hoeveel ervaring / welk niveau ruiter voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

hoeveel ervaring / welk niveau ruiter voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 20:08

Halloo!

Ik vroeg met net iets af:

Wat moet een ruiter voor endurance kunnen? Dus m.a.w. welk niveau moet de ruiter hebben? Kan een beginnende ruiter (waaronder ik versta: de 3 basis gangen zonder probleem kunnen) zonder probleem een endurance wedstrijd uitrijden?
Laatst bijgewerkt door crazygirl1 op 06-03-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Margoooo

Re: hoeveel ervaring / welk niveau ruiter voor endurande?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:10

Ik denk dat het uithoudingsvermogen belangrijk is, maar ook het aanpassen naar situaties. Je moet goed buiten kunnen rijden. Dat is denk ik het belangrijkste.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:22

Inderdaad, vooral het uithoudingsvermogen. Je moet niet na een uurtje al klagen om een zere kont/benen/voeten of wat dan ook. Eigenlijk zou je toch wel zo'n 2/3 uur achter elkaar in een redelijk tempo moeten kunnen draven. Misschien nog wel langer of soms even een stukje stap en wat stukken galop. Ligt ook een beetje aan het paard.
Dus niet dat je denkt dat je een rustig stapritje kunt maken ofzo.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:52

Dit is iets voor TEN.
Daarom van RUI-->TEN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:16

Houding is imo ook erg belangrijk. Een slechte houding kan het paard zeker bij een langere rit erg tegen werken. Ook moet de ruiter in staat zijn om het paard correct te rijden, een paard wat niet correct gereden wordt kan ook klachten krijgen.

Verder moet de ruiter het paard onder controle kunnen houden als het paard bijvoorbeeld word in gehaald of andere paarden voor zich ziet lopen.

Dit is hoe ik er naar kijk :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:17

Judith_ schreef:
Verder moet de ruiter het paard onder controle kunnen houden als het paard bijvoorbeeld word in gehaald of andere paarden voor zich ziet lopen.

Dit vind ik toch wel het belangrijkste denk ik, want anders krijg je echt problemen tijdens een wedstrijd.

Lenneke_

Re: hoeveel ervaring / welk niveau ruiter voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 08:43

Het ligt ook aan het paard natuurlijk. Op Anouar kan iedereen die een beetje kan rijden wel een klasse 1 rijden (zonder massastart) Die loopt z'n eigen ronde wel. Maar een paard dat lekker entousiast wordt vraagt natuurlijk wel wat meer ervaring en handigheid.

Zowiezo moet je netjes op je paard zitten en zelf ook voldoende in conditie zijn (ook qua spieren, dat je niet na een half uur schots en scheef op je paard hangt) Verder weet je ongeveer wel of je je paard in verschillende situaties de baas kan blijven.

Of je moet zo'n goede conditie hebben dat je de hele weg ernaast rent. Je hoeft tenslotte alleen over de start- en finishlijn op je paard :D

Inn

Re: hoeveel ervaring / welk niveau ruiter voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:07

Een 20 - 30km wedstrijd moet toch iedereen kunnen die een goede basis rijstijl en controle over zijn paard heeft. Het is een 2.5 uur rijden en veel minder intensief dan een uur dressuur voor zowel ruiter als paard. Welke recreatie ruiter gaat er niet langer dan 2 of 3 uur wandelen meer is een wedstrijd op het laagste niveau niet.