[WN] Overschakelen op western, moeilijk of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Overschakelen op western, moeilijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 11:05

Hallo,

Graag zou ik willen weten of het moeilijk is om over te schakelen naar western.
Het trekt me namelijk steeds meer en meer.
Op dit moment ben ik al heel lang uit de running en het is maar afwachten of ik ooit weer an het rijden kom.
Dus ik heb de tijd om eens rond te neuzen naar iets wat meer bij me zou passen.

Alvast bedankt.

Bijke

Re: Overschakelen op western, moeilijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:13

Ik heb mijn eerste westernles gehad en voor mij was het wel aanpassen. (Kan natuurlijk ook liggen aan de slechte manegelessen in het verleden in een Engelse manege ;) )
Ik heb dadelijk les genomen met mijn eigen paardje, maar die heeft wel een verleden in het westernrijden, dus waarschijnlijk hadden we daarbij al wel een stapje voor (hij toch, ik iets minder ;) )

Het is natuurlijk altijd een optie om eens ergens een proeflesje te nemen om te kijken of het je ligt. En dan kan je nog kijken of het iets voor jou is...

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:15

Hier zijn al heel veel topics over, ik tem even..;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 11:18

Ik heb last van beide knieën en rug.

De gangen zijn bij western volgens mij (ik ben een leek) vlakker.
Ik denk dat het dan fijner voor me is, klopt dat?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:28

Ik heb ook veel last van mijn knieen en rug. En ben nu 2 maanden les aan het volgen in de western.
Het is wel beter voor mijn rug (als ik het goede paard aangewezen krijg dat dan ook nog fijn ontspant) maar
niet voor mijn knieen. Daar voel ik geen verschil in..
Ik vind het moeilijk om over te schakelen maar het ligt vooral bij het loslaten van de teugels, en ik rij van nature
al heel losjes.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:29

Ik denk dat dat heel erg van het paard afhangt.
De mijne heeft een hele vlakke langzame jog maar ik wil hem ook voorwaarts rijden, en dan hobbelt ie als een shetlander :D Moet je toch gewoon lichtrijden ;)
Ik denk dat je dan met een gangenpaard beter af bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:30

RX, hou je d'r wel rekening mee dat de gangen van western niet vlakker zijn, maar dat de gangen van westernpaarden vlakker zijn? ;) Klein detailverschil. Westernzadel op je paard gooien maakt het nog geen westernpaard. Als je zoveel lichamelijke problemen hebt is het misschien handiger eens naar een gangenpaard zoals bv een singlefooter te gaan kijken?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 12:01

Ha, ha, zoals ik al zei, ik ben er echt helemaal een leek in. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:37

Ik durf zelfs te beweren dat mijn arabierenkruising vlakker zit dan de quarter van mijn stalgenoot :j
Ze hebben namelijk beide vlakke gangen (de quarter wel wat vlakker dan mijn paard) maar mijn paard is wat weker gekoot... en dat maakt het makkelijker zitten. Vind ik dan :D

Maar goed, het enige echte antwoord is denk ik om het eens te gaan proberen. Dus om bijvoorbeeld eens te gaan lessen op een westernstal :j

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:35

Ligt idd ook aan het paard zelf, mijn quarter-merrie zit echt niet lekker in de galop bijvoorbeeld :+
Maar je kan het niet vergelijken met een bewust gefokt dressuurpaard..;)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:09

Als quarter-eigenaar EN gangenpaard-eigenaar moest ik ook meteen denken aan: Gangenpaard! ;)
Ik rij met mijn TWH merrie western en zij heeft zelfs een fijnere gesprongen galop dan mijn quartertje!

diandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:43

rij nu sinds een jaar western. Heb jaren daarvoor Engels gereden. Het is soms wel even lastig om de hulpen van het Engels af te leren maa ik vind westernrijden helemaal super

marjel

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:29

Het is inderdaad moeilijk om van dressuurgewoontes af te geraken, deze zijn daarom niet slecht maar vaak minder goed "toepasbaar" op het westernpaard. Ik ben wedstrijdgericht maar heb al van veel mensen die gewoon recreatief rijden gehoord dat ze het gewoon ontspannender en minder strak vinden en het daarom liever doen. Dit was ook voor mij de eerste reden om over te stappen, dus zeker het proberen waard!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 00:36

Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen en tips.