Starten met een oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faina

Starten met een oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:52

nou ja de titel zegt het al.

Mijn merrie is 21 gezond van lijf en leden en nu heb ik het in mijn hoofd gehaald endurance met haar te gaan rijden.

Ik heb haar 7 jaar geleden gekocht als dressuur paard. Eigenlijk was ik dat dressuur na het eerste weekend al vergeten en ben ik buiten gaan rijden. Toen wilde ik eigenlijk ook al endurance gaan rijden maar tja ik had geen rijbewijs en dus ook geen auto en trailer. Bovendien ook geen geld, dus het hield even op.

Inmiddels is dat veranderd maar dus ook de leeftijd van mijn pony (KWPN x Engels Volbloed).

Is het nog eerlijk om dat van zo een bejaarde te verlangen. Of moet het geen probleem zijn.
We rijden nu nog regelmatig zowel buiten als in de bak. Dus op zich zou ze de afstanden wel aan kunnen, maar zo een wedstrijd is toch anders dan gewoon een rondje door de polder.

Helena

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:49

Als jij denkt dat je paard dat aan kan, dan zou ik als ik jou was het gewoon een keer proberen. Je zou altijd kunnen kijken hoe die reageert. En als ie het dan niet meer volhoud op de P/A. kan je volgens mij ook gewoon stoppen!

PlezierenJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:19

Nou ik heb wel vaker gehoord van oudjes die in de endurance nog lekker meelopen. (een vrolijke heer van 21 jaar heb ik een keer gezien) Zolang je haar goed in de gaten houd denk ik dat het gewoon nog moet kunnen. Zoals je al zei is ze nog goed van lijf en leden. Dus ik zeg gewoon proberen. :)

Atalanta

Re: Starten met een oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:26

ik las op het draversforum van iemand die er aan begonnen was toen het paard 20 was en dat is blijkbaar erg goed gegaan.
als je je paard goed in de gaten houdt waarom niet?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:27

Ik ben vorig jaar met mijn paard van 20 jaar in de endurance gestart. Mijn had en heeft een goede conditie. Belangrijkst is dat jij zorgt dat het paard fit over de finish komt. IK wil niet winnen, maar een gezond paard bij de finish afleveren. Is tot nu toe goed gelukt, dus kan prima

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:50

Atalanta schreef:
ik las op het draversforum van iemand die er aan begonnen was toen het paard 20 was en dat is blijkbaar erg goed gegaan.

Ben ik dat? :D Mijn draver Rex was inderdaad achteraf gezien rond de 20, hij is nu 27 en heeft vorig jaar nog een klasse 2 uitgelopen. :) Hij heeft 1200 wedstrijdkilometers op de teller staan en is nog nooit afgekeurd! Met als slagroom op de kers een geslaagde 75 km in zware omstandigheden in 2006, toen was hij dus 23.
Hij is echt een superpaard om mee op wedstrijd te nemen. Hij zal voortaan vooral nog meegaan als buddy van mijn jonge paard, misschien nog een korte klasse 2 een keer maar langer niet meer. Hoewel je lichamelijk eigenlijk nog niks aan hem merkt, hij is nog even fit als altijd. Maar het reizen enzo vermoeit hem volgens mij wel wat meer nu, volgens mij eerder mentaal dan fysiek.

We hebben vaak een raar beeld van "oude" paarden, een paard van 15 wordt soms al oud genoemd. En paard van 20 zou ik vergelijken met een mens van 50, die kan nog best wel wat. Bovendien zie je heel vaak dat een paard pas echt oud begint te worden als hij met pensioen gestuurd wordt; de bespiering valt weg, de gewrichten worden stijver... Zo'n paard ken je na een half jaar vaak niet meer terug.
Het verschilt natuurlijk per paard, we hebben ook 2 grote, zwaargebouwde paarden thuis en daar begin je na hun 15e toch langzaam wat slijtage bij te merken.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon, en dan merk je vanzelf wat je paard nog aankan en wat ze nog leuk vindt. De keuringen zijn er ook niet voor niets, die geven je goede feedback over hoe goed je paard het aankan. Maar op zich zie ik geen belemmering in de leeftijd van 21 hoor!

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:46

Ik heb net een eendaagse clinic gehad van Suzanne Pen. Heel erg nuttig. je kunt er met je paard heen. In de ochtend heb je theorie lessen, in de middag ga je te paard de bossen in en doe je oefeningen, met tussendoor opmeten van de hartslag.
Als je dit gedaan hebt kun je met zekerheid zeggen of je paard een wedstrijd aan kan.
De clinic kost 70,-- euro en ik heb een super leuke dag gehad. Veel geleerd en veel kleine onzekerheden weggehaald.

Kijk even op http://www.pendurance.nl voor meer informatie. Hier staat ook alles over een goede voorbereiding, maar een clinic dag met soortgenoten en de mogelijkheid om alles te testen met je eigen paard is natuurlijk fantastisch.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:39

Nina_rex schreef:
Ben ik dat?

Ja inderdaad! ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:54

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:54

Ik vind dat je nog best kunt starten, leeftijd doet er toch niet toe ?

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:58

Er mooi verwoord!
mijn pony is nu bijna 24, was ook met pensioen niet veel mee gedaan,
maar hij had altijd plezier in rijden een tijd ging het slecht,

nu is hij een jaar van mij en loopt als een 10 jarige :o ,
hij loopt geen endurance maar ok, oudere paarden zijn toch een beetje hetzelfde

Nina_rex schreef:
Atalanta schreef:

Ben ik dat? :D Mijn draver Rex was inderdaad achteraf gezien rond de 20, hij is nu 27 en heeft vorig jaar nog een klasse 2 uitgelopen. :) Hij heeft 1200 wedstrijdkilometers op de teller staan en is nog nooit afgekeurd! Met als slagroom op de kers een geslaagde 75 km in zware omstandigheden in 2006, toen was hij dus 23.
Hij is echt een superpaard om mee op wedstrijd te nemen. Hij zal voortaan vooral nog meegaan als buddy van mijn jonge paard, misschien nog een korte klasse 2 een keer maar langer niet meer. Hoewel je lichamelijk eigenlijk nog niks aan hem merkt, hij is nog even fit als altijd. Maar het reizen enzo vermoeit hem volgens mij wel wat meer nu, volgens mij eerder mentaal dan fysiek.

We hebben vaak een raar beeld van "oude" paarden, een paard van 15 wordt soms al oud genoemd. En paard van 20 zou ik vergelijken met een mens van 50, die kan nog best wel wat. Bovendien zie je heel vaak dat een paard pas echt oud begint te worden als hij met pensioen gestuurd wordt; de bespiering valt weg, de gewrichten worden stijver... Zo'n paard ken je na een half jaar vaak niet meer terug.
Het verschilt natuurlijk per paard, we hebben ook 2 grote, zwaargebouwde paarden thuis en daar begin je na hun 15e toch langzaam wat slijtage bij te merken.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon, en dan merk je vanzelf wat je paard nog aankan en wat ze nog leuk vindt. De keuringen zijn er ook niet voor niets, die geven je goede feedback over hoe goed je paard het aankan. Maar op zich zie ik geen belemmering in de leeftijd van 21 hoor!

Faina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:02

owww haha ik zal haar vertellen dat ze een broekie is. Ze vindt zich zelf erg wijs en belangrijk.

We gaan ook echt niet om te winnen. Misschien met mijn volgende paard, maar we gaan eerst is in de kk starten.

Nou misschien zie ik jullie dan op een wedstrijd!

Ik zat te kijken of ik 12 juni in Leersum kan starten. Is dat een zware rit? Wij wonen in het platste stuk nederland dus heel veel heuvels op en af is misschien niet de beste start.

Groetjes Helena

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:06

Wij rijden ook nog endurance met een merrie van 23 ofzo (echte leeftijd weten we niet), ze is er 4 jaar geleden mee begonnen, tussendoor nog een peesblessure gehad maar ze doet het nog steeds goed *D .

Leersum is trouwens wel zwaar ja, dus misschien als eerste rit niet zo handig

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:57

Onze jonge dame van 20 loopt ook mee met de endurance. Nog wel klasse 1 maar dat boeit niet. Ze vindt het leuk en blijft er lekker fit bij. Je moet alleen iets meer rekening houden met herstel en misschien wat anders trainen als met een jong paard. Maar zolang ze gezond is en het leuk vindt gaan we gewoon door. Ze heeft ook niet echt een hoge snelheid, maar het gaat ons om het goed finishen. Winnen lukt toch niet.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:46

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:54

Als TS haar paard goed in het oog houdt kan er in feite niets mis lopen: als het niet goed loopt merken ze dat toch op de controleposten.

Succes!

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:56

spiritxxx schreef:
Wij rijden ook nog endurance met een merrie van 23 ofzo (echte leeftijd weten we niet), ze is er 4 jaar geleden mee begonnen, tussendoor nog een peesblessure gehad maar ze doet het nog steeds goed *D .

Leersum is trouwens wel zwaar ja, dus misschien als eerste rit niet zo handig

Haha, die Spirit he?! <3
Ff voor de duidelijkheid, zij is mij zus (spiritxxx) en ik rijd met de oude, Spirit, pony van 24 ongeveer ;)
Ze rijd nog heeeel goed, het lijkt net of ze 8 is ofzo :D
Je kan gewoon proberen met een oude pony en als het goed gaat, dat kan het gewoon.
Ik let wel altijd goed op tijdens de wedstrijden, maar het gaat altijd goed.
Een keer heeft ze dus een pees blessure gehad, doordat het zand te zwaar was.
Dus, let wel op het zware zand zal ik zeggen, en ga vooral niet galopperen heuvelopwaarts op het zware zand... ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:17

Ik zou Leersum niet als eerste keer doen, is best wel zwaar, kan je beter Heelsum nemen.
Is een weekje later, de 20e, maar niet zo zwaar, zeker als je paard geen heuvels gewend is.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:27

Ik ga misschien ook voor het eerst een kennismakingsrit rijden in Renkum.
Mijn opa is dan net 19 geworden!

Ik sta zelf in die omgeving en vermoed dat die 29 km appeltje eitje voor hem is :D:D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:40

Mijn Rex (27) liep zaterdag met een vriendin van me de 28 km in Banholt prima uit. :) Zowel op de P/A als op de finish meteen aangeboden (hf 52 en 48) en verder ook een prima kaart.