Schema opbouwen conditie buitenritten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Schema opbouwen conditie buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:34

Ik rij geen endurance maar wil wel weer langere ritten gaan maken (eerst max zo'n 2 en 2 1/2 uren per rit).

Ik heb een 10 jarige fitte tinker en die loopt dag en nacht buiten. We hebben een tijdje niet echt intensief gereden vanwege de winter (1 keer per week, ritje van een uur).
De paarden zijn nu verhuisd naar een plek waar meer mogelijkheden zijn om langere ritten te maken (en betere ondergrond) en om weer wat conditie op te bouwen.

Hebben jullie misschien tips en schema's om dit goed op te bouwen?
Hoeveel tijd/km op een dag, hoeveel dagen per week etc.

Ik heb vandaag 3 km gereden, niet zo veel maar we beginnen rustig ;-)
Normaal gesproken rijden we in vrij hoog tempo, vandaag ook veel stap.
Ik heb geen rijbak ter beschikking, dus moet puur van buiten trainen hebben (is ook leukst :D )

Ben benieuwd naar jullie tips / schema's. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

xcomplientx

Re: Schema opbouwen conditie buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 14:20

Misschien had ik dit beter bij buitenrijden kunnen plaatsen ipv endurance?

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:22

Ik zou langere ritjes gaan maken met veel stapwerk van 1 tot 1,5 uur en dan langzaam het aantal draf minuten opvoeren.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 15:26

Fijn dat je reageert !
Je bedoelt dat 3 km voor nu te kort is? Hoe vaak in de week en hoeveel weken denk je dat handig is voordat je stap verder gaat?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:29

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:01

Kijk ook eens in de FAQ: [TEN] FAQ - lees dit eerst aub door als je 'nieuw' bent

Daarnaast, gebruik de zoekfunctie, bijvoorbeeld op trainen of op schema in het forum TEN.

Zo krijg je denk ik al een heleboel informatie te lezen die je verder kan helpen met het opzetten van een goed schema. Waarschijnlijk kun je daarna ook meer gericht vragen stellen over trainingsschema's :j

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 17:07

Super mensen! Dit zocht ik, ik ga eerst even kijken of ik hiermee uit de voeten kan.

Thanks!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:19

Het is niet zo zeer de tijd of het aantal km dat gevaarlijk is wel het tempo. Een uurtje stappen moet elk gezond paard kunnen en elke keer ga je de draf enkel minuten langer maken met steeds kortere stukken stap ertussen. In en uitstappen een 20min. Na enkele keren kan je er eens een rustig galopje tussen doen.