierbeperking) rijden oa. kinderen met een spierziekte of een openruggetje, deze kinderen zie je opknappen van het paardrijden, krijgen een betere balans en de spieren worden sterker of gaan minder snel achteruit.

Het is misschien niet de manier van paardrijden zoals je altijd gedaan hebt, maar je zult zien dat je er veel plezier aan beleeft en misschien dat jouw spieren er ook wel bij varen.

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:21

hoi,
ik maak ook gebruik van een rolstoel en ben ook weer voorzichtig begonnen met rijden. nou ja.. stappen voorlopig.

het zal voor het paard vast minder gemakkelijk zijn om 'dood gewicht' te dragen.

daarom is onze keuze gevallen op een oudere koudbloed, die het gewend is om gewicht te versjouwen en gewend is om door kinderen bereden te worden. oud en wijs.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:26

Ik denk eigenlijk wel dat het mogelijk is! Een niet te groot paard die graag wilt leren (want hij moet uiteindelijk op jouw hulpen reageren, hoe anders ze ook zijn), begeleiding en een speciaal zadel (een waar je geen last van je rug krijgt en wat vaster inzit.

En eventueel mennen inderdaad!

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:52

Je zou eens kunnen kijken op deze site: http://www.verenigingfpg.nl/ De site van de Federatie Paardrijden Gehandicapten, hierop kun je alle aangesloten stichtingen voor aangepast paardrijden opzoeken. Er zit er bij jou vast ook wel een in de buurt.

Het lijkt me niet verstandig om "zomaar op een paard te stappen" met jouw beperking, want als je niet verantwoord aan het rijden bent, kun je jezelf nog verder de soep in helpen. De mensen met een GPG-opleiding kunnen je op een veilige manier laten rijden, en niet alleen controle over het paard, maar vooral ook wat medisch wel en niet verantwoord is voor jouw rug. Heb je een paard nodig met een ruime gang, of is een korte prettiger? Wat is beter voor je rug: een paard dat veel beweging doorgeeft (kan als een soort massage werken), of eentje met vlakke gangen? Je ziet, vragen te over, die je misschien eerst beantwoord wilt hebben, voor je weer gaat rijden.
Ik zou zeker oppassen met het rijden in combinatie met morfine. Als ik morfine zou moeten gebruiken zou ik zeker iemand naast mijn paard willen hebben. Je bent toch onder invloed van verdovende middelen dan en dat is geen goede combi met paarden.
Ik wil dus niet zeggen: niet doen, maar denk goed na en zorg voor deskundige begeleiding. Er zijn absoluut mogelijkheden om met jouw probleem te kunnen rijden. Bij de stichting waar ik vrijwilliger ben, hebben we meerdere mensen die ondanks geen gebruik van benen paardrijden. Soms zelfs met 3 vrijwilligers, eentje voor het paard, 2 voor de ruiter. En een aantal jaren geleden iemand met een zware whiplash. Die moest van de psycholoog maar weer op een paard stappen, want ze werd echt depressief van niet mogen rijden.
Ik hoop dat je iets kan vinden, want ik zou ook niet willen stoppen. (klom zelf met een been half in het gips op een pony en later heb ik ook weleens gesprongen met mijn arm in het gips, het bloed kruipt idd toch waar het niet gaan kan :D )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:03

ben grotendeels weer uit de rolstoel *\o/*
maar ver lopen lang tillen lang staan etc gaat nog steeds niet zal ook nooit meer gaan

als je nooit een asparientje neemt bij wijze van spreken en gaat dan met morfine op een paard zitten
is een heeeel ander onderwerp als iemand met pijn die met een morfine preparaat
iig door de dag komt

maw .. ja hoor stap gerust op met een pilletje
ben dan sneller als zonder :o

paar jaar terug een zadelmak jonkie gekocht en tja het in en door rijden gaat wat trager
dan normaal .. zeker bij mijn etterbakje .. maar we komen er wel
hij leert steeds sneller op kleinere hulpen al dan niet in combi met een stemhulp

ga dit jaar weer met de 4 daagse meedoen
vorig jaar deze op pillen kunnen voltooien
zonder had k t nooit gered

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:22

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:34

ikzelf rij nu ook nog, terwijl het voor mij eigenlijk te zwaar is. Maar ik heb geen eigen paard, en voor 1 x per week op de manegepaarden vind ik het allemaal wel best. Ik ben op de dag dat ik rij ook vroeg uit, anders zou ik het niet redden.
Mijn probleem is dat ik onwijs snel moe ben en mijn spieren regelmatig uitvallen, dit is nog niet tijdens paardrijden gebeurt. Ben nu al gestopt met het rijden op een paard wat ik eigenlijk het leukste vind, over het algemeen lukt de rest me nog wel. Meestal ga ik na 20 minuutjes meestal ff stappen, en kan ik daarna weer gewoon meedoen.
Wat ik heb is overigens nog onbekend, pfeifer etc is allemaal al uitgesloten, loop nu alle afdelingen van het ziekenhuis langs ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:57

Als begeleider bij het paardrijden weet ik dat het niet zo snel onverantwoord is, en ook niet snel onmogelijk.
Ik zou niet aanraden om helemaal alleen te gaan - omdat je dan zo weinig kunt ondernemen als er iets gebeurt, en met name op- en afstappen zijn toch wel riskante ondernemingen.

Ik zou wel even met je arts / fysio overleggen. Maar verder... Met een beetje gezond verstand (luister naar je lijf, luister naar je paard!) kun je een end komen.

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:12

ik ben een echte beginner, maar zou met weinig kracht wel of niet kunnen rijden er niet meer mee te maken hebben of je paard op je kan vertrouwen dan dat het afhangt van je kracht?

tenminste, zolang jij op het paard kan blijven zitten? als het op kracht aankomt, haalt niemand het van ons zelfs bij een shetlander. al ben je een atleet.

maar als jij op de een of andere manier helemaal helder kan maken aan je paard wat je van hem verwacht, en je geeft hem daarmee veiligheid en vertrouwen, dan geloof ik best dat het kan. ook met weinig kracht in je benen.

zwaar morfinegebruik vind ik dan weer twijfelachtiger omdat je dan misschien slaperig, dus niet oplettend en misschien niet veilig voor het paard en jezelf, aan het rijden bent.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:33

bij mijn oude manege hadden ze een takel waardoor de mensen met een rolstoel er op werden gezet
misschien is dat wat (ligt bij beemte broekland, apeldoorn)