Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
knuffeldier schreef:Onlangs zag ik weer een oproep of er mensen waren die een kindje wilde sponseren zodat het dolfijnentherapie kan volgen. Dolfijnen therapie is erg duur, het kost de ouders ongeveer 2000 euro.
Elke keer als ik zo iets zie vraag ik me af, zou je iets vergelijksbaars ook met (mini)paarden kunnen doen? Er is al wel paardrijden voor gehandicapten, maar volgens niet een therapie met paarden die vergelijkbaar is met de dolfijntherapie. (of wel?)
Kortom ik vraag me af: tellen mensen nou niet heel veel geld neer voor iets dat misschien ook met paarden of andere dieren kan. En dan waarschijnlijk veel goedkoper. Wat is jullie mening hierover?
Truf schreef:Twijfelachtig? Er zijn wetenschappelijke studies die het positieve effect aantonen.
.
Truf schreef:Ik kan het zeker met je eens zijn dat het lastig te onderzoeken is, maar de artikelen die ik gelezen heb, worden vaak 2 groepen gebruikt. De ene groep krijgt de 'traditionele' therapie en de andere groep therapie met dieren. Na een bepaalde tijd wordt gekeken hoe de cliënten vooruit zijn gegaan. Bij de onderzoeken waar ik over gelezen heb, zijn de cliënten die AAT hebben gevolgd meer vooruit gegaan.
Ja, de onderzoekspopulatie mag vaak klein zijn, maar als er uit diverse onderzoeken een vergelijkbaar resultaat komt, durf ik de aanname wel te doen.
Gamble82 schreef:Het lijkt mij dat deze mensen een PGB (persoongebonden budget) krijgen toch? Mogen ze deze niet gebruiken voor de dolfijnentherapie?
knuffeldier schreef:Elke keer als ik zo iets zie vraag ik me af, zou je iets vergelijksbaars ook met (mini)paarden kunnen doen? Er is al wel paardrijden voor gehandicapten, maar volgens niet een therapie met paarden die vergelijkbaar is met de dolfijntherapie. (of wel?)
(Of EAT) Kuggur schreef:Welke, en vooral hoe uitgevoerd? Dit soort therapieen is zeer moeilijk goed te onderzoeken, dwz met wetenschappelijke methodologische methoden. Hoe maak je bv een controlegroep,meestal is de onderzocht populatie (véél) te klein, de effectbeoordeling subjectief. Derhalve op zijn best twijfelachtig.
Wat mensen verder kiezen om hun geld aan uit te geven dat lijkt mij een typisch voorbeeld van eigen keuze.
Shadow0 schreef:Maar dan zou je toch nooit kunnen komen tot een therapievorm whatsoever? Je moet ergens beginnen tenslotte. Bovendien zijn sommige problemen zo gecompliceerd dat je nooit een toereikende controlegroep op kunt stellen - moet je dan maar niks doen? Er zijn bijvoorbeeld zelfdzame genetische afwijkingen, met misschien 50 bekende ziektegevallen in de westerse wereld. Een deugdelijk wetenschappelijk middel kun je niet leveren, want er zijn simpelweg te weinig mensen met hetzelfde probleem. Dus dan laten we die aan hun lot over en hebben ze geen recht om te proberen er iets van te maken, alleen maar omdat het niet wetenschappelijk te bewijzen is dat ze zich beter voelen?
Kille, enge wereld.
Shadow0 schreef:Welke uitgaven bedoel je trouwens? Ik krijg nog geen fysiotherapie vergoed, dus ik betwijfel dat dolfijnentherapie wel in het basispakket zitWat mensen verder kiezen om hun geld aan uit te geven dat lijkt mij een typisch voorbeeld van eigen keuze.
Shadow0 schreef:En vergeet niet dat meer dan welk ander effect dan ook, het placebo-effect boven alle twijfel verheven is
Truf schreef:Twijfelachtig? Er zijn wetenschappelijke studies die het positieve effect aantonen.
In vergelijking met 'traditionele' therapie, zeg maar het praten met een psycholoog of psychiater, heeft de therapie met dieren een groter effect. Het dier is een soort ijsbreker, waardoor de cliënt vaak makkelijker praat en zeker het paard heel sterk reageert op de gemoedstoestand van de cliënt.
Daarbij lokken dieren tal van reacties uit en stimuleren de cliënt enorm.
Of een dolfijn een grotere invloed heeft dan andere dieren, durf ik niet te zeggen. Hangt waarschijnlijk ook heel erg af van de doelgroep en de (on)mogelijkheden van de doelgroep.
Urko schreef:@nimue: dat heb je heel mooi verwoord. De dolfijnen die ik ken en waar ik mee gewerkt heb zijn wel degelijk gelukkig.
Net zo oud (ze zouden eigenlijk zelfs ouder moeten worden...)worden dan in de natuur...
, Je houdt jezelf voor de gek....