[WN] paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diandra

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:10

Zou best weer een eigen paard willen hebben, maar wat zijn ze duur!!!!!!!!
Waarom is een westernpaard zoveel duurder dan een bijvoorbeeld een KPN'er?

Diandra

BiBiQ

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:14

Omdat kpn een telefoonmaatschappij is ;)

Nee, het verschilt per paard, niet perse per tac van sport. De ene heeft meer ervaring en betere papieren dan de ander en is dan meer waard.
Heb je eerder een eigen paard gehad? En wat zijn je bedoelingen ermee? Dan weet je wat je kan zoeken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:23

Hoi Diandra

Welkom op het forum! Paarden op zich aanschaffen is nog niet duur. Het onderhoud van een paard is nog duurder. Hou je daar ook rekening mee? Het is overigens geen kpn er maar een kwpn-er.

Ik denk dat je alle paarden in verschillende prijsklasse hebt. Maar dat is ook naar maten ze op leeftijd zijn, en wat ze kunnen. En hoe goed ze in hun ding zijn.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:25

hihi leuk een kpn paardje, heb ze nog nooit gezien haha!

De prijzen liggen per paard gewoon erg verschillend, niet perse omdat hij western rijd.
licht aan de leeftijd, wat hij allemaal kan ed.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:41

Ik kom inderdaad in het QPA-wereldje (nog) meer fantasieprijzen tegen dan in het KWPN-wereldje. Het heet allemaal veelbelovende prospect te zijn. Yeah, right.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 02:40

Hoi Diandra,
Western-paarden hoeven niet heel duur te zijn. Net als bij andere paarden: Je betaald voor het ras en voor wat ze kunnen. Voor een quarter die alles al kan betaal je inderdaad veel. Je hebt dan ook echt wel wat. Maar ook op andere (goedkopere) rassen kan je western rijden. Het is mooi meegenomen als je een ras hebt met "western-uitstraling", maar er zijn aardig wat rassen met minder "western-uitstraling" die het ook heel goed doen in de wedstrijden. Verschillende Haflingers doen het enorm goed en afgelopen jaar is er zelfs een Fjord geweest die bij de WRAN in de L2 Nederlands kampioen is geworden. Dat zegt meestal meer over de trainer / trainster dan over het ras. Voor zo'n ras kost het wel heel veel tijd aan training. Persoonlijk vind ik het fantastisch als iemand met een"niet-western-paard" zo goed kan scoren puur door training en paardenkennis!!!

Maar wat wil jij eigenlijk? Er zijn diverse organisaties die alleen voor één ras wedstrijden organiseren, de WRAN is ras-onafhankelijk, of wil je alleen recreatief western rijden? Dat heeft ook zijn charmes. Laat je niet misleiden door allerlei prijzen: een paard is in principe nog altijd zijn slachtgewicht waard in combinatie met z'n leeftijd, min eventuele gebreken plus wat hij kan. Bij "dat wat hij kan" is wat de gek er voor geeft.
Kortom: Je kan een "westernpaard" kopen voor € 1000,-- maar ook voor € 20.000,--. Je zal moeten rekenen op een vanaf-prijs van ongeveer 1500 voor een redelijk beleerde haflinger, 4000 voor een american appoloosa en 5000 voor een quarter die nog niet al te veel kan. De training, het karakter en wat ze kunnen bepaald doorgaans de meerwaarde.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:11

Al mijn westerngeiten zijn niet duur hoor gewoon de goede eerlijke mensen benaderen. Nou heb ik ook wel hele bijzondere hoor!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:56

ach je moet gewoon weten waar je zoeken moet diandra
de prijs is gewoon wat de gek er voor geeft, als je een paard hebt met top bloedlijnen die op dat moment erg gewild is of het is een paard die al gepresteerd heeft in wedstrijden betaal je daar ook naar net als bij de wpnr's maar als je een gewoon gefokt paard zoekt met bloedlijnen waar er 13 in 'n dozijn gaan kan je best een paard vinden met een normale prijs.
mijn paarden beginnen onbeleerd bij de € 3500,- en als ze beleerd zijn loopt het op naar de € 4800,- tot € 5500,- en als het een paard is die al wedstrijden gelopen heeft en gepresteerd heeft in wedstrijden kom je op € 10.000,- tot € 15.000,- uit
dus het is een kwestie van goed zoeken en onderhandelen en zoals de prijzen bij mij zijn, zijn ze bij meer stallen.
dus goed rondkijken en informeren

L_StandsFor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:13

Volgens mij zijn KWPN-ers wel redelijk vergelijkbaar qua prijs toch?
Neemt niet weg dat ik die prijzen belachelijk vind..
Ik zag laatst een doorsnee Quarter, zonder bijzondere prestaties, niet bijzonder mooi, etc op internet waar ze 7000 eurie voor vroegen..
Ik zou gewoon rustig om je heen kijken totdat je een leuk paardje vindt binnen je budget!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:04

L_StandsFor schreef:
Volgens mij zijn KWPN-ers wel redelijk vergelijkbaar qua prijs toch?

Nee totaal niet.

L_StandsFor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:48

Oh dus! Mijn fout!
Als ik kijk naar de prijs die mijn moeder voor haar KWPN-er (geen absolute topper, maar zeker een leuk ding) heeft betaald kwam dat aardig overeen. Maar goed, dat is er één. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:23

@L_StandsFor : iedereen kan er voor vragen wat men wil, of ze het ook er voor vangen is een 2e ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:34

DubbelDun schreef:
@L_StandsFor : iedereen kan er voor vragen wat men wil, of ze het ook er voor vangen is een 2e ;)

Je hebt maar 1 iemand nodig... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:36

Dat is waar, maar hoelang wil je daarop wachten??
Als je een paard in pension hebt staan ben je elke maand wel aan het interen op je kapitaal + het risiko op blessures = nog minder kapitaal.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:06

Het grootste verschil zit em natuurlijk wel in het feit dat je op elke hoek van de straat zo wat een KWPN-er kan kopen.
Neem de springstal vlak bij de pension stal waar ik sta. Daar vallen dit jaar vast weer een dikke 20 KWPN veulens van de zelfde hengst op de grond. (erg verkeerd bezig vind ik persoonlijk maar goed..)

Dat is bij Quarters en Paints nog lang niet het geval. Er komt wel steeeds meer aan eigen fok maar veel dieren komen nog steeds uit het buitenland compleet met reis ticket.. en dat kost knaken!