Ik wil met onze twink endurance gaan doen. ik weet dat het een lange weg gaat worden voor we eraan toe zijn maar dat maakt niet uit. Ze is 4,5 jaar net zadelmak en heeft letterlijk 0,00 conditie. (na kwartier longe stap draf begint ze al te zweten en is ze moe)
Twink wordt zoveel mogelijk buiten gehouden. Ze is overigens pas drie weken bij ons en natuurlijk zit er ook nog een deel kennismaken en aan elkaar wennen bij inbegrepen. We gaan dagelijks maar trainen absoluut nog niet dagelijks daar ze echt net zadelmak is en nog niet zo heel veel begrijpt. Overigens is ze door de vorige eigenaar buiten, dus in de bossen, zadelmak gemaakt en is onverstoorbaar buiten wat voor mij al een groot pluspunt is.
Ze staat van ochtend tot late avond op de weide in kudde. Verder heeft ze een buitenstal waar ze dus steeds kan rondkijken. Longeren doe ik ongeveer 2 keer in de week een 20 minuten en rijden nu een keer vanwege drukte. Dit wordt vanaf volgende week anders.
Hoe kan ik haar het best beginnen te trainen? Ik wil dat ze, vooral voor de kinderen want het is eigenlijk een gezinspaardje, ook in de bak een b proefje kan gaan lopen. Dus ook graag training in de buitenbak (is geen binnenbak weer een voordeel natuurlijk) Ik besef dat er eerst conditie opgebouwd dient te worden en daarnaast vertrouwen hoe zouden jullie dit aanpakken?
eerst gewoon basis kilometers maken. tijdens trainingsleer wordt er uitgegaan van 1000 km daarna kan je rustig gaan kijken naar meer. Met die basis kan je langzaam je afstanden iets groter maken maar begin eerst met die basis rustig er in te krijgen.
Rustige buitenritten en wandelingen lijken mij een goede start. Actief stappen, dus niet slenteren en zo lekker samen uren maken. Zo krijgt het paard de basiskilometers in de benen en het is ook bevordelijk voor het op bouwen van een band tussen beide.
Bedankt voor de reacties. We oefenen nu ongeveer 2 keer per week een half uurtje in de bak enkel stap en draf (ze is nog niet geheel zelfstandig aan het lopen met een ruiter op haar rug in de bak) Dan 1-2 keer per week een 20 min longe en 1-2 keer per week een uurtje buiten stappen en draven. Buiten loopt ze veel beter en ook op haar eigen benen zeg maar. Dus eigenlijk meer nog buiten gaan rijden en de basis dressuur laten voor wat het is?
Karrimh
Geplaatst: 14-03-10 22:25
eerst ik stap kilometers gaan maken, heel veel kilometers
dan wat draven erbij en dat uitbreiden, 5 min draven - 10 min draven enz enz
maar vooral stappen, het is een jong paard en net zadelmak, het moet leuk blijven. misschien meenemen als handpaard of naast de fiets voor de afwisseling
Ik zou een aantal keren een uur stappen inlassen per week, dus lekker een uur (over asfalt) gaan stappen. Idd wat hierboven wordt gezegd: actief doorstappen. Mocht je paard dan nog loom blijven, dan zou ik even verder gaan kijken dmv een bloedonderzoekje bijv.
Succes!
TinkerTwink
Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-10 21:23
Hoi,
Bedankt voor het antwoord. Ze is echter alles behalve loom. Zeker buiten. In principe is ze braver wanneer ik draaf dan wanneer ik stap. Goed voorwaarts en nergens bang voor maar totaal geen conditie. Het weekend 1 uur buiten wezen rijden, veel stap paar keer klein stukje draf en je kon der uitknijpen... Maar weet dat het kwestie van trainen is...dus het best gewoon gaan stappen minstens 2 weken of langer?
het is niet alleen trainen maar ook rust inlassen, spieren moeten kunnen herstellen vooral bij zo'n jong dier wat nog balans zoekt en het niet is gewend, als je km wil maken doe het dan voornamelijk onbelast en heel rustig opvoeren met belasting
Karrimh
Geplaatst: 15-03-10 22:23
alles is overal van afhankelijk.
hoe vaak werkt ze wat krijgt ze te eten hoe vaak krijgt ze rust enz enz
Ok komt die. Twink wordt nu nog niet zwaar getraind omdat ze zo jong is. Gister uur buiten geweest rustig aan 1,5 uur. vandaag rust. morgen 20 min longewerk woensdag aan de hand wandelen ongeveer half uur. donderdag dressuur enkel stap draf half uur vrijdag rust zaterdag longe 20 min zondag buitenrit rustig stap draf 1 uur.
Ze krijgt nu gewoon onderhoudsbrok van havens ochtend 1 schep, avond 1 schep. Daarnaast krijgt ze vitamine snoepjes 5 per dag (weet ff niet precies hoe ze heten sorry) Uiteraard hooi ochtend, op de weide hooi en avond hooi. Verder krijgt ze momenteel niks. Ze kwam van een weideland met hooi en een halve schep brok per dag. Twink staat dagelijks vanaf 9 uur tot minstens 19 uur op de weide.
Ik vind het nog best wel veel eigenlijk voor een jong paard.
Djilna
Geplaatst: 16-03-10 13:08
PBA waarom vind jij het veel? Het paard krijgt wel regelmatig beweging, maar zo te lezen niet heel intensief. TinkerTwink, wat je ook kunt doen als je de buitenritten intensiever gaat maken is de rusttijd van 1 naar 2 dagen verhogen. Dan heeft het lichaam iets meer tijd te herstellen en zich aan te passen.
Omdat ik 5X per week wat veel vind om wat te doen voor een jong paard. Tuurlijk ligt het ook aan de intensiviteit van de arbeid maar over het algemeen vind ik het wat veel. 2X per week longeren (ligt er natuurlijk ook aan hoeveel en dat weten wij niet) vind ik ook vrij belastend. Nu is 20 min niet zo'n probleem maar vind het zelf niet prettig om ze al op zo'n circel veel te belasten.
IMO zou ik eerst lekker veel wandelen en af en toe lekker even 'rijden'. Ik zou nu nogniet volop beginnen met traien voor lange afstanden. Twink moet eerst ook alles snappen onder het zadel. Gewoon braaf ed.
TinkerTwink
Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-10 16:16
Ik longeer 20 min enkel met halster puur op stem dus geen zware training en ook grote circels.
Twink is 4.5 jaar dus zo heel mega jong is het niet. Eerder onervaren vind ik.
Wanneer ik langer zou gaan buitenrijden, waar ze nog niet klaar voor is, wil ik zeker 2 dagen rust aanhouden. Wel wat wandelen aan de hand dan natuurlijk.
5 dagen per week waarvan eigenlijk maar 2 dagen daadwerkelijk iets gevraagd wordt vind ik persoonlijk niet veel voor een paardje van 4,5.....als je sommige ziet die springen al op deze leeftijd of lopen al een behoorlijke l-m proef
ja daar heb je ook wel weer gelijk in , maar doelde meer op het feit, dat je haar pas kort hebt en dat ze vermoedelijk niet veel gewent is... Dan is het nog groen en/of jong.
Klopt helemaal mee eens ze is nu 3,5 week bij ons en ben vorige week langzaam gaan oefenen dus vandaar dat het "schema" ook meer voor deze week en volgende week is
vind het fijn als je je mening geeft hoor Iedereen kan bijleren van elkaar Dus evengoed bedankt
Anoniem
Geplaatst: 23-03-10 23:02
is 4 1/2 niet jong?Iemand zei tegen mij dat je paard zes moest zijn om te mogen starten?Nu woon ik wel in Belgie,ik weet niet of daar een verschil in zit.
Wat fijn dat je al zo braaf is buiten. Volgens mij ga je prima de goede kant op.
Ik zou 1 rustdag af en toe afwisselen met 2 rustdagen achter elkaar. Dat is nog net wat fijner. En verder lekker buiten, veel stappen, zoals al was gezegd.
Heb dat ok ongeveer zo gedaan met mijn paardje. Weinig bakwerk, maar veel rechtuit stappen en later draven. Nu pas, nu ze ruim 5 is, merk ik dat ze het bakwerk goed aankan. Met longeren blijft ze nu pas netjes op de cirkel zonder dat er ergens spanning op de lijn komt omdat ze naar buiten neigt.
En het werken in de bak is voor een paardje ook raar. Je kan dat afwisselen door bijvoorbeeld wat spelletjes te verzinnen in de bak, waardoor de motivatie en associatie met de bak beter wordt.
Om een band op de bouwen met je paard kun je ook meer grondwerk doen.. speel spelletjes met je paard.. dit hoeft lichaamlijk niet zwaar te zijn voor je paard.. maar eerder geestelijk;) denk aan parrelli level 1.
ik verzorg een tinker van 11 die is op haar 3e ingereden en toen een half jaar bereden verder niets.. ik verzorg haar nu 2 weken.. en ben begonnen met parelli dit pakt ze overigens super goed op.. ik rijd nog niet op haar.. maar ben veel met haar bezig.. erg leuk om zo een band op te bouwen met je paard.
ook ben ik begonnen met longeren en balkjes lopen end.. ze mag ook nog vaak lekker los lopen in de bak.. en laat ik haar een beetje rennen.. zo kan ze zelf aan geven wat ze aan kan;)