[WN] western met een beperking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

western met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 14:02

stel, stel dat ik toch ooit een wedstrijdje wil rijden met mijn paintje.
Word er dan rekening gehouden met eventuele handicap/beperking van de ruiter???
Toen ik nog dressuur reed, werd dit door mijn vereniging op de startkaart gezet, en ik had wel de indruk dat de jury er rekening mee hield.
Maar hoe zit dat dan met western?
Ik ben echt nog een groentje wat dit betreft. Roep ook dat ik nooit meer wedstrijden wil rijden, maar zo riep ik twee jaar geleden nog dat ik nooit meer een eigen paard wilde :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:05

Je moet het melden bij je vereniging en melden bij de FNW bijvoorbeeld. Of als je bij meer organisaties start dan daar allemaal melden. En vooraf melden bij de jury.

Ik kon me behoorlijk redden, maar ik kom niet zonder krukje op mijn paard. Daar werd dan rekening mee gehouden. Mijn vriendin kon a.g.v. een chemokuur niet starten met een hoed of een cap. Zij mocht voor die momenten met een petje starten. Het hangt van je beperking af: je moet nog wel je proef kunnen rijden. Je wordt niet ander gejureerd. Er zijn geen 'gehandicapten-onderdelen' in de westernsport.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 14:10

Anya schreef:
Je moet het melden bij je vereniging en melden bij de FNW bijvoorbeeld. Of als je bij meer organisaties start dan daar allemaal melden. En vooraf melden bij de jury.

Ik kon me behoorlijk redden, maar ik kom niet zonder krukje op mijn paard. Daar werd dan rekening mee gehouden. Mijn vriendin kon a.g.v. een chemokuur niet starten met een hoed of een cap. Zij mocht voor die momenten met een petje starten. Het hangt van je beperking af: je moet nog wel je proef kunnen rijden. Je wordt niet ander gejureerd. Er zijn geen 'gehandicapten-onderdelen' in de westernsport.

Het probleem is, dat ik door mijn handicap dus geen gewone schoenen aankan, en op mijn eigen schoenen rijd (orthopedische lompe schoenen)
Mijn onderbenen hebben geen spieren, en vooral mijn rechterbeen kan eigenlijk niet veel. Ik heb ook een beenlengte verschil, en daardoor moeite met rechtzitten, waardoor mijn paardje dus vaak scheef loopt.
Ik vroeg het me gewoon af, was ook benieuwd of er meer westernrijders hier zijn met een beperking en hoe ze dat oplossen?
;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:20

Een eventuele dispensatie voor die schoenen zou je kunnen vragen. Dat je paard scheef loopt, kost je gewoon punten.

DubbelFun

Re: western met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:28

Beenlengteverschil lijkt me op te lossen door je beugels ongelijk te doen. Hierdoor hoef je niet scheef te gaan zitten. Dit zal je idd punten gaan kosten als het op je paard effect heeft.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:54

DubbelDun schreef:
Beenlengteverschil lijkt me op te lossen door je beugels ongelijk te doen. Hierdoor hoef je niet scheef te gaan zitten. Dit zal je idd punten gaan kosten als het op je paard effect heeft.

Tja, dat is nu een beetje mijn moeilijke punt. Ik ben nog aan het zoeken wat de beste manier is.
Met mijn schoenen aan is mijn beenlengte verschil minimaal. Op mijn haflinger had ik dus de rechterbeugel wel iets langer, zodat mijn knieen op gelijke hoogte zaten. Maar had ik veel moeite om recht in het zadel te blijven zitten met zijn zitbeenknobbels, ik zat altijd scheef. Nu ik mijn nieuwe paardje heb, en dus ook een ander zadel, heb ik bewust de beugels gelijk gelaten. Nu zitten dan wel mijn knieen niet op gelijke hoogte maar heb ik wel het idee dat ik zelf rechter zit. Het is nog even zoeken wat de beste manier is. Maar dat komt wel? We hebben geen haast. ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:24

Wat je ook nog kan proberen is een blokje in je beugel te maken. Zo hangen je beugels voor het zicht gelijk, maar zitten toch je benen recht voor je eigen gevoel. Maar als je zelf denkt schever te zitten met ongelijke beugels, tja dan kun je ze beter recht laten hangen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:31

Met een blokje maak je wel je beugel kleiner en de kans om tijdens een val vast komen te zitten groter.
Zou ik dus niet doen.
Overigens geldt dit ook voor als bijv. je ene schoen een veel dikkere zool heeft.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:56

Ja het ligt er natuurlijk wel aan wat voor een beugels je hebt en hoe dik je het blokje maakt ;) Zo haal ik altijd direkt de originele beugels van een zadel, want dat vind ik aller-akeligst smalle dingen, daar krijg ik het zonder blokje al benauwd in ;)
Maar ik heb van die aluminium gebogen beugels en die zijn flink ruim. Ik heb een blokje van anderhalve cm in één beugel en nog steeds een ruime beugel hoor. Maar goed, het is maar een tip. Bij mij werkt het goed en ik krijg tenminste geen commentaar meer dat mijn beugels scheef hangen :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:34

Een aangepast kussen op het zitvlak van je zadel lijkt me dan weer een oplossing om de zit te compenseren. Als zoiets bevalot kan je evt door een zadelmaker iets laten veranderen aan je zitting. Heb je nu een gelzitting en is deze nog nieuwe of al wat doorgezakt?

Ik heb vroeger naar heel veel aangepaste oplossingen gekeken met mijn ouders voor mijn broer. Omdat je toch een westernzadel wilt blijven behouden neem ik aan, is de zitting denk ik aan te passen en dan de beugels verschillend. Geloof niet dat beugels verplicht gelijk moeten zitten en je anders iets van compensatie kan aanvragen idd om met een geheel aangepast zadel te rijden.

Wat ik overigens ooit eens zag is voor iemand die erg ongelijk was een zak als zadel met allemaal van die witte bolletjes erin. Een soort zitzak idee. Dat bv in het klein in of op de zitting zodat je an de ene kant wat dieper komt te zitten en je benen meer gelijk komen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:48

Moderatoropmerking:
Aantal offtopic berichten verwijderd.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 23:06

Ik denk niet dat ik een aanpassing aan mijn zadel nodig heb, zo erg is het nu ook weer niet hoor. Maar ik ben gewoon benieuwd of er nog meer wersternrijders zijn met een beperking. Er zijn al zo weinig westernrijders in mijn omgeving, laat staan iemand met een beperking ;)
Zo heb ik er dus ook moeite mee om mijn rechtervoet zelfstandig in de beugel te krijgen. Dan buk ik zelf helemaal voorover en doe dan met mij hand de beugel om mijn voet. (word je wel lenig van :P ) Ook wil mijn voet er tijdens het rijden nog wel een uitfloepen, maar nu rijd ik voortaan maar gewoon door. (leer je weer goed van zitten :P ) Als het weer tijd is, dat ik nieuwe schoenen mag laten maken, neem ik mooi wat voorbeeldjes mee van westernlaarzen. Ik wil dan bv ook niet meer de vetersluiting bovenop hebben, ik beschadig daardoor iedere keer het leer omdat ik van die haakjes aan mijn schoenen heb, en dat vind ik dan weer zo zonde van mijn zadel.

Ik hoop in ieder geval nog veel te gaan leren, samen met mijn paintje *D
Dan maar geen schoonheidsprijs voor mijn houding.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:59

Nou dat gaat vast goedkomen hoor! Gewoon lekker je gang gaan en als de mensen op of aanmerkingen hebben; gewoon laten kletsen.
Ik denk dat er meer mensen met een beperking zijn dan je op het eerste gezicht ziet of denkt. Maar veel willen er gewoon niet anders door behandeld worden en doen gewoon hun ding.
Mocht je echt denken dat je houding te belemmerend is voor een jury om goed te kunnen beoordelen, zou ik een klasse uitzoeken waar dat minder streng in wordt gejureerd.
Ieder heeft wel een bepaalde handicap. Bij de één is het zijn paard, die misschien qua ras of iets anders niet in een bepaald onderdeel kan meekomen, bij de ander is het de ruiter die iets niet, of minder goed kan. ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:19

Ik zie regelmatig een meisje rijden met kortere armen dan normaal, ik heb geen idee hoe ze heet, wel veel respect voor haar. Dus ze zijn er wel!
mijn `handicap`zijn mijn zenuwen waardoor ik in de proef verstijf en domme dingen doe :P
Gewoon lekker gaan rijden, je ding doen en plezier erin hebben! Go for it! mijn respect heb je!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:51

hiphopje schreef:
Ik denk niet dat ik een aanpassing aan mijn zadel nodig heb, zo erg is het nu ook weer niet hoor. Maar ik ben gewoon benieuwd of er nog meer wersternrijders zijn met een beperking. Er zijn al zo weinig westernrijders in mijn omgeving, laat staan iemand met een beperking ;)
Zo heb ik er dus ook moeite mee om mijn rechtervoet zelfstandig in de beugel te krijgen. Dan buk ik zelf helemaal voorover en doe dan met mij hand de beugel om mijn voet. (word je wel lenig van :P ) Ook wil mijn voet er tijdens het rijden nog wel een uitfloepen, maar nu rijd ik voortaan maar gewoon door. (leer je weer goed van zitten :P ) Als het weer tijd is, dat ik nieuwe schoenen mag laten maken, neem ik mooi wat voorbeeldjes mee van westernlaarzen. Ik wil dan bv ook niet meer de vetersluiting bovenop hebben, ik beschadig daardoor iedere keer het leer omdat ik van die haakjes aan mijn schoenen heb, en dat vind ik dan weer zo zonde van mijn zadel.

Ik hoop in ieder geval nog veel te gaan leren, samen met mijn paintje *D
Dan maar geen schoonheidsprijs voor mijn houding.

Begrijp het hoor. Maar je zegt dat je paard scheef loopt, dus vandaar dat ik mee wilde denken om rechter te kunnen zitten. Of iemand nou met een wollen seatsaver rijdt of iets anders wat aangepast is dan. Maar succes!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:17

dapperdier schreef:
Ik zie regelmatig een meisje rijden met kortere armen dan normaal, ik heb geen idee hoe ze heet, wel veel respect voor haar. Dus ze zijn er wel!
mijn `handicap`zijn mijn zenuwen waardoor ik in de proef verstijf en domme dingen doe :P
Gewoon lekker gaan rijden, je ding doen en plezier erin hebben! Go for it! mijn respect heb je!

Zij heet Mirjam Hogeling, en zij doet het echt super met haar paardje, ze rijd in de L2

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:45

ja maar ze rijdt wel met wat te veel teugels.. maar ze doet het leuk.
je ziet duidelijk dat zij een handicap heeft, maar het belemmert haar niet. paardje loopt ook mooi onder dr.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:16

hiphopje schreef:
Ik wil dan bv ook niet meer de vetersluiting bovenop hebben, ik beschadig daardoor iedere keer het leer omdat ik van die haakjes aan mijn schoenen heb, en dat vind ik dan weer zo zonde van mijn zadel.

Aluminium of houten stijgbeugels nemen. Die kan je niet zo makkelijk beschadigen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:35

HumbleTalent schreef:
hiphopje schreef:
Ik wil dan bv ook niet meer de vetersluiting bovenop hebben, ik beschadig daardoor iedere keer het leer omdat ik van die haakjes aan mijn schoenen heb, en dat vind ik dan weer zo zonde van mijn zadel.

Aluminium of houten stijgbeugels nemen. Die kan je niet zo makkelijk beschadigen.

het is het onderste deel van de fenders wat ik beschadig met die haakjes. Niet de beugel zelf ;)
Ik sla die haakjes wel een keer plat met een hamer ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:13

Ik heb soortgelijke klachten als jij. Ik kan mijn tenen niet optrekken dus normaal de beugels in doen is voor mij ook erg lastig. Ook is het gevoel in mijn voeten niet optimaal en als ik dan moet bijdrijven in galop ben ik de beugels kwijt, maar dan moet ik eerst kijken of ik ze nog heb of niet.
Ook ik heb ortho schoenen met haakjes, maar daar hangt mijn spijkerbroek gewoon over heen en beschadigd mijn zadel niet.
Ik start trouwens geen wedstrijden en zou ik dat wel doen, dan zijn mijn zenuwen een grotere handicap dan mijn spier/zenuwaandoening.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:34

romeorowan schreef:
Ik heb soortgelijke klachten als jij. Ik kan mijn tenen niet optrekken dus normaal de beugels in doen is voor mij ook erg lastig. Ook is het gevoel in mijn voeten niet optimaal en als ik dan moet bijdrijven in galop ben ik de beugels kwijt, maar dan moet ik eerst kijken of ik ze nog heb of niet.
Ook ik heb ortho schoenen met haakjes, maar daar hangt mijn spijkerbroek gewoon over heen en beschadigd mijn zadel niet.
Ik start trouwens geen wedstrijden en zou ik dat wel doen, dan zijn mijn zenuwen een grotere handicap dan mijn spier/zenuwaandoening.

Heey, leuk, een 'lotgenootje' :D
Ik denk dat ik maar bandjes aan mijn broekspijpen maak, zodat mijn broek niet omhoog kan kruipen. Omdat ik ook hele kleine voetjes heb, past mijn schoen maar net met het puntje in de beugel. Ja, als ik in galop moet bijdrijven wil mijn rechtervoet ook nog wel eens de beugel uitschieten. Het ligt er maar net aan hoe ik op dat moment zit, de ene keer rij ik gewoon verder maar soms moet ik echt even stoppen omdat ik dan te scheef ga zitten.
Ik kan mijn rechterbeen ook niet draaien, en echt bewust even je spoortje laten voelen kan ik bijna niet, ik voel dat niet.
Maar ach, al met al hobbel ik lekker verder hoor. Ik hoop in het voorjaar met een trailcursusje te kunnen beginnen.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:30

mijn vrienden hebben ook een aandoening de 1 rijdt op L2 niveau mee word normaal gejureerd, de andere heeft een aandoening met speciale beugels, en die gene heeft ook veel lol met zn knol.
je moet het idd aangegeven bij de wran/fnw en evt bij de wedstrijdorganisatie.
ik wens jouw in ieder geval succes en hopelijk zien wij jouw keer op wedstrijd mee doen.

heb de rest hierboven niet allemaal gelezen.