Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).
Djilna schreef:Nee hoor, koelen door water over het paar te gieten werkt heel goed.
Als dat niet zou werken zou het voor een paard ook geen nut hebben te zweten...
Daarom mag je bijv bezwete paarden ook niet zo stil zetten (tenzij 30 graden) omdat ze anders kou vatten. Natte huid koelt sneller.
Van http://www.fit-2-continue.com
Koelingsprocessen:
In rust heeft het paard een lichaamstemperatuur van 37 tot 38 graden Celsius. Een levend organisme heeft energie nodig. Deze energie wordt geleverd uit een verbrandingsproces in het lichaam en de spieren, waarbij voedingsstoffen die zich in de vorm van o.a. vet en glucose in het lichaam bevinden, worden omgezet. Het woord “verbranding” zegt het eigenlijk al. Bij dit proces komt warmte vrij. Onder iedere klimatologische omstandigheid, of het nu warm is of koud, zal een werkend lichaam, zullen werkende spieren, warmte genereren.
Om de lichaamstemperatuur binnen de veilige grenzen te houden (37 - 40 graden Celsius) beschikt het paard over diverse processen. We lopen ze eens één voor één door, waardoor duidelijk zal worden wat ieder proces doet.
Evaporatie:
Het grootste deel van de warmte kan het paard kwijt raken door te zweten. Tot wel zo’n 60 %. Niet het zweten zelf verkoelt het paard, maar de verdamping van het zweet op de huid.
Respiratie:
Door sneller en dieper te ademen zal een paard tot 33 % van zijn warmte kwijt kunnen worden. In de realiteit zal het echter zo’n 15 - 20 % bedragen. Het paard kan hijgen of in een verder gevorderd stadium gaan panten.
Radiatie:
Huid en spieren zullen warmte uitstralen naar de koudere, het paard omgevende lucht. Dat zie je dus ook als paarden gewerkt hebben, dan komt er damp vanaf. De effectiviteit van radiatie hangt sterk af van het verschil in temperatuur tussen die van het paard zijn huid en de omringende lucht.
Convectie:
De aders en haarvaten in de huid transporteren warm bloed (warmte) naar het huidoppervlak. Daar koelt het bloed onder invloed van de luchtbeweging af en dit koeler bloed mengt zich weer met warmer bloed, wordt weer naar het huidoppervlak getransporteerd enz.. Naar mate de luchtbeweging aan het oppervlak groter is, zal het paard meer profiteren van convectie.
Conductie:
Door direct contact van de huid met een koeler oppervlak of koelere substantie zal het de warmte hierop trachten over te dragen. Dit kan door contact met koudere voorwerpen of door koelen met water.
wph1 schreef:Dat een paard zweet is om de temperatuur weg te laten gaan maar dat procces komt van binnen uit.
Dat jij zegt dat je een bezwete paard niet buiten mag zetten zou ik niet zo gauw zeggen want dat hangt van een heleboel factoren af.
Bijvoorbeeld de temperatuur buiten,staat je paard altijd met deken op of staat hij 24/7 buiten maar het belangrijkste is hij goed uitgestapt en niet meer dampig en is zijn ademhaling weer oke.
Een natte huid (ik schreef huid, niet vacht) koelt sneller dan een droge huid. De huid kan nat worden door zweet of door water, dit maakt voor het effect niet uit. Djilna schreef:wph1 schreef:Dat een paard zweet is om de temperatuur weg te laten gaan maar dat procces komt van binnen uit.
Dat jij zegt dat je een bezwete paard niet buiten mag zetten zou ik niet zo gauw zeggen want dat hangt van een heleboel factoren af.
Bijvoorbeeld de temperatuur buiten,staat je paard altijd met deken op of staat hij 24/7 buiten maar het belangrijkste is hij goed uitgestapt en niet meer dampig en is zijn ademhaling weer oke.
Je snapt niet welk punt ik ermee wilde makenEen natte huid (ik schreef huid, niet vacht) koelt sneller dan een droge huid. De huid kan nat worden door zweet of door water, dit maakt voor het effect niet uit.