vraagje enten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

vraagje enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:09

ik kom er net achter dat mijn paarden in 2008 op 27 september zijn geent en in 2009 ook op deze dag.
mag dat, of moet het binnen jaar zijn...

kehdra

Re: vraagje enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:37

het moet binnen een jaar zijn.

dus zou je zeggen dat dit niet mag, echter zeker weten doe ik het niet. Ben benieuwd naar de uitkomst...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:38

ik weet dat ze niet moeilijk doen over een maand .. maar over een paar maanden wel. ik denk (dat weet ik bijna wel zeker )
dat je paard opnieuw de basis enting moet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:42

Nee hoor,het mag ieder jaar op dezelfde dag.Een kennis van mij heeft er ooit gezeur over gehad,maar na een mailtje naar de KNHS was het opgelost.
Het is wel verstandig om het een dag eerder te doen,gewoon om gezeur tegen te gaan.

Binky_Zephyr schreef:
ik weet dat ze niet moeilijk doen over een maand .. maar over een paar maanden wel. ik denk (dat weet ik bijna wel zeker )

Met wedstrijden doen ze al moeilijk over een dag te laat,bij controle op een belangrijke wedstrijd,zoals een kampioenschap,halen ze je er uit!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:01

ik bedoel eerder de veearts :)
hoe dit op wedstrijden gaat weet ik niet :)

maar ik las de tekst nog een keer goed over ..

en hij.zij is voor het laatst 27 sept 2009 geweest ?
dan is het gewoon handig om het voor 27 sept 1010 te doen .. en of dit nou op dezelfde dag is maakt niet uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:43

Voor zover ik weet wordt aangehouden óp of vóór dezelfde datum. Maw, 27/9/08 en 27/09/09 zal gewoon als correct geënt worden beschouwd.

Overigens goed dat je ook van voorgaande jaren controleert, ik ben er een keer bijna uitgegooid omdat 7 jaar eerder een entdatum niet klopte. Omdat ik met die entgeschiedenis al 3 seizoenen wedstrijden reed, mocht ik van de jury bij de gratie Gods starten, maar ik moest vóór de volgende wedstrijd een extra basisenting doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:02

Binky_Zephyr schreef:

dan is het gewoon handig om het voor 27 sept 1010 te doen .. en of dit nou op dezelfde dag is maakt niet uit.

Aangezien het bij trec en endurance staat gok ik dat de regels van de wedstrijden in dit geval iets zwaarder wegen dat de mening van een veearts.

Op de wedstrijden zijn ze streng en met foutieve entingen mag je simpel weg niet starten. Aangezien het binnen een jaar moet zit je met deze entingen daar volgens mij nog net binnen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:43

Ik denk ook dat op dezelfde dag gewoon geaccepteerd wordt hoor. :j
Als je het heel precies bekijkt en je hebt in 2008 op 27 sep. bijv. om 15.00 uur geënt, dan loopt het jaar tot 15:00 op 27 sep. 2009. :)) Dus op dezelfde datum is denk ik prima.

Binky_Zephyr schreef:

Lezen is moeilijk... :=

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 12:13

ga wel ff mailen met knhs. dan sta ik volgende wk niet met 2 paarden voor niets.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:44

ambre schreef:
Nee hoor,het mag ieder jaar op dezelfde dag.!

Was 1 dag ervoor maar nu staat er op de KNHS site:
Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:01

Judith_ schreef:
Binky_Zephyr schreef:

Aangezien het bij trec en endurance staat gok ik dat de regels van de wedstrijden in dit geval iets zwaarder wegen dat de mening van een veearts.

Op de wedstrijden zijn ze streng en met foutieve entingen mag je simpel weg niet starten. Aangezien het binnen een jaar moet zit je met deze entingen daar volgens mij nog net binnen.

oke ja sorry dat weet ik niet :o rij geen officiele wedstijden :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:02

Nina_rex schreef:
Ik denk ook dat op dezelfde dag gewoon geaccepteerd wordt hoor. :j
Als je het heel precies bekijkt en je hebt in 2008 op 27 sep. bijv. om 15.00 uur geënt, dan loopt het jaar tot 15:00 op 27 sep. 2009. :)) Dus op dezelfde datum is denk ik prima.

Binky_Zephyr schreef:

Lezen is moeilijk... :=

weet ik .. had ik in een later bericht ook al aangegeven .. lezen blijft moeilijk...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:16

thanks vippie
ga ik dat even opzoeken en uitprinten
neem ik het gewoon mee naar de wedstrijd, dan kunnen ze neem ik aan niets doen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:52

Elk jurylid en elke VET hoort dit te weten, maar uitprinten kan geen kwaad.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:56

Maar het geval waar ik het over had is al van 3 jaar geleden,dus het is al een tijdje zo.
Was trouwens een dierenarts,zijn dochter had een pony.Hij tekende het boekje altijd dezelfde datum af,ieder jaar.
Keer gezeur over gehad en toen gelijk gemaild met de KNHS en hij heeft gelijk gekregen.
Ik doe het toch maar liever iets eerder,na een half jaar neemt de bescherming ook wat af.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:03

Wij enten sowieso 2 keer per jaar altijd. Inderdaad voor de betere bescherming (die is maar 9-10 maanden optimaal) en ook om niet zo straks aan dat jaar vast te zitten. We hebben meer speling, maand eerder of later maakt niks uit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:04

Ja,dat is beter.Op veel bedrijven ben je niet eens welkom met een enting ouder dan 6 maanden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 20:12

Volgens mijn veaarts is het 16 maanden beschermend maar goed dat weet ik niet.
Ik ent voorheen altijd elke 9 maanden maar nu eens in het jaar gedaan omdat ik een nieuwe had die zo mee kon.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:51

Het is een curve, tot 9 maanden is de bescherming vrij groot, daarna begint het langzaam af te nemen.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:58

Het moet bínnen het jaar, dus niet op de dag. Ik heb er vorig jaar ook problemen mee gehad in Wanrooij, dat ze op het jaar waren geent. Uiteindelijk mocht ik toch starten maar het moest wel helemaal opnieuw. (basis enting)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:59

spiritxxx schreef:
Het moet bínnen het jaar, dus niet op de dag. Ik heb er vorig jaar ook problemen mee gehad in Wanrooij, dat ze op het jaar waren geent. Uiteindelijk mocht ik toch starten maar het moest wel helemaal opnieuw. (basis enting)

Een bevriende veearts van mij heeft dus hetzelfde gehad en mag echt iedere dag op dezelfde datum.
Hij heeft bezwaar aangetekend en dit is goedgekeurd.Mag dus,maar om verwarring te voorkomen beter dagje eerder doen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:42

spiritxxx schreef:

Dat klopt dus niet, had je evt. achteraf bezwaar tegen aan kunnen tekenen. :)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:13

Nina_rex schreef:
spiritxxx schreef:

Dat klopt dus niet, had je evt. achteraf bezwaar tegen aan kunnen tekenen. :)

Echt??
Dat meen je niet. Heb ik net de hele basis enting opnieuw laten doen! En de dierenarts zei ook nog eens dat het echt klopte dat het opnieuw moest. _-:(

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:50

Het is nu pas officieel zo lees ik net, maar als het mij overkomen was had ik er toch werk van gemaakt... een jaar loopt nl. tot op dezelfde dag. Je bent toch ook ieder jaar op dezelfde datum jarig? ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 07:36

Overigens wordt het wel zo aangeleerd hoor op cursus dat je de dag ervoor geënt moet hebben. Maar kan het in de reglementen nergens meer terugvinden dus kan ik het als jury zijnde ook niet hard maken ;)

Zal nog even spitten als ik tijd heb. heeft ook in de P&S gestaan vorig jaar aan het begin vh seizoen.