Oefenen voor massastart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

F3nn3

Oefenen voor massastart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:42

Volgende maand start ik in Kootwijk mijn eerste klasse 3. Dat opzich is al spannend, maar ik zie een beetje op tegen de massastart.. Ik denk dat Valesco er erg heet van gaat worden, en achter de eerste ruiters aan wil gaan. Hoe hebben jullie de massastart voorbereid?? zijn er dingen waar je op moet letten?

Gr's Fenne

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:46

gewoon de eerste paar keer niet met de massastart meestarten, gewoon een paar minuten later van start gaan. werkte bij Karrimh heel goed, tzt leren ze vanzelf de massastart mee te gaan. laat ze eerst maar leren met het aantal km-ers overweg te kunnen komt de massastart vanzelf ;)

gerritje

Re: Oefenen voor massastart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:03

en het kan heel erg verschillen. Ik heb veel massastarts meegemaakt waar het toch heel rustig wegrijden was. Zo wilde ik eens achteraan starten, maar het ging allemaal zo rustig dat ik uiteindelijk in het kopgroepje voorop ging.

Maar zoals Donna al zegt, je kan later starten en ze leren het uiteindelijk vanzelf. Nu heeft Kootwijk vrij smalle start, daar is het over het algemeen ook rustig wegrijden.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:07

Dan wordt het gewoon een beetje afwachten begrijp ik al. Misschien valt het wel allemaal mee, hij wil wel graag onze voorgangers inhalen en misschien als ik in een grote groep rij dat hij dan wel rustiger is.. dat hij niet het paard voor mij wil inhalen

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:53

Ben je gewoon om wel eens in groep te rijden, want dat is de enige manier om een beetje te weten hoe je paard zal zijn. Op wedstrijd kan er nog wat stress bijkomen, maar probeer zelf heel rustig en relax te blijven dat kan helpen. Je kan alleen maar leren door het te doen.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:59

In een groep geeft hij niet veel om.. maar als er 1 paard weg gaat (van de groep los rijdt) wil hij er wel graag achteraan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:00

Liek heeft ook achter de massastart gestart maar dat was vele malen erger dan gewoon met de massastart mee starten.
Hij wist namelijk dat er meerdere paarden waren en liep continue te trekken en te gillen.
Daarna achteraan gestart in de groep, en ook vooraan. Het ligt er nu aan of ik een rustige rit (achteraan starten) of een rit op wat meer tempo (vooraan starten) wil rijden...
Dit gaat prima zo...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:05

Haha ja dat weet ik nog. Eerste massastart was in Kootwijk. Heb 8km op een gillende hengst gezeten die echt heel graag harder wilde om de groep in te halen. Eenmaal bij een leuk groepje aangekomen was er niets meer aan de hand :+

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:18

Haha ja dat was toen...
Had hij ook gedaan als het een merrie was geweest hoor... Hij heeft gewoon verlatingsangst op wedstrijden :j O:)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:21

Oh dat geloof ik meteen :D

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:07

Mijn hengst kan ook heftig protesteren als er ene weg gaat uit de groep of als ik hem van de groep moet wegrijden. Dit uit zich dan voornamelijk met capriolen sprongen, maar dat is omdat hij echt hengst kan zijn met momenten.