zou ik door de keuring komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

zou ik door de keuring komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:05

Het lijkt me erg leuk om endurance te gaan proberen. Maar ik heb een vraag of mijn paard door de keuring zou komen.

De situatie: 2 jaar geleden is mijn paard verlamd geweest aan zijn linker voorbeen. In Utrecht hadden ze hem eigenlijk afgeschreven maar gaven me het advies om met fysiotherapie aan de slag te gaan. Dit heb ik ruim een half jaar gedaan, iedere dag electrotherapie en 2x in de week behandeling door de fysio. Wonder boven wonder is mijn paard (mede door zijn werklustige karakter denk ik) er weer bovenop gekomen. Inmiddels zijn we alweer bijna een jaar fanatiek aan het rijden. We rijden 2x per maand een wedstrijd, onder het zadel of aangespannen. Rijden ook flinke punten, jury heeft nog nooit iets gezegd (of zelfs maar gezien) over het lopen. Heb in het begin nl jury's na afloop ook gevraagd of ze iets zagen na verhaal verteld te hebben. Was niets mis mee, werd dan gezegd.

Hij loopt in principe ook goed, maar soms als hij moe wordt aan het eind van een training/buitenrit (en dan voornamelijk als ik ernaast loop, wat dus ook gebeurt met een keuring) gaat hij ligt slepen met zijn linkervoet (toen hij verlamd was, sleepte voet heel erg over de weg). Hij loopt absoluut niet kreupel, heeft geen pijn, maar tilt zijn been gewoon niet helemaal goed meer op. Als ik hem na het afzadelen en napoetsen weer weg laat stappen loopt hij weer goed.

Wat denken jullie?

Ik kan natuurlijk sowieso de training die hier ergens op bokt staat op pakken, goede conditie is nooit weg, maar het lijkt me erg leuk om ook wedstrijden te rijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:18

Zoiets is altijd lastig te zeggen vanachter de computer. Maar altijd geldt: als het paard niet zuiver draaft, wordt hij afgekeurd. Wat de reden ook is of zou kunnen zijn; de veterinairen hebben geen tijd en middelen om ter plekke je paard te onderzoeken, of zich in zijn achtergrond en medische verleden te verdiepen, dat is ook hun taak niet. Hij loopt goed, of hij loopt niet goed. En dan wordt hij afgekeurd.

In jouw geval: als hij na het afzadelen enzo weer goed loopt zou hij bij de nakeuring (30 min. na aankomst) ook weer goed moeten lopen. Op de finish wordt de locomotie niet bekeken, pas een half uur later.
De kans bestaat natuurlijk wel altijd, dat hij door het minder goed werken van zijn ene been, in de rest van zijn lijf iets gaat overbelasten. Dan loopt hij alsnog niet goed en zou hij volledig terecht afgekeurd worden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:04

Na 30 minuten zou het zeker geen probleem moeten zijn. In de draf is het probleem er niet, alleen in stap.

Vwb de rest van zijn lichaam: 2 weken geleden heeft de fysio hem nog helemaal nagelopen (wilde graag dat hij helemaal tiptop zou zijn voor de menkampioenschappen) en hij zat heel goed in zijn lijf. Ze vond hem ook heel mooi gelijkmatig sterker bespierd dan een half jaar geleden.

Ik ga eerst maar gewoon eens dat trainingsschema dat ik hier heb gevonden oppakken, 3/5 keer per week gaat me niet lukken, maar ik neem aan dat dat niet zo heel erg is. Hij loopt in principe 7 dagen per week, mennen en onder het zadel afgewisseld, en (als het niet vriest en sneeuwt) daarvan ook 2x per week buitenrit. Dus die buitenritten ga ik nu een poosje via dat schema doen. Omdat ik ook dressuurwedstrijden en menwedstrijden rijd, moet ik daarvoor ook blijven trainen/oefenen. Ik snap wel dat als ik echt voor de endurance zou gaan, dat niet te combineren is, maar ik wil het gewoon in de laagste klasse doen. Als afwisseling. Helaas zijn er hier in het noorden niet veel wedstrijden, maar goed, eerst maar eens gaan trainen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:54

Training in de bak is ook conditietraining hoor, voor de kar idem! Met een goede basisconditie moet je in klasse 1 een heel eind kunnen komen, met regelmatig een langere buitenrit erbij.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:13

Oke, ik had een beetje begrepen van de info hier (faq) dat rijden in de bak eigenlijk niet meetelde als training. Vandaar. Maar goed, ik hoef ook niet ver te komen en al helemaal niet te winnen. Gewoon finishen met een goedgekeurd paard lijkt me al heel wat. :D . Ik ga in ieder geval lekker beginnen met de training. Er zijn 2 wedstrijden hier in het noorden, dus ik hoop tzt daar klaar voor te zijn. Heb er veel zin in!! Dus nog even wat meer dooi, dan kan ik weer naar buiten. ;)

Napie

Re: zou ik door de keuring komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:35

Wedstrijden in het Noorden: Harich en drentse Loo zijn afgelast, Drents Friese Wold gaat wel gewoon door

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:45

Napie schreef:
Wedstrijden in het Noorden: Harich en drentse Loo zijn afgelast, Drents Friese Wold gaat wel gewoon door

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar zowel de DER als de KNHS hebben ze op dit moment gewoon op de wedstrijdkalender staan,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:49

Toch is het helaas wel zo. :)
Soms loopt de kalender een beetje achter.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:26

Harich ook al, wat jammer! Dat de Drentse Loorit niet door gaat dit jaar had ik al vernomen, maar nu Harich ook al niet...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:24

Op de KNHS site zijn ze toch echt van de kalender af. Drentse Loo is door de organisatie medegedeeld op de endurance forum. Harich zag ik vandaag op de kalender. Deronline is alles behalve up to date, alleen de data's kloppen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:19

Zou anders wel jammer zijn, hier in het noorden zijn niet zo erg veel wedstrijden. Wat dat betreft had ik in Gelderland moeten blijven wonen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:57

Ommen is ook heel goed te doen, rijden wij ook altijd. Verder is DFW heel mooi en ook prima te doen. Helaas zijn dit dan wel de enige wedstrijden in het noorden. Begon zo leuk met vier in het Noorden, maar helaas.

Veluwe valt mij toch wel mee hoe ver het rijden is, misschien is dat ook nog een optie :)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:43

Vechtdalrit is erg leuk om te rijden hoor. Hebben ze erg mooie routes. Zeker aan te raden!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:39

Met anderhalf uur sta je ook op de veluwe, is redelijk te doen.