Wat voeren jullie je paarden extra na een training? Vitamine E of extra suplementen?
Voer mijn paard naast haar basis voer vaak na het rijden wat wortelen en appels. Maar nu we harder trainen vraag ik mij af of ze niet wat extra's nodig heeft voor de spieren.
Speedster
Geplaatst: 18-03-10 10:52
Ik geef alleen na een zware training wat mash&mix van cavalor, ter aanvulling van de verloren elektrolyten.
Nina_rex
Geplaatst: 18-03-10 11:47
Ik geef niks anders na een training of wedstrijd. Uitgezonderd wat zout (mengsel van keukenzout en dieetzout) op hele warme dagen rondom een zware training of wedstrijd, om de electrolytenbalans op peil te houden.
Voor duurprestaties haalt het paard zijn energie voornamelijk uit vluchtige vetzuren die vrijkomen na het verteren van vezelrijk voer; ruwvoer dus. Ruwvoer is dus de absolute basis voor een duurprestatie. Krijgt je paard niet genoeg energie binnen met veel/onbeperkt ruwvoer, dan is het aanvullen met vetrijke voeding (olie, Subli 369) geschikter voor duurprestaties dan heel veel koolhydraatrijk voer (granen, brokken) erbij gaan geven.
Djilna
Geplaatst: 18-03-10 15:21
Ik voer op de wedstrijddag extra krachtvoer in de vetgates en direct na de wedstrijd extra slobber en/of bietenpulp om de glycogeenvoorraad in de cellen weer aan te vullen. Endurancepaarden lopen dan wel grotendeels op vetverbranding, koolhydraten/snelle suikers zijn ook nodig.
Verder zoals Nina zegt vooral heel veel ruwvoer, wat ik aanvul met geweekte bietenpulp+grasbrok voor suikers, vezels en een vochtvasthouder in de darmen.
fannetje
Geplaatst: 19-03-10 10:59
Maar Djilan, met de voedingsclinic werd toch gezegd, juist geen krachtvoer te voeren in de vetgates? Juist dan liever slobber of bietenpulp en ruwvoer? aangevuld met elektrolyten en water. En dan pas na de wedstrijd pas weer krachtvoer + elektrolyten en veel ruwvoer.
Djilna
Geplaatst: 19-03-10 11:03
Het ging om snel verteerbaar/opneembaar eten. Dat kan inderdaad slobber en bietenpulp zijn omdat je dan ook meteen vocht binnenbrengt, maar pure granen of een muesli met wat melasse werken ook.
Bliksem kan in de vetgate altijd kiezen uit ruwvoer (hooi en lucerne), bietenpulp + grasbrok (geweekt dus) en wat muesli/granenmix of haver. Soms ook zelfs een half kilootje brok. Ik vind het nl nog belangrijker dát hij eet dan wat hij eet...
Ergens heb je een punt, op de wedstrijden voer ik niks wat ik thuis niet eerst gevoerd heb. Als blijkt dat hij wel verkeerd reageert op nieuw voer of het niet eens eet ben ik er minder blij mee
Maar altijd alleen maar hetzelfde voeren en in een bepaald ritme is imo niet nodig. Ik voer naar wat ze gedaan hebben, ik voer dus niet elke dag als of ik 40 km train omdat ik dan gewoon veel te veel voer. Maar ik voer ook niet alleen maar onbeperkt hooi als ik wel net die 40 km getraind heb omdat hij daarna gewoon wat extra nodig heeft.
Momenteel krijgt hij gewoon onbeperkt ruwvoer, lucerne en saniqu colon (bevat spul wat op Subli EM lijkt) Na een zware training of wedstrijd waarbij veel gezweet is geef ik dezelfde zoutcombinatie als Nina doet. Verder wil ik nog gaan kijken of bietenpulp iets is voor mijn paard.
In een vetgate heb ik hooi, lucerne, slobber (wil kijken of bietenpulp een vervanger hier voor is) een schepje mueslie en wortels+appels.
Interessant die zoutoplossingen. Mijn paard drinkt als ze op stal komt vaak meteen. Ook onderweg als we het water in gaan.
Heb vandaag Pavo Sport meusli gehaald, met Vitamine E en B en magnesium, om extra te voeren na inspanning. Eerste hap gaf een grappig gezicht, maar daarna stond ze de bak uit te likken
dus als ik het goed begrijp krijgt het paard van een bekende van me veel teveel aan krachtvoer. Hij krijgt uiteraard dagelijks hooi, maar ook 2 volle scheppen muesli dagelijks. Het is een gidran arabier, oftewel geen rustig paard qua karakter. Met zoveel krachtvoer is hij dagelijks een bommetje..
Een (gele voer)schep muesli zal zo'n 600gr wegen. Dus dan krijgt hij grofweg 1,2kg. Is niet per definitie teveel. Hangt ook sterk van het paard zelf af.
Nina_rex
Geplaatst: 25-03-10 21:43
Als het paard het niet nodig heeft om op gewicht te blijven of voor energie (blijkbaar niet) is het eigenlijk overbodig.
Noedle
Geplaatst: 26-03-10 09:11
Ik ben meer voorstander van hooi voor een paard om hem op gewicht te houden. Heb dat paard in de zomer van 2008 2 maand te leen gehad. Moest hem in de Limburgse heuvels (Vaals) trainen voor endurancewedstrijden. Hij was zo druk in de stal dat we hem haast volledig van het krachtvoer af hebben gehaald. Kreeg alleen een schep voer wanneer hij hard gewerkt had..Hij deed het prima.. (was te mager toen hij kwam) en ging met een mooi gevuld buikje weg na 2 maanden. Ze was erg tevreden over mijn trainingsresultaten maar voert nu wel weer opnieuw dagelijks een grote hoeveelheid krachtvoer die ze zich beter kan besparen. Alleen krijg ik haar niet uitgelegd dat wanneer het paard goed presteert op minder voer dat hij niet zoveel hoeft te krijgen. uiteraard na een pittige wedstrijd heeft hij meer nodig om alles weer aan te vullen. Maar dagelijks is het overbodig lijkt mij..