[WN] Sliding ijzers & weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katje27

Sliding ijzers & weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:19

Onze quarter draagt sinds enkele maanden 'sliding bars', hoefijzers die iets langer zijn dan standaard, speciaal voor de sliding stops tijdens de reining training.... Nu slaagt hij er altijd maar in om zijn ijzers op de weide kwijt te raken. Soms na twee weken, soms na een maand, soms aan 1 kant, vervelend in ieder geval...... Paardje is soms nogal omstuimig op de weide maar dat deed hij ook met zijn 'gewone' ijzers en die bleven beter zitten....

Klopt het dat de combinatie sliding ijzers en weidegang moeilijk ligt? Misschien ivm modder, water,.... of doet onze hoefsmid zijn werk niet goed? of is mijn paard toch te wild?

Iemand ervaring?

Elliebelle

Re: Sliding ijzers & weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:44

Hmm hier heb ik geen ervaring mee, bij die van mij blijven ze er gewoon onder en hij doet ook soms heel raar!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:48

Als jouw paard heel de dag met andere paarden speelt en die andere paarden hem op de kont botsen tijdens het spelen kan het zijn dat die paarden hem de ijzers aftrappen. Met gewone ijzers gebeurt dat niet maar juist omdat ze wat langer zijn is het voor een ander paard makkelijker erop te gaan staan als ze aan het spelen zijn.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:20

Mijn paard staat veel in de wei met zijn maatjes. Zijn slidingplates gaan er nooit af in de wei, heel af en toe wel een voorijzer.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:34

Heb ook een paard gehad die dat deed. Even ductape om het ijzer wikkelen voordat hij de wei opgaat doet wonderen....of springschoenen omdoen in de wei.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:52

hier geen problemen toen ze op plates stonden

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 20:10

de meeste paarden hebben hier ook geen problemen, alleen ons paard heeft heel vaak lossen sliding ijzers, hij staat ook constant buiten, dat wel..... Staan jullie paarden 24h op 24H, zomer en winter buiten in de weide met deze ijzers?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:39

Bij mij staan ze vanaf nu ongeveer overdag in de wei, s'winters in de paddock anders houd ik geen wei over, rijd ook volop buitenritten op de plates.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:16

Mijn merrie staat ook op slidingplates, staat ook elke dag op het land..maar, nog nooit een ijzer verloren en doe er ook bijna 8 weken mee.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:02

Hadden op mn vorige stal wel paardje dat ze gewoon vaker kwijt was dan de andere. Die ging evenlang de wei op als de andere. Wil wel eens helpen om ze als ze net de ijzers om hebben de eerste dag even op stal te laten staan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:23

Rebel_Gloe schreef:
Wil wel eens helpen om ze als ze net de ijzers om hebben de eerste dag even op stal te laten staan.

Waarom zou die ene dag uitmaken? :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 06:30

De nagels gaan dan wat roesten en daardoor komt de nagel wat vaster in de hoef te zitten ( volgens onze hoefsmid dan he)

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:16

Tja, op de een of andere manier helpt het toch wel wat. Ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan maar het hielp toch wel bij bepaalde paardjes die snel hun ijzers wisten te verliezen:)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:29

Dan heb ik eigenlijk nog een vraag (weet alleen niet of dat mag in dit topic). Ik lees dat jullie je paarden met sliding-ijzers gewoon bij andere paarden op de wei zetten. Zijn jullie nooit bang dat ze elkaar verwonden met die ijzers?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:01

ja, dat is een risico natuurlijk, we hadden er ook schrik voor. Onze paarden stonden reeds samen op de wei dus de rangorde was wel al bepaald. Tot nu toe (ze dragen de ijzers nu een dik half jaar) hebben we geen problemen gehad wat verwondingen naar andere paarden betreft. Enkel bij sneeuw en ijs moeten de quarters met sliding ijzers wel erg voorzichtig lopen, maar ook hier geen problemen gehad, paarden blijven vanzelf wel rustig. enkel mijn merrie die geen ijzers aan heeft, trok af en toe wel een spurtje door de sneeuw...

We zijn dus heel tevreden van die sliding ijzers voor te rijden enzo, moest hij ze nu nog wat langer kunnen aanhouden zou het perfect zijn, ik weet echt niet hoe hij het doet om die dingen altijd kwijt te raken.....

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:05

Mocht het nou echt niet lukken dan bestaan er ook hoefschoenen met sliding plates. Dan kun je je paard blootvoets houden en de schoenen erom doen voor de training.
Ik ben niet persé voor blote voeten, maar elke week of paar dagen de ijzers los/eraf is ook niet leuk. En op den duur heel slecht voor de hoef, omdat er elke keer toch weer genageld moet worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:29

het kan aan veel dingen liggen waarom een paard zijn (sliding) ijzers er niet onder kan houden

belangrijkste is wel de beenstand
een paardje wat achter iets koehakkig staat(hakken naar binnen , hoeven iets naar buiten gedraaid) staat sneller op zijn eigen hoefijzers
of nauwe stand bijvoorbeeld

dan zijn weidemaatjes, stoeien ze veel met achterop springen?

zit je op klei met zuigende werking, dat komt er veel kracht op de nagels bij het eruit trekken van de ijzers uit de prut

en dan, staat je paard rustig op de wei of is hij altijd aan het donderjagen?

gebruikt je smid lange nagels of korte en hoe werkt hij ze om?
nagelt hij hoog of laag?
vijlt hij de kopjes goed vlak?

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:32

Sinds de paarden bij ons springschoenen om hebben is het verlies van ijzers een stuk minder!

edit: typo

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:34

Springschoenen zijn fijn, maar of het echt helpt voor de achterijzers weet ik niet...

Hebben je sliding plates 2 lippen? Dit scheelt ook al, zie er nog best veel zonder lippen rondlopen maar de mijne heeft ze dan in 5 minuten af

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 17:46

wat bedoel je juist met lippen? zo een stukje vooraan over de hoef? indien ja, dat heeft hij.

Ik zou jullie graag een foto tonen, maar de ijzers zijn op dit moment uit, hij heeft nog enkel ijzers vooraan, de achterste waren veel te los gekomen, het werd te gevaarlijk en daarom hebben we ze los gemaakt. Met dit vreselijk natte weer wacht ik nu wel ff om de hoefsmid te laten komen, de modder helpt niet echt

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 07:37

katje27 schreef:
wat bedoel je juist met lippen? zo een stukje vooraan over de hoef? indien ja, dat heeft hij.

Ik zou jullie graag een foto tonen, maar de ijzers zijn op dit moment uit, hij heeft nog enkel ijzers vooraan, de achterste waren veel te los gekomen, het werd te gevaarlijk en daarom hebben we ze los gemaakt. Met dit vreselijk natte weer wacht ik nu wel ff om de hoefsmid te laten komen, de modder helpt niet echt

Lippen zijn die opstaande hoekjes zeg maar tegen de hoef aan :) soms hebben ijzers 1 lip en soms 2 :), als er nu 1 is kan je ook met 2 een keer proberen, hoeveel nagels doet je smid erin? vult die alle gaten op?

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:29

de smid vult inderdaad alle gaten op, maar ik heb ons paardje gisteren bezig gezien, niet moeilijk dat meneertje telkens zijn schoenen kwijt raakt. Hij speelt met zijn vriendinnetje en maakt daarbij de ene sliding stop na de andere, niet alle modder is al opgedroogd, dus ja, ik vrees dat er (naast hoefschoenen aandoen) weinig aan te doen valt. Voorlopig staat hij dus ff zonder ijzers achteraan, hij traint op dit moment toch niet op de stops

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:31

Elliebelle schreef:
Hmm hier heb ik geen ervaring mee, bij die van mij blijven ze er gewoon onder en hij doet ook soms heel raar!

Hier moet ik op terug komen, ik heb het iets te hard gezegt geloof ik dat hij ze nooit kwijt raakt. Afgelopen maand is hij 2x zijn plate kwijtgeraakt.... :+