[WN] De western draver Toet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

De western draver Toet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:37

Mijn draver van ongeveer 7 jaar heeft bij mij al heel wat meegemaakt, kreupelheden die zomaar overgaan, vast zitten over zn rug etc.

Nu ben ik na het kraken van zijn atlas, rug en heupen opnieuw begonnen met ''beleren''. Hij zetten zn beentjes er niet goed onder en moest de gallop nog helemaal opnieuw leren, stelling vragen ging niet en indraaiien was helemaal moeilijk.

Nu na een paar weken gaat het naar mijn idee echt super goed! hij kan erg ver inbuigen wat hij nooit heeft gekunt, en hij is veel vrolijker en haalt zelfs wat streken uit. Hij kan zelfs rustig aan draven!! Vroeger rende hij er maar een beetje op los!

Puntjes waar ik zelf aan moet werken:
*vooral mn houding, ik ben de laatste tijd geneigd om voorover te buigen.

Toetje is momenteel aan het leren zijn benen onder zijn lijfje te zetten wat hij heel erg moeilijk vind, ook zijn wij bezig met rustig draven en netjes inbuigen

Hebben jullie tips voor mij? Graag opbouwende kritiek!
Ik heb goed ingestapt en uitgestapt en ik heb zelf 1 keer in de twee a drie weken les (ligt aan mn financiele stukje:P)

Het zijn stap en draf foto's, galloperen doen we niet omdat we eerst de rest onder controle willen hebben. Soms vraag ik wat meer stelling, omdat ik hem daarmee afrem, ipv dat ik aan zijn bit ga lopen trekken (waar hij daarna gewoon doorheen loopt). Linksom ging vandaag erg moeilijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Back-up
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LiVetime

Re: De western draver Toet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:45

Ik weet hoe lastig het is om een draver zo te rijden dat je eruit kunt halen wat er in zit, maar vind dat je het netjes doet hoor!
Maar neem aan dat je niet de hele tijd bezig ben geweest met inbuigen, maar ook veel rechte stukken hebt gepakt? :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:16

Omdat wij bezig zijn met het langzaam kunnen draver houd ik me voornamelijk op de volte, zo kan hij (door het inbuigen) snelheid minderen zodat hij het onder controle krijgt en zijn been er onder kan zetten.. Af en toe ga ik een stukje rechtuit, en hopen dat hij op hetzelfde tempo blijft, gaat hij dan weer hard dan draiieen we de volte weer in.. Dit doe ik meerdere keren links en recht om.

Bedankt voor je reactie:)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:49

Ik weet niet of je ook veel over gangen rijd en dan niet alleen stap,draf,galop maar schakelen, dit wil ook vaak helpen om ze sterker te maken en attent voor je been.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:19

vanwaar het bontje??
denk aan je buitenteugel,je paardje loopt erg over buitenschouder weg
Laatst bijgewerkt door MissPippin op 21-02-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:22

Heb geen verstand van western hoor maar vind dat je je paardje lekker aan het lopen hebt! Heerlijk ontspannen en ruim..
Zeker voor een draver een knappe prestatie!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:21

sliding schreef:
Ik weet niet of je ook veel over gangen rijd en dan niet alleen stap,draf,galop maar schakelen, dit wil ook vaak helpen om ze sterker te maken en attent voor je been.

Overgangen zijn we nu mee bezig, maar geen galop omdat hij die nog niet goed onder controle heeft en ik zelf eerst de rest goed onder controle wil hebben

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:22

MissPippin schreef:
vanwaar het bontje??
denk aan je buitenteugel,je paardje loopt erg over buitenschouder weg

Het bontje dient zoals de naam al zegt als ''seatsaver'', en het is nog eens lekker warm ook...:)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:31

Leuk dat je dit met je Draver doet, western is leuk! Hopelijk kunnen jullie nu lekker door trainen :)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:08

leuke draver heb je daar.
wat bij mijn draver ook goed werkte om het tempo naar beneden te halen en goed op de hulpen te letten waren trailoefeningen. dus balkjes lopen, in waaiervorrm of rechtuit, in 4kant enz. achterwaarts tussen 2 balken, een turn in het vierkant of jog in, stop walk out enz. genoeg te verzinnen met balkjes! slalom om pionnen. simpele dingen, maar ze moeten hun hoofd er echt bijhouden.
verder idd de cirkel op als je paard versnelt maar er ook meteen weer uit als het goed gaat. een cirkel is best een zware oefening in het begin. Het rechtuit mogen rijden is dan de beloning. Als je dit heel consequent doet valt het kwartje wel. :j
ook overgangen rijden is heel belangrijk, stop, walk, stop, jog, walk, stop, jog enz. probeer ook verschil te maken in een gewone jog en een extended jog.

en verder lekker blijven lessen.
Wat de financiële kant betreft kan je misschien ook kijken of je ipv een heel uur een half uur kan lessen. doe ik ook. in een half uur leer je ook heel veel en op die manier kan je voor hetzelfde geld vaker lessen. ;)

succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:32

Ik heb nu al een half uurtje les en dat kost naar mijn idee al best veel! :).. Inmiddels ben ik weer voorzien van een salaris dus dat komt weer goed:)

Hoe noem jij de extended jog? bij de gewone jog gebruik ik ook echt jog, maar extended jog dan?

Ik ben nu momenteel bezig met de rechte stukken, vierkantjes rijden etc (wat misschien niet op de foto lijkt:P). Trail oefeningen wil ik inderdaad weer gaan oppakken, dat vind hij heel moeilijk en spannend. Met de overgangen wordt hij een beetje heet als ik dat ook maar twee keer achter elkaar doe (op de volte vier keer wisselen).

De balkjes heb ik twee weken geleden uitgeprobeerd(op de volte, omdat hij zijn been eronder moet leren zetten), en ik heb zowat alle hoeken van de bak gezien. Nu oefenen we de balkjes eerst in de longeer cirkel en spring ik er daarna weer op met het balkjes lopen

Wat bedoel je met de jog in, stop walk out? het vierkant in joggen en dan stoppen en dan er weer uit? En bij het draaiien in een vierkant, doe je dat doormiddel van zijn voorbenen te verplaatsen of zijn achterbenen? of allebei?

Ben erg benieuwd, dan ga ik het morgen eens oefenen!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:55

extended jog is meer uitgestrekte draf, dus even meer ruimte geven en daarna weer terug naar verzameling. bijv. lange zijdes extended, korte verzamelen. of grote cirkels meer voorwaarts en kleine verzamelen.
ik moest mijn draver wel altijd bezig houden, veel afwisseling bieden want anders wist ze het al precies en dan ging ze voor mij denken. al heet worden van het idee dat we in een bepaalde hoek vast aan gingen galoperen of uitstrekken bijv.

ja jog in stop walk out is idd vierkantje indraven, halthouden en eruit stappen. je kan ook steeds vanuit een andere kant.
na de stop een turn, draai om de achterhand en voorhand kan allebei, mini cirkel maken kan ook. als je vooral je achterhand sterker wilt maken zou ik daar dus meer de nadruk op leggen. turn om de achterhand.

achterwaarts is ook altijd een erg goede oefening om de achterhand er meer onder te krijgen en beter te ontwikkelen.

succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 08:50

ga ik vandaag probere., hoe noem je de extended jog als stem commando?

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:38

ik klik gewoon en doe mijn handen iets naar voren. verder bump ik even. (kort zachtjes aansporen, je onderbenen hangen gewoon en komen tegen de buik en er weer vanaf. niet aansporen door je hakken op te tillen en erin te zetten, totdat ze doet wat ik vraag)
ik zeg geen extended jog haha wat ik ook wel doe is
drrrrraf! handen naar voren klik klik bump bump ;) hahah
gaat ze te hard dan zeg ik heel rustig, langzaam easy.

bij jog zeg ik jog en gaan de hulpen subtieler. verder doe ik ook dan vanuit de stop of walk mijn handen naar voren om voor ruimte te geven, klik ik zachtjes en bump ik zachtjes.

bij de lope/galop is mijn stemhulp een kusgeluidje verder weer handen naar voren en bumpen.

nou, bij de walk zeg ik walk of stap en ga ik dieper in het zadel zitten, maak mij zwaar.evt neem ik de teugels iets aan of knijp erin als de stemhulp en zit nog niet genoeg zijn bevestigd.

en stoppen is whooaa. (wooo) met een lage rustige stem uitspreken. meer achterop je kont gaan zitten. evt. teugels ietsje aannemen, knijpen in je teugels als je stemhulp en zit nog niet genoeg bevestigd zijn.

haha zo heb je mijn stemhulpen op een rij hoor. maar je mag altijd je eigen stemhulpen verzinnen natuurlijk. :j

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:46

mijn ervaring is dat een draver heel gevoelig is en heel slim en snel dus je hebt aan subtiele hulpen genoeg.
succes

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:32

trickywonder schreef:
mijn ervaring is dat een draver heel gevoelig is en heel slim en snel dus je hebt aan subtiele hulpen genoeg.
succes

Daar ga ik helemaal in mee.
Je hebt `m lekker aan het lopen.
Rijd je met Hackamore?
Ik kan t niet goed zien. :o

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:34

Nee ik rijd hem (op de foto's) op een bitje, soms rijd ik ook bitloos, maar merk dat hij bij deze oefeningen erg gaat hangen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:27

Ik vind het zo goed dat je vanaf nul opnieuw bent begonnen!! Blijf goed je paard in de gaten houden en laat eventueel opnieuw de osteopaat komen ( ja, ik weet hoe duur dat is) als je het vermoeden hebt weer vst te komen zitten! Volegsn mij ga je heel veel plezier hebben van je geduld en investering! Het ziet er goed uit en met de lessen die je zo nu en dan neemt blijf je vast in de goede richting gaan! Respect hoor meis!