[WN] western rijden met paard die artrose heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palisa

western rijden met paard die artrose heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:17

Hoi,

Mijn bijrijdpaard heeft artrose in de voorbenen. Ze heeft speciaal beslag voor met leer tussen hoefijzers. Ze heeft ook artrose in de heup. Ik rij nu 2 á 3 keer per week een korte buitenrit. Dit kan ze goed volhouden en vindt het ook erg leuk. Ik heb met een ander paard western lessen gehad, dit vondt ik erg leuk om te doen.

Nu is mijn vraag; zou ik ook westernles met dit paard kunnen doen? Bijvoorbeeld een half uur, i.p.v. een uur. En dan alleen de basis, geen aparte wendingen. Het echte western zal niet kunnen, i.v.m. haar heup.

Engels rijden vindt ik niet leuk. Ik rij bitloos.

En dan natuurlijk niet elke week, maar zo af en toe voor de afwisseling.
Mijn bijrijdpaard wil graag wat doen, maar ik moet wel grenzen trekken. Als het western niet lukt ga ik alleen buitenritten maken.

Wie heeft ervaring met western en artrose paarden?

Kirrr

Re: western rijden met paard die artrose heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:20

Ik zie niet in waarom het niet zou lukken, probeer het, als je paard het niet aankan dan zal je het wel aanvoelen denk ik.
Je zal het wel bij de basis moeten houden, want veel oefeningen zijn toch belastend voor de benen van het paard.

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:21

je kan het eventueel proberen.. maar dan moet je wel egt alleen de basis doen.. niet gaan spinnen en dergelijke.. kijk wat je pony aan kan jij kent je pony het beste,.. merk je dat ze zzich er niet goed bij voelt gelijk stoppen natuurlijk..
iig suc6

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:47

Ik heb zelf ook nog niet veel ervaring in het westernrijden.
Maar ik ga het wel een keer proberen. Ik zie wel aan haar of het goed gaat of dat zij het niet meer aan kan. Het is wel een paard wat karakter heeft en niet snel op geeft, dus daar moet ik wel goed op letten. Ik heb les gehad van Paulette Zorn. Dus zij zal ook wel zien hoe Palisa loopt. Maar goed, omdat het ook om artrose gaat, vindt ik het ook spannend. Palisa wordt 18 jaar.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:26

Je hebt ook veel verschillende onderdelen in het western hé. Bv pleasure en trail zijn misschien minder belastend voor haar gewrichten maar toch heel leuk om te doen.

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:36

Bedankt voor jullie reacties.
Pleasure en trail lijkt mij ook erg leuk om te doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:42

Qua belasting hoeft er geen verschil te zitten tussen Western en Engels rijden... Bit en bitloos ook niet...
Gewoon je gezonde verstand gebruiken, en veel plezier! ;)

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:26

Het paard van mijn vriend heeft ook artrose en hij rijdt western. Vandaag heeft hij toevallig zijn eerste les gehad bij Paulette.
Voor een paard met artrose is het goed om regelmatig te bewegen, maar niet te zwaar te belasten. In de les kwam naar voren dat mijn vriend zijn paard veel kan helpen door anders te gaan zitten. Hierdoor zal het paard bijvoorbeeld meer de achterhand gaan gebruiken en zo de voorhand minder belasten. Maar dit zal jij ongetwijfeld ook wel van Paulette geleerd hebben. Ze kan je er in ieder geval vast goed bij helpen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:57

mijn vorige paardje had ook artrose in de voorbenen, maar op aanraden van de dierenarts heb ik hem toch in beweging gehouden met buitenritten (veel stap en draf en af en toe een galopje), wandelingen en 24/7 weidegang.
wel een aantal keren geprobeerd om in de bak te rijden, maar hij had er zeer duidelijk last van en dit was dus geen optie meer.
je paardje zal het echt wel aangeven als het niet (helemaal) goed gaat, dus gewoon proberen! het belangrijkste is gewoon opletten wat hij aangeeft.
succes ermee en laat je nog eens weten hoe het gegaan is? :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:29

In algemene zin heel erg belangrijk: goed opwarmen, heel rustig aan en lang, geef de tijd om op gang te komen. :)

palisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 06:41

Heb gisteren Paulette gemaild. Zij vindt het een goed idee om te lessen. Een artrose paard heeft een andere training nodig dan een niet-artrose paard. Een half uur. Moet dan wel eerst 15 min. goed warm stappen.

Vindt mijn bijrijdpaard het niets aan of kan ze het niet aan, dan gaan wij alleen buitenritten maken. Ik ben veel te gek met haar, dus ben heel voorzichtig.

Bedankt voor jullie reacties. Ik laat jullie weten hoe de les is gegaan.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:59

Onze Westernarabier van 20 heeft ook artrose én spat, maar vindt het gewoon leuk om bv Trailoefeningen te doen, daar is hij nog heel fanatiek op, op zijn manier dan he :D

Inderdaad lekker warm stappen, niet te veel draven, dan kan je nog een heleboel met ze!
Veel plezier in ieder geval!

CorienO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:57

Ik heb ook een quarter met artrose thuis, hij wordt twee/drie keer in de week door een bijrijder gereden en ik stap er zelf af en toe nog op.
Hij loopt overdag altijd buiten en heeft het super naar zijn zin. Als hij niet wordt gereden, vindt hij dat echt niet leuk.

Als je de training maar een beetje aanpast, niet te fanatieke reining meer maar rustig aan, basiswerk en veel afwisseling dan komt het vast goed! Zeker met goede begeleiding!