[WN] Overstap dressuur - western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Overstap dressuur - western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:58

Hallo,

Ik ben aan het denken om een westernzadel aan te schaffen voor mijn E-pony. Ik heb enige (basis)ervaring met westernrijden, ik heb ongeveer 1,5 jaar op westernles gezeten. Daarnaast ongeveer 8 jaar engels. Mijn pony is dressuur ingereden, maar ik heb het gevoel dat hij zich hier niet fijn bij voelt. Hij loopt het liefst in een rustig drafje (wat verdacht veel op de jog lijkt) en een lekker los teugeltje. Niks moeten, gewoon rustig rijden. Hij luistert ook veel beter als ik lekker doorzit en hij rustig draaft. Als ik dressuur rijd, wordt hij snel geïrriteerd en wil hij niet meer. Daarbij vind ik westernzadels heerlijk zitten en heb ook het gevoel dat het fijner op de paardenrug ligt.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met de overstap naar western? Het zadel ligt natuurlijk heel anders op de rug en de manier van rijden is ook erg anders. Hoe reageerde jouw paard op het tuig en de overstap? Zijn er ook mensen die hun oude zadel hebben gehouden en die er nog af en toe opleggen? Want als ik een westernzadel zou kopen, houd ik mijn dressuurzadel het liefst zodat ik daar ook nog mee kan rijden. Is het mogelijk voor een paard om soms met een western- en soms met een dressuurzadel op te rijden?

Bedankt voor het lezen en ben benieuwd naar reacties!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:22

Het type zadel maakt het paard niets uit, het is de manier van rijden. ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:12

Romkabouter

Re: Overstap dressuur - western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:13

tsss, dat hele ding plakken dus :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:14

Ik wilde de link voor je repareren maar hij doet het wel. :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:26

Bedankt voor de link, maar er staan niet heel erg veel bruikbare dingen tussen... Wel een paar :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:38

Er zijn echt een triljoen topics over geweest op WN hier ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:45

Idd triljoen topics, maar speciaal voor jou een korte samenvatting:

Paardrijden is paardrijden, de basis is veelal gelijk en bestaat uit rechtrichten (soepelmaken) nagevelijkheid ( op zowel teugel hulpen als ander hulpen en verzameling. Ongeacht de volgorde!

Het maakt niet uit welk tuig je erop hebt of welk bit je erin hebt. Als je paard nu dresuur niet leuk vind zegt dat meer over je rijstijl dan over de dressuur, want de oefeningen die je daarin tegenkomt zul je ook nodig hebben bij het westernrijden. Ik wil je niet ontmoedigen maar zeg slechts hoe het is.

Zelf rij ik western, maar zou zo een M2 proef kunnen draaien zonder voor schut te staan. Ik draag echter geen witte broeken en vind de trail en pleasure leuker! Toch zie je mij regelmatig mijn paardje `aan de teugel` een travers vragen en wissel ik de spins ( ik rij niet eens reining) afwisselen met een middendraf op de ac lijn.

Kortom zoek het plezier in de samenwerking met je paard en niet in de optoming...

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:01

Ik begrijp wat jullie bedoelen, het ligt idd niet aan het tuig maar aan de manier van rijden.
Toch vind ik dat ik met een westernzadel niet dressuur ga rijden, en vind de manier van rijden natuurlijk heel anders. Met een dressuurzadel zou ik niet snel de westernkant helemaal opgaan. Daarom vraag ik eigenlijk meningen van mensen de overstap hebben gemaakt van dressuur naar western. En of ze ook nog met een (dressuur)zadel rijden. Maar ik ben blij met jullie reacties hoor, misschien zoek ik niet goed genoeg voor de triljoen topics :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:15

xKatjj schreef:
Ik begrijp wat jullie bedoelen, het ligt idd niet aan het tuig maar aan de manier van rijden.
Toch vind ik dat ik met een westernzadel niet dressuur ga rijden, en vind de manier van rijden natuurlijk heel anders. Met een dressuurzadel zou ik niet snel de westernkant helemaal opgaan. Daarom vraag ik eigenlijk meningen van mensen die hun paard hebben omgeschoold van dressuur naar western. Maar ik ben blij met jullie reacties hoor, misschien zoek ik niet goed genoeg voor de triljoen topics :P

Dan toch maar weer ;)

Je zegt dat jij bij western een lekker rustig drafje hebt met een lekker los teugeltje.
Dan is het natuurlijk geen wonder dat je paard dat wel prettig vind, het is alleen geen westen rijden.

De jog een een verzamelde gang, de losse teugel kan omdat de paarden verzameld zijn en in evenwicht kunnen lopen.
Rustig draven (ook wel sukkelen genoemd) is geen jog.

Verder zeg je dat de manier van rijden anders is. Wat vind je er zelf anders aan? Teugels los gooien en niks van je paard vragen is niet per definitie "westernrijden" ;)
Dat kan elke dressuurruiter op een buitenrit ook.

Maar westernrijden is wel leuk :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:17

okee... :')
Ik weet niet erg veel van western. Maar wil me hier graag in gaan verdiepen en les volgen als ik de keuze maak de overstap te maken. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik op je bericht moet reageren :') Maar goed het is duidelijk. :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:20

Als het je leuk lijkt, gewoon proberen. Je gaat er altijd wat van leren (al is het in het slechtste geval dat je er mee wilt kappen en weer wilt gaan dressuren), dus het is nooit zonde van je tijd. Ik ken toevallig een aantal mensen bij ons op stal die van dressuur overgestapt zijn naar western en dat erg goed bevalt. Stuur maar een pbtje als je wat meer wilt weten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:36

xKatjj schreef:
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik op je bericht moet reageren :')

Nou gewoon, vertellen wat er zo anders ging tijdens je lessen :D

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:16

Ik heb de overstap in de zomer gemaakt, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Mijn pony (D) vond het fijner om aan een wat langere teugel te rijden. Bij mijn engelse lessen was dit niet echt mogelijk, omdat ze steeds erg gespannen werd als ik de teugel oppakte. Dan luisterde ze ook niet naar zithulpen.

Maarja, over de overstap: ik heb het een tijdje geprobeerd met mijn Engelse zadel. Ik vond het niet fijn. De hulpen kwamen niet helemaal door, en dat is natuurlijk niet zo handig. Ik heb na een tijdje een tweedehands westernzadel gekocht.
Tamara reageerde goed op de verandering van het tuig. Ik heb niets aan haar gemerkt.
Mijn oude zadel gebruik ik niet meer, maar ik hou hem wel voor het geval ik ooit nog Hunter of Hunter Hack wil starten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, veel plezier, mocht je overstappen!