[WN] Sidepass...En nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Sidepass...En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:57

Ik heb een jong, slim paard waarmee ik dit jaar voor het eerst in de L5 wil gaan starten in de pleasure, HMS en trail (en in hand trail als dat er is). In principe beheerst ze nu in grote lijnen de oefeningen die nodig zijn. Alleen die sidepass...
Ik rijd haar zonder sporen en heb voor mezelf besloten dat we de L5 toch echt wel door moeten kunnen op deze manier. Ik heb haar de sidepass nu dus eerst geleerd aan de hand. Van rechts naar links. Dat ging goed. Toen onder zadel geprobeerd, en erg netjes recht ging het niet, maar ze deed het! Steeds iets beter.

Nu het probleem. Paard ziet balk, we gaan er naast/voor/in de buurt van staan en paard vliegt in een sidepass naar links. Moest toch? :D Maakt overigens niet uit waar ik wel of geen druk geef, paard gaat in sidepass naar links.

Morgen ga ik proberen of ik het aan de hand met een longeerlijn om haar heen voor elkaar krijg om haar de andere kant op te krijgen. Maar ze heeft de neiging om dan nogal tegen de druk in te gaan. Want; moet....naar.....LINKS....moet....van.....baasje....naar....LINKS :P

Wie heeft er wat tips voor ons?

trustHim

Re: Sidepass...En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:23

oeh heb je er zo 1tje. haha meedenken is prima maar als ze zo zelf gaan denken kan het wel eens tegen je werken.

Ik denk dat je vooral veel geduld zal moeten hebben met het vertellen dat het ook de andere kant op kan/moet :+ suc6

ps. ik heb ook zo'n merrie die na 1 of 2x iets doen het vanzelf gaat doen

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:24

Is ze dan bang voor de balk? Snap je verhaal namelijk niet helemaal. Ongeacht waar je dus in de bak staat, als het paard de balk ziet maakt ie een sidepass naar links??

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:40

Whahaha sorry moet even om je vraag lachen :D
Nee ze doet het niet als ze een balk ziet. Ze doet het als we bij de balk gaan staan. Dan gaat haar 'opdracht' in voor haar idee.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:42

Tijd om andere opdrachten te gaan doen bij de balk. bv eroverheen stappne en draven, halthouden voor de balk over de balk nar de balk langs de balk 1001 dingen die je met een balk kan doen allemaal doen maar geen sidepasses meer eventjes.. Ze moet even geherprogrammeerd worden.. hahah

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:44

Eroverheen stappen en draven doen we al. Achterwaarts erlangs, voorwaarts erlangs. Maar inderdaad eens halthouden voor/naast de balk lijkt me een goede oefening. Gaat op het lijstje :)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:55

Ik oefen zelden een hele balk zijwaarts maar stop halverwege bijvoorbeeld en stap dan rechtuit.
Of ik leg 4 balken in een "W" zodat er geen eind aankomt, maar doe nooit hetzelfde. Als je voelt dat het paard zelf initiatief gaat nemen doe je net het tegenovergestelde. Dus als zij sidepass naar links wil, ga je sidepass naar rechts, of back-up of je jogt weg, of iets anders. Ze vindt blijkbaar sidepas links errug gemakkelijk.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:57

Haha ohhh ok, nu snap ik m!! Ja idd gewoon heel veel afwisselen denk ik. Kun je hem niet gewoon de rest van t parcour ook zo aan leren? dan laat je hem voor je proef ff t pattern zien, hartstikke makkelijk joh!!! Haha nee hoor, grapje, wel lastig als ze zelf al gaan nadenken. Gewoon afwisselen

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:05

@ Storrum; Afwisselen is het probleem niet, dat doen we heel veel en dat lukt ook wel. Maar die sidepass naar rechts wil ik er toch echt ook in hebben. En als ik aanstalten maak voor sidepass...Nouja...Dat heb je al gelezen :o

@ Rebel_Gloe; Oooh! Oplossing gevonden. Ff papiertje voor haar neus houden voor de proef :P Voor de rest; zie antwoord aan Storrum.

Ik wil haar niet enkel afleren om steeds te sidepassen naar links, maar juist ook aanleren om het ook naar rechts te doen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:48

Soms moet je eerste iets af leren voordat je iets anders kunt aanleren ;)
Ik blijf erbij, even geen sidepas naar links meer een halfuurtje een heleboel andere dingen bij de balk doen oa sidepasses naar rechts of een stapje voorhand en stapje achterhand. Zodat ze niet denk dat ze alleen voor sidepasses links bij de balk braaf is maar ook voor andere oefeningen die ze misschien al kent.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 18:58

dapperdier schreef:
Soms moet je eerste iets af leren voordat je iets anders kunt aanleren ;)
Ik blijf erbij, even geen sidepas naar links meer een halfuurtje een heleboel andere dingen bij de balk doen oa sidepasses naar rechts of een stapje voorhand en stapje achterhand. Zodat ze niet denk dat ze alleen voor sidepasses links bij de balk braaf is maar ook voor andere oefeningen die ze misschien al kent.

Maar ik wil de sidepass naar links ook niet afleren. En dikgedrukt, lukt niet en is dus juist hetgene waarvoor ik hier om tips kom vragen! Andere oefeningen doen we al. Dat doet ze prima. Maar sidepass naar rechts, kan in haar beleving gewoon niet. Dan gaan we dansjes doen...Het is echt een trutje soms :D

Maar ik zal morgen proberen echt goed een tijdje oefeningetjes te doen bij de balk zonder überhaupt aan sidepass te denken. En dan pas overmorgen kijken of ik het de andere kant op kan oppakken. Ik zal jullie op de hoogte houden ;)

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:51

Je kan de sidepass ok langs de omheining oefenen zonder balk, beide kanten op. (Neusje naar de omheining, beetje scheef zetten naar de kant waar je naar toe wilt sidepassen)
Dan snapt ze op den duur dat ze moet wijken voor de druk van het been (met of zonder balk beide kanten op).
En idd ook andere dingetjes doen bij de balk en de balk niet altijd afmaken maar bijv. halverwege stoppen en voorwaarts weg stappen of de andere kant op siddepassen. Zodat ze blijft wachten op de opdracht Er gebeurd dan immers niet altijd het zelfde meer. Ze hoeft dan ook niet meer te denken "laat mij maar, ik weet al wat je bedoeld" ;)
Ook handig is om te oefenen op de grond en in het zadel om de schouder en de kont te kunnen besturen (laten wijken) Dit ook vanaf beide kanten, links van je paard en rechts van je paard. Dit kun je ook gebruiken in de sidepass, eerst de voorhand een stapje opzij, dan de achter hand. Dat kun je later wel afbouwen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:51

Roosje1987 schreef:
Maar sidepass naar rechts, kan in haar beleving gewoon niet.

Het gaat ook niet om haar beleving, maar om die van jou ;)
Ze kan 23 uur per dag haar beleving doen.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:26

Zoals ik jouw verhaal zo lees zal ik ff die balk weglaten en proberen om ook die sidepass naar rechts bevestigd te krijgen. Want in het begin gaat het niet super recht, wees blij met 1 stapje!! pas als ze meerdere stappen kan doen ga je goed kijken of het redelijk recht is en als dat zo is een balk erbij.
Zoals iedereen hiervoor al melde, ff geen sidepass naar links doen, iig als er een balk in de bak ligt (bij mij liggen er max 1x per 2 maanden balken in de bak), ze zal het niet verleren, maar ook juist niet aanmoedigen.

En wat je zei of sporen, omdat je nu al zover gekomen bent zonder zou ik ook juist geen sporen omdoen om dit nu ff snel opte lossen. Zou nl ook kunnen zijn dat ze stijf is naar 1 kant of dat er heel misschien iets blokkeerd, je weet het nooit, je zou haar evt kunnen laten nakijken door een osteopaat, maar ik vind juist hoe je het neerzette, van zonder, wel iets om te vermelden, want daar wordt ik heel erg blij van, mensen die het netjes en correct willen aanleren, en niets forceren!!
Ga evt eerst aan de hand proberen, evt met iemand erbij, die je duidelik zou kunnen helpen, dat zodra je erop zit die persoon er nog bij kan staan en het kwartje naar rechts misschien goed valt.

Maar ook net zo belangrijk, vraag af en toe niets, geen sidepasses, rij lekker voor het rijden, lekker naar buiten, hoofdje eruit, en heb lol!! Je schreef al dat je veel probeert af te wisselen, dus denk dat je het al doet, maar soms doet 2 weken niet op iets oefenen wonderen!!!
En ook heel belangrijk zet je eigen gedachten op nul, want zodra je teveel wilt merken ze het en willen dan juist zo hun best doen, en dan gaat het vaak fout, dus oefenen op een onbevlogen moment.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 07:06

Pintopini schreef:
En ook heel belangrijk zet je eigen gedachten op nul, want zodra je teveel wilt merken ze het en willen dan juist zo hun best doen, en dan gaat het vaak fout, dus oefenen op een onbevlogen moment.

Inderdaad! Als ik te graag wil gaat zij stressen. Ik moet wat meer loslaten. Nee...Ik mág wat meer loslaten. Onbevlogen zijn valt niet mee :P Thanks voor de tips!

@ Storrum; Ja dat weet ik ook wel. Maar haar beleving maakt wel dat die sidepass dus niet lukt, en daar heb ik dus tips voor nodig.

@ Goed idee, even bij de omheining oefenen. Daar dacht ik dus niet eens meer aan omdat ik zo gefocussed was op die balk. Ze gaat verder netjes omlaag voor het been, en opzij, buigen, en uiteraard voorwaarts, alleen zodra die balk meedoet, doet zij haar 'werk' en is mijn been er voor de gezelligheid :D

Ik heb al heel wat goede tips gehad, het moet vast een keer lukken zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:02

Paard staat dus niet aan de hulpen maar heeft een kunstje geleerd. Kwestie van véél meer rust in gaan bouwen (ook aan de hand) door steeds een pauze in te lassen tot een volgende opdracht. En dat kan wederom een stapje in dezelfde richting zijn, maar net zo goed een stapje in een andere richting. Dit is ook waarom ik geen voorstander ben van een oefening eerst 1 kant op aan te leren, dan ben je imo wederom met een kunstje bezig ipv met schouder- en heupcontrole.
Om nu dit probleem op te lossen zou ik vooral veel andere dingen gaan doen met je balk, en eerst verder werken aan échte schouder- en heupcontrole voor je de oefening uitbouwt naar complete sidepasses over de balk heen. Imo heb je gewoon wat stapjes overgeslagen in je enthousiasme dat 'ie voor je opzij ging. Is geen ramp, maak er maar gewoon weer een werkje van dan heb je 't zo opgelost.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:43

trail oefeningen moeten ze stapje voor stapje doen , dat maakt het ook zo moeilijk
ik leer ze dus een stap te maken en dan te stoppen, weer een pas, weer stoppen
gaat dat redelijk goed worden de pauzes steeds korter waardoor er op den duur geen vertraging meer in zit maar dat duurt echt wel een tijdje

links nu laten zitten en beginnen met rechts, gewoon zonder balk
en als hij/zij het zo moeilijk vind begin dan niet gelijk helemaal dwars maar houdt het schuin voorwaarts
zo blijft het buitenbeen voorlangs over het binnenbeen stappen want dat is wel de bedoeling
wees tevreden met 1 pas, stop beloon en weer een pas
zorg dat hij/zij niet in dezelfde fout valt als met naar links
het is geweldig als je paard meedenkt maar jij blijft de leiding houden

ga je het links weer oppakken, zou ik hem/haar gelijk naar voren drijven met 2 benen op het moment dat ze op eigen innitatief door buldert
ze moet gelijk afgestopt worden
maar ik zou het links eerst weer langs een zijde gaan oefenen, pasje voor pasje en echt afblokkeren als ze zelf verder gaat, desnoods met een flinke bup

nog iets
let goed op je eigen houding
als je zelf je gewicht op de buitenkant brengt en je binnenbeen opent gaat je paard wijken
doet hij dat te snel moet je dus minder op de buitenkant gaan zitten
wil je echt dat hij stopt dan leg je al je gewicht op de binnenbeugel en blok je met je been af
kijk dus of je niet zelf diegene bent die je paard de aanwijzing geeft terwijl je dat niet bedoelt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:47

Terug naar grondwerk, en sidepass menemen met het neusje naar de bakrand. En dan wel naar rechts.

Een paard moet echt een oefening beide kanten op aangeleerd krijgen. Alleen maar linksom is een afkorting nemen, maar dan moet je niet verwachten dat ze het rechtsom ook doet.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 18:35

@ Sonja; Yeahh, mijn paard kan een kunstje :P Enthousiast was ik inderdaad zeker. Is toch leuk als je paard het dan uiteindelijk 'doet'? Maar denk dat je wel gelijk hebt wat betreft de schouder- en heupcontrole. Ik moet de eerste stapjes even inhalen.

@ Spatter; goed idee van dat afblokken met mijn been aan de binnenbeugel. Ik let wel erg op mijn houding tijdens de oefening maar als ze zelf gaat ben ik degene die even confuus is en 'hang' ik precies de verkeerde kant op om haar tegen te houden.

@ Cassidy; thanks voor de tips.

Gisteren heb ik niet gereden met haar, alleen even gelongeerd. Daarna ben ik even naar haar toe gewandeld terwijl ze in de paddock stond. Mooi 'onbevangen' moment om te oefenen toch? Zonder halster liep ze op een gegeven moment gewoon weg 'Ik snap het niet, doei'. Met halster bleef ze met haar aandacht bij mij en kon ik haar met veel aanmoediging een stapje naar rechts krijgen. Eerst met wat naar voren en naar achteren lopen, daarna echt opzij. Het ging nog lang niet recht, ik moest haar er steeds aan herinneren dat haar voor- of achterhand ook nog mee moest. Maar ze week voor mijn druk, dus ik was happy. Vandaag tijdens het rijden het naar links en naar rechts wijken geoefend. En geloof het of niet, dat doet ze juist al erg goed. Met de voorwaartse druk erachter vindt ze het blijkbaar veel makkelijker. Ze was superlief dus zijn we daarna met wat andere paarden buiten gaan rijden. Kan ze ook héél mooi wijken voor golfers met karretjes, who needs beenhulp? :D Verder was ze superknap hoor :)

Morgen weer balkjes draven en dan kijk ik wel of we het opzij-gedoe er nog bijpakken. Ik moet er inderdaad niet teveel op focussen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 18:22

Vandaag weer lekker balkjes gedraafd. Dit doe ik vaak met haar omdat ze met een achterbeen wat sleept en soms helemaal vergeet dat ze haar benen moet optillen. Het gaat steeds beter. Ook heb ik balkjes in een L gelegd en die voor en achteruit geprobeerd te volgen. Moet er alleen de volgende keer echt een straatje van maken zodat ik wat meer mijn best moet doen haar tussen de balken te houden. Ik kon het toch niet laten om af en toe de sidepass naar rechts te proberen maar heb het dit keer bij de bakrand gedaan. Dat ging best goed! Ik heb een hoop gehad aan de tips die hier gegeven zijn. Verder was ze niet bepaald gemotiveerd vandaag, ze zal wel spierpijn hebben gehad van de buitenrit gisteren. Morgen mag ze een dagje vrij :)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 16:39

Ze kan het :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:40

+:)+

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:06

hha dat kan die van mij ook. dan heb ik de opdracht gewoon te vaak gedaan. veel afwisselen zodat je paard niet meteen denkt te weten wat er gaat komen. je kan ook achterwaarts tussen of langs een balk, gewoon eroverheen stappen, er boven stil staan.
veel afwisselen. enne neit bang zijn dat ze daardoor de sidepasses vergeet want dat zit er wle in hoor.