Evelien liet aan de hand van een paard o.a. zien hoe het slikreflex werkt en hoe je daar met een bit goed en juist fout op in kunt werken.
Aan de hand van de kaken van het paard liet ze o.a. zien dat dikke bitten (zeker in combinatie met een dubbele neusriem) niet vriendelijk zijn
, simpelweg omdat er tussen de lagen vaak helemaal niet voldoende ruimte zit voor zo'n dik bit. Terwijl de dunnere, dubbel gebroken bitten een heel wat vriendelijkere werking hebben. Evelien heeft de inwerking van diverse bitten, snaffles en shanks (sommige in mijn ogen werkelijk martelwerktuigen
) qua werking en ook rijtechnisch met ons door genomen. Zeer intressant om te zien welke inwerking diverse bitten hebben. Deze zeer duidelijke uitleg maakt het in mijn ogen makkelijker het juiste bit voor je paard te vinden.Natuurlijk blijft het gezegde: "Het bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter." heel erg van kracht.
Tussendoor kregen we nog een kleine theoretische uitleg (met plaatjes)van de paardentandarts Ingrid van der Oever, wat natuurlijk heel erg op het onderwerp aansluit. Aan een goed bit met de juiste inwerking voor je paard heb je niets, als er een wolfstandje of haken in de weg zitten
!Al met al vond ik het weer een zeer geslaagde clinicdag. Evelien en Ingrid bedankt voor jullie duidelijke presentaties
!Jolanda weer bedankt voor de organisatie en de gastvrijheid
!Waarom doen dit soort leuke dingen nou altijd zo'n pijn in m'n portemonee

Btw SM had ik bijna niet herkent. Ik dacht dat ze incognito was, maar ze heeft een nieuwe, zeer gewaagde, oranje look
.
. Tja het zal wel even schrikken zijn geweest, ook bij het huisfront viel de mond open. Maar het was een bewuste keus (hoe ouder hoe gekker) en geen foutje van de kapster.
) te logeren.
en hierop werd uitvoerig besproken over een paard wat hard is in de mond, hoe & wat te doen... maar vooral, hoe te voorkomen
maar wie weet....
...