dubbel probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieuwke10

dubbel probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:45

hallo,

ik ben dieuwke en ben nog niet zoveel op dit forum geweest. vanwege een neurologiscghe ziekte, mitochondriele myopatie heb ik een aantal handicaps.

over een paar maanden komt onze nieuwe aanwinst bij ons wonen. hij heet floris en is een 15 jarige boulognais ruin. ik heb het snode plan opgevat om op hem te gaan rijden.

maar daar komt nou het probleem: ik heb een erg slappe rug en benen(ben grotendeels rolstoeler) en floris is ERRUG breed. ik ben nu dus op zoek naar het onmogelijke: een zadel wat op floris past en waar ik voldoende steun aan heb om er niet af te vallen.

we denken dat we een zadel om moeten gaan bouwen. een vriend van ons heeft al geopperd om een soort kruising tussen een autostoel en een zadel te maken.

en dan hebben we nog een derde moeilijkheid: een smalle beurs..

wie heeft er goede tips, of misschien een oud geschikt zadel liggen wat we experimenteel aan zouden kunnen passen?

Evelyne79

Re: dubbel probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:51

informeer eens bij ikenindi hier op bokt, zij zit ook in een rolstoel maar rijdt ook paard

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:22

Je zou ook kunnen overwegen om geen zadel te nemen en op dek te rijden met bv een voltigesingel. Veel beter voor je zit, mogelijk heeft het wat fysiotherapeutische waarde, en in noodgevallen grijp je de handvaten beet. Ik ben vrijwilliger bij het paardrijden voor mensen met een beperking en daar ligt de nadruk haast altijd op echt zitten en niet teveel uitgaan van het zadel.
En dat heeft nog twee voordelen: je hebt een veel intiemer contact met je paard dan met zadel, en de kosten zijn te overzien :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:41

of een klitteband zadel.
op de site http://www.verenigingfpg.nl/ kan je veel verschillende zadels bekijken.

misschien is een stock zadel ook iets, daarin zit je aardig stevig, maar zoals gezegd helpt het je niet of in elk geval minder om je spieren sterker te krijgen, of is dat niet je doel?

wel grappig, ik begon ooit op dit forum jaren geleden, met ongeveer dezelfde vraag als jij, hoe ik een instabiel kindje veilig en zonder vast te houden kon laten rijden.
ik had toen ook allerlei plannen voor zelf een zadel te laten maken, maar had toen helaas geen pony.
nu heb ik wel een pony maar is het kindje te groot en te zwaar geworden.
jammer maar helaas.

ik blijf dit topic wel even volgen! :)

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 09:36

Hee, wat leuk! Al meteen reacties!
Het idee van de voltigesingle en geen zadel trekt me heel erg aan, maar ik vrees dat ik er zo van af lig. Maar toch lijkt het me wel iets om te proberen.

Ik heb vorige week voor het eerst sinds 10 jaar weer op een paard gezeten die ook een vrij brede rug had. Het was met een westernzadel en de steun die ik daarvan had viel me best tegen.

Ook voelde ik inderdaad niet veel van het paard. Deze week gaan we weer oefenen.

Daffy_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:23

Ik heb stage gelopen bij een manege waar allemaal mensen reden met beperkingen.
Ik denk dat het klitteband zadel best goed kan werken. Je kan ook gaan kijken naar een dekje met voltigesingel, zo snel val je er waarschijnlijk niet af en het goede is dat het ook nog een therapeutische werking heeft. Veel succes in ieder geval!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:29

dieuwke10 schreef:
hallo,we denken dat we een zadel om moeten gaan bouwen. een vriend van ons heeft al geopperd om een soort kruising tussen een autostoel en een zadel te maken.

Best heel moeilijk om zelf een zadel om te bouwen hoor. Het moet voor jou goed zijn maar ook voor het paard. Vraag eens bij een zadelmaker..misschien ziet die het als uitdaging, is bereid je te sponseren of tegemoet te komen in de kosten. Maar zelf gaan sleutelen... :n

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:57

Degene die het wil proberen is wagenbouwer. Ik denk dat hij er wel goed over nadenkt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:27

Maar een wagenbouwer is geen zadelmaker ;) ...Dat is toch echt een heel ander vakgebied.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:23

Is er bij jou in de buurt geen zadelmaker die even met je mee kan denken? Ik snap dat het duur om speciaal een zadel te laten ontwikkelen, maar misschien heeft hij wel tips. Hij kan misschien helpen zoeken naar een oplossing om met kleine aanpassingen te zorgen dat jij genoeg steun aan een bestaand, goed passend zadel kan hebben.
Lukt het wel met opstappen enzo dan?

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:34

volgens mij is er niet zo ver hier vandaan een heel oud mannetje die zadels en tuigage maakte, maar of hij nog leeft??

de vriend van ons is een echte paardenman. hij wil niet een heel zadel zelf maken, maar een westernzadel dat op een koudbloed past voorzien van een soort rugsteun. ik heb er vertrouwen in dat hij dit met verstand en beleid aan zal pakken.

zoals ik het voel(ik heb gisteren weer geprobeerd op het flinke paardje met westernzadel) zou een stevig kussentje op de achterkant van het zadel al wonderen doen.

ik heb trouwens het gevoel dat ik mijn voeten heel erg naar binnen moet draaien als ze de volgens de instructeur de goede positie aan zouden nemen. misschien heb ik te hoge spierspanning daarvoor, maar dit vind ik heel moeilijk. misschien komt het omdat ik niet aan de westernhouding gewend ben. is dit een bekend verschijnsel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:32

Een kleine verhoging kan wel denk ik, maar met een echte ruggesteun zou ik uitkijken, het gevaar is namelijk dat je de hele balans verandert en daardoor teveel gewicht achter op het zadel krijgt. Dat is voor de rug van het paard niet ideaal. Voor dat soort situaties kun je denk ik beter advies vragen aan een zadelmaker dan een wagenbouwer.

Westernfenders zijn wel stugger dan gewone beugelriemen, waardoor je inderdaad meer in een bepaalde positie gedwongen wordt. Ook kan het gewoon wennen zijn, de westernhouding is op zich niet heel erg anders dan een echte dressuurhouding, maar je kunt bij Engels rijden wel wat meer smokkelen. Iets waar je op kunt letten is dat je been al vanuit je heup goedlegt, het kan helpen om met je handen je dijbeen een beetje te rollen zodat ook je knieen evenwijdig aan het zadel zijn.

Maar toch... het klinkt allemaal wat geforceerd: juist als je last hebt van zoveel spierspanning is het in een houding proberen te krijgen van je voeten vaak niet bevorderlijk, dan zou ik echt eerder kiezen voor veel ontspanning. Als de spanning dan van je benen af is (en dat gebeurt bij de meeste ruiters bij ons vanzelf, door de beweging van het paard), komt de juiste houding veel makkelijker.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:31

het klopt van je voeten best wel je moet ze naar binnen draaien ik vond dat ook altijd heel erg moeilijk en doe het nog niet altijd even goed als ik ergens anders mee bezig ben, maar wat ik heb geleerd je knieen in het zadel te drukken dan zitten je voeten al stukken beter( als je je knieen teminste kunt drukken in het zadel:)). en idd een voltige singel zou wel heel goed zijn, ik heb zelf ook voltige gereden en je kunt je goed vasthouden aan de singel(maar als je dat koopt moet je wel een goede kopen) dat hebben ze mij in een paarden winkel vertelt dat de goedkopen van €100 echt slecht zijn. dus.;) en als het goed is kan je er ook beugels aan hangen,( teminste dat zag ik pas op een site staan.)
veel succes met het zadel!
en veel plezier met je paard!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:38

Beugels aan een voltigesingel of barebackpad zou ik niet doen: dan krijg je veel druk op een heel klein stukje van de rug. Normaal gesproken verdeelt de boom van het zadel dit over een groter oppervlakte (en zonder beugels verdeel je het zelf over een groter oppervlak.)

Volgens mij moet je voor 100 euro een behoorlijke singel kunnen krijgen. De nog goedkopere singels lijken me niet zo degelijk.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:43

Hmm je mist dus vooral de steun bij je rug? Ik wil graag iets opperen, sorry als het raar is...maar het is gewoon iets waar ik even aan moest denken...

Is liggend paardrijden niet iets voor jou? Met een klittenbandzadel of een dekje. Of is dat ook niet fijn voor je rug?

Wat ik ook wel eens heb gezien is een barebackpad en dan iemand achter je die jou en je rug kan ondersteunen, dus dat je samen op het paard zit...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:55

Tsja een heel andere optie: een paso fino paardje. Door de gangen die het paard maakt is het heel makkelijk om te blijven zitten. Ook de manier die jij (bijna)automatisch aanneemt op zo'n paardje in combinatie met de gangen zorgt vaak ook nog voor extra onspanning in de rug. Een paso draaft of galopeert niet (tenzij je ze zult dwingen), maar heeft verschillende stappende gangen varieërend van een normale stap tot een hele snelle stap (is even snel als een gewoon gallopje) Misschien dat je hier eens in moet gaan zoeken.

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:02

Jeetje! een heleboel reacties! Ik dacht dat ik getipt werd als er een reactie is geplaatst, maar dat is kennelijk niet zo. Fijn dat jullie zo meedenken!

Liggend paardrijden.. hoe moet ik me dat voorstellen? Lig ik dan op mijn rug op het paard?? Of op mijn buik???

Ik kan wel wat met mijn knieen drukken, maar mijn benen beginnen dan snel te trillen door gebrek aan kracht. Ik hou het dan ook niet lang vol.

Zo'n paso fino paardje klink heel bijzonder. Ik had daar nog nooit van gehoord. Maar we hebben dus al een paard op het oog(Floris), en dat is meer een paso bruto, of een paso doble hihi. Het is een Boulonnais. Dat is een franse koudbloed. Ook nog een hele flinke dus(eufemisme).
Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:33

Ik denk dat ze met liggend bedoeld dat je tussen 2 paarden op een speciaal omgebouwde huifkar. Je ligt dan als het ware tussen de paardenruggen en daardoor krijg je inderdaad ook lossere spieren. Ik ken het ras :j Leuk diertje

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:32

dat is een huifbed

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:03

Nee ik bedoel echt liggend rijden. Bijvoorbeeld met een klittenband zadel, je benen kunnen dan evt nog worden ondersteund door blokken die met klittenband vast gemaakt worden aan het zadel. Zelf lig je op je rug naar achter op het paard. Je hoofd rust dan aan het begin van zijn billen.

Je moet er wel altijd hulp bij hebben denk ik, omdat je zelf niet meer kunt sturen dan. En daar is het paard wat je op het oog hebt wel erg groot voor...

Maar misschien op een dekje rijden met iemand achter je kan een goedkope, gezellige en handige oplossing zijn (en zo'n grote koudbloed is er sterk genoeg voor)

Degene achter je kan jou rug ondersteunen (en het paard voorwaarts houden als jij niet genoeg kracht in je benen hebt) en je kunt zelf gewoon sturen.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:14

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:01

bij manege zonder drempels hebben ze speciale paarden en een soort zadels om t gaan rijden!
dan lig je zeg maar tuusen twee paarden in maar je voelt wel echt de beweging van het paard!
maar het zijn wel speciaal getrainde paarden dus je kan niet op dat paard rijden.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:06

Ja, dat is dus huifbedrijden. Maar daar heb je twee paarden, een huifbed en een menner voor nodig. TS. krijgt 1 paard ;) Waar ze graag zelf op wilt rijden...

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:55

ja, dat zadel zou ook wat kunnen zijn. zo te zien is het niet erg ondersteunened, maar misschien is het dat wel in werkelijkheid. alleen is het practisch gezien wel wat moeilijker. het zadel kost ruim 1200 euro + extra voor de blokken(dat vind ik trouwens erg veel geld voor dit zadel)en er zijn zeker geen tweedehandsjes van te koop..

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:11