[WN] Haflinger Marjan trainen in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Haflinger Marjan trainen in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:21

Afgelopen vrijdag was het zulk heerlijk weer, dat ik dacht laten we eens van het zonnetje genieten.
Dus paard op gezadeld en lekker in de buitenbak gereden.
we rijden voornamelijk recreatief, en dan het onderdeel pleasure.
Nu ben ik vaak aan het oevenen met stelling en buiging, heb geen les dus tips zijn reuze welkom.
Heb zelf het idee dat ik meer naar het engels toe neig kwa rijden en ben dus benieuwd wat jullie vinden.

hier de foto,s

Afbeelding

Galopje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk halsstrekken
Afbeelding

Dat was het.

Yvettee_4

Re: Haflinger Marjan trainen in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:20

wat een leuk paardje heb je!
alleen zie ik dat je op elke foto je handen best wel ver naar jezelf toe trekt en meet op je benen neerlegt, probeer ze meer naar voren te doen en wat meer bij elkaar te houden ;)

karlijn_xO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:22

aawh, superleuk!
ik ging vrijdag ook lekker genieten
van het warme weer.
lekker zonnen op me shet xP

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:44

Lijkt wel een beetje of je je zelf uit het zadel trekt, maar dat kan ok aan mij ligen hoor. Lijkt alleen alsof je op de tweede foto heel erg omhoog komt. Leuk paardje verder, mooie pad ook. En heeeerlijk dat we weer eens in de zon kunnen rijden!!

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:51

Yvettee_4 schreef:
wat een leuk paardje heb je!
alleen zie ik dat je op elke foto je handen best wel ver naar jezelf toe trekt en meet op je benen neerlegt, probeer ze meer naar voren te doen en wat meer bij elkaar te houden ;)

Dankje. En bedankt voor de tip ik zal er op letten.

@Rebel_Gloe: Ja soms wil ik wel eens mezelf uit het zadel trekken , zal hier ook op letten bedankt voor de tip.

Jacqie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:31

Mooi Paardje! Ziet er goed uit samen!

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:55

Ik vroeg me af of je nou licht rijd in een westernzadel.. Uitterraard is dit nodig mocht je paard nog geen Jogg kennen of je bent die aan het aanleren, maar in principe rijd je in de western niet licht. Verder lijkt het op de foto's (in mijn mening) dat je ruimte achter tussen je zadel en pad hebt, is dit zo of verkijk ik me er een beetje op? Want dat kan ook weer resulteren in wat voorgaande mensen al aangaven dat je "jezelf uit het zadel trekt"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:00

Meegosh schreef:
Ik vroeg me af of je nou licht rijd in een westernzadel.. Uitterraard is dit nodig mocht je paard nog geen Jogg kennen of je bent die aan het aanleren, maar in principe rijd je in de western niet licht.

In wedstrijden niet nee, maar ik zou niet weten waarom je in een training bij het loswerken niet zou lichtrijden...

Eea ziet er wat hangerig uit, beetje te zwaar nog. Paardje mag van mij wat losser komen van de aanleuning.

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:11

nwaarom zou ze niet mogen lichtrijden?
dat vind ik een beetje een rare opmerking..
bij dressuur zie je ze toch op wedstrijden ook vaak alleen maar doorzitten en bij het trainen gewoon lichtrijden..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:16

Moeilijk om jezelf zonder les te verbeteren. Mij zou het iig niet lukken. :o
Misschien toch eens op zoek gaan naar iemand?
Wat mij opviel is dat je op veel foto's heel blij kijkt, dat vind ik dan weer belangrijk :D
Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande.
Enne niks mis met lichtrijden hoor ;)

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:26

Haha daar is zeker niks mis mee,ik rij ook western en om mijn paard los te rijden en lekker door te draven ga ik ook licht rijden!!!

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:30

Ik zeg niet dat er iets mis is met licht rijden, maar als je westernmatig *dus niet dressuur, ander deel van het forum* rijd, dus de Jog en dergelijken, is het niet de bedoeling dat je licht rijd. Zegt niets over de warming up en trainingen naar de jog toe, maar "draven" hoort eigenlijk niet in de western... Maargoed, dat is wat ik in mijn lessen leer, wat je er van mee neemt moet je zelf weten. zal wel niets meer zeggen (plaats ik eens een bericht gelijk 5 mensen over me heen die het allemaal verkeerd lezen ofzo bedoel, ik zeg niet eens dat het totaal niet mag, of slecht is ofzo, ik zeg alleen dat het in principe niet hoort in de western.. maargoed, houd mijn mond wel want adviezen worden toch niet gewaardeerd..).

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:52

Meegosh schreef:
Ik zeg niet dat er iets mis is met licht rijden, maar als je westernmatig *dus niet dressuur, ander deel van het forum* rijd, dus de Jog en dergelijken, is het niet de bedoeling dat je licht rijd. Zegt niets over de warming up en trainingen naar de jog toe, maar "draven" hoort eigenlijk niet in de western... Maargoed, dat is wat ik in mijn lessen leer, wat je er van mee neemt moet je zelf weten. zal wel niets meer zeggen (plaats ik eens een bericht gelijk 5 mensen over me heen die het allemaal verkeerd lezen ofzo bedoel, ik zeg niet eens dat het totaal niet mag, of slecht is ofzo, ik zeg alleen dat het in principe niet hoort in de western.. maargoed, houd mijn mond wel want adviezen worden toch niet gewaardeerd..).

Er bestaat ook iets als de trot. Dit is een versnelde draf, vergelijkbaar met een arbeidsdraf. Daar rijd je wel bij licht. En ook de trot is een onderdeel van het westernrijden.
edit: http://www.bokt.nl/wiki/Western_gang#Trot

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:15

en natuurlijk de extendent jog!

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:48

Lisa_western schreef:
Er bestaat ook iets als de trot. Dit is een versnelde draf, vergelijkbaar met een arbeidsdraf. Daar rijd je wel bij licht. En ook de trot is een onderdeel van het westernrijden.
edit: http://www.bokt.nl/wiki/Western_gang#Trot

Oke die kende ik nog niet, dat dat ook echt een onderdeel van de western is. Bij ons in de les worden (in mijn ogen) de standaard drie gangen van de western aangehouden (walk, jog, lope) en vooral getraind in de bak, omdat veel paarden het lastig vinden (wij "gebruiken" paarden die allerlei disciplines kunnen, dus niet specifieke western paarden) om de verzamelde gangen te lopen. Denk dat mijn reactie te vlot is geweest, doordat bij ons in de les wordt gehanteerd dat de western ruiters niet mogen licht rijden (wel buiten ritten enz, maar dan hoeft het paard niet te joggen) maar weet natuurlijk niet welke van de "western" gangen er gereden werden op de foto ;)

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:52

hmm maar met de extended jog mag je de wedstrijden niet licht rijden hoor! dan moet je nog doorzitten..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:24

wat je in een wedstrijd wil zien hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als training. Als ik m'n paard losrijd draaf ik wat meer door en rijd ik licht; fijner voor mijn rug en voor die van mijn paard ;) .

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:09

Miryamk schreef:
Moeilijk om jezelf zonder les te verbeteren. Mij zou het iig niet lukken. :o
Misschien toch eens op zoek gaan naar iemand?
Wat mij opviel is dat je op veel foto's heel blij kijkt, dat vind ik dan weer belangrijk :D
Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande.
Enne niks mis met lichtrijden hoor ;)

Ja daar heb je gelijk in maar les hier is duur en moeilijk te vinden hier.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:11

@lisa western: bedankt voor de link.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:49

leuke haf, lekker van genieten in het zonnetje.
Ik vind het er inderdaad wat engels uitzien. dit komt vooral doordat je je teugels zo op maat hebt en je deze naar je toehaalt.
Bij het western rijden moeten je teugels voor de knop van je zadel blijven.
Ook werken we er naartoe om aan een lange teugel te rijden.
Ik zie op sommige foto's al dat je paard de achterhand er mooi onder zet. Dit zou eigenlijk altijd moeten. van achter naar voren rijden. (dit is trouwens in het engels rijden ook de bedoeling)
je paard valt nu uit elkaar en hangt op de voorhand. waarschijnlijk neem jij als reactie daarop je teugels aan.
Wat beter is om juist die achterhand wat actiever te maken dan laat die voor vast ook meer los.

ik raad toch een leuke instructrice aan ;)
tip 2x per maand of een half uur per keer is vaak een goedkopere optie.

succes

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:06

trickywonder schreef:
leuke haf, lekker van genieten in het zonnetje.
Ik vind het er inderdaad wat engels uitzien. dit komt vooral doordat je je teugels zo op maat hebt en je deze naar je toehaalt.
Bij het western rijden moeten je teugels voor de knop van je zadel blijven.
Ook werken we er naartoe om aan een lange teugel te rijden.
Ik zie op sommige foto's al dat je paard de achterhand er mooi onder zet. Dit zou eigenlijk altijd moeten. van achter naar voren rijden. (dit is trouwens in het engels rijden ook de bedoeling)
je paard valt nu uit elkaar en hangt op de voorhand. waarschijnlijk neem jij als reactie daarop je teugels aan.
Wat beter is om juist die achterhand wat actiever te maken dan laat die voor vast ook meer los.

ik raad toch een leuke instructrice aan ;)
tip 2x per maand of een half uur per keer is vaak een goedkopere optie.

succes

Kijk deze tip daar heb ik echt wat aan.
Ja mijn haf mag graag op haar voorhand vallen, we zijn hier dan ook druk mee bezig.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:09

je hebt geen les omdat het te duur is?
Misschien woont er een bokker bij je in de buurt die er kijk op heeft?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 10:15

Babsie_Flash schreef:
je hebt geen les omdat het te duur is?
Misschien woont er een bokker bij je in de buurt die er kijk op heeft?

Vorig jaar heb ik eens 1 keer les van iemand gehad,was voor mij vrij duur 1 uur kost 30 euro toen.
Achteraf gezien ze gaf heel goed les hoor daar niet van maar bij mij was de klik er niet.
Als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Zou overigens niet weten of hier een bokker in de buurt woont?

angeliqueH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:22

ben het met 'trickywonder' eens.
het lijkt inderdaad best op engels, je houdt je handen ook ver naar achteren.
misschien is 2 keer in de maand les idd een optie (?)

leuke haf heb je trouwens :) succes!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:21

oh ja om de achterhand wat sterker te maken zijn er ook goeie ofeningen te bedenken zoals achterwaarts/ back up (geen hele lange zijdes hoor, gewoon regelmatig even een paar pasjes)
of ga lekker aan de slag met balkjes lopen bijv.

fijn dat je wat aan de tips hebt.
succes