[WN] basis voor western (voor de ruiter)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marianne18

basis voor western (voor de ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:52

allereerst weet ik niet of het hier goed geplaatst is anders alvast sorry.

Ik ga omschakelen naar western rijden aangezien mijn nieuwe verzorgpaard western word beleerd.
Maar nu weet ik totaal niks van western af dus wie kan mij de basis dingen uitleggen?
Ook wil ik vragen of er ook figuren uitgebeeld zijn van hoe je ze moet rijden.(moet eerlijk zijn ik heb er ook nog niet naar gezocht maar weet ook niet waar ik zoiets moet gaan zoeken.
oh ja ik krijg wel les dus dat is het probleem niet maar wil haar gewoon even wat voor wezen:-)

groetjes en als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:23

Welkom in de western wereld. De basidingen uitleggen kan ik niet, ik ben een liefhebber van western rijden maar geen ruiter.
Ga eens kijken op www.westerntoday.nl daar vindt je info over western rijden, de wedstrijddisciplinnes en de verschillende verenigingen of tik "western rijden" in op google, hopen sites.
Je kan ook veel info vinden op www.aqha.com = site van het quarter stamboek en www.apha.com = site van het paint horse stamboek maar deze zijn engelstalig.
western training is veel minder gebonden aan de strikte figuren en het rijden op de hoefslag, zoals bij dressuur, de typische western bewegingen : spin, rol back, sliding stop, back up enz zal je nog wel leren.
Als je eens wil zien wat je in de toekomst zal kunnen ga dan naar een wedstrijd kijken, zo leer je hoe het eruit ziet en maak je kennis met de mensen en de sfeer.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:25

Kijk eens op youtube en zoek op : western riding trainings videos
Staat erg veel op ! Dis is voor het korte termijn, en op lange termijn idd wedstrijden bezoeken en op andere stallen kijken naar western les en zelf les nemen, maar dat krijg je ook zo meteen begrijp ik ;)

marianne18

Re: basis voor western (voor de ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 08:43

ja bedankt.
heb gisteren internet even doorzocht naar informatie.
ja les krijg ik inderdaad.
ik ga zo even de sites bekijken waar jullie het over hebben.

Signe

Re: basis voor western (voor de ruiter)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:31

Hai Marianne!
Het grappige is dat de basis van paardrijden voor de western en dressuur gelijk is! Een gebalanceerd, verzameld, rechtgericht paard dat aan de hulpen staat. Alleen het eindplaatje ziet er wat anders uit.

Op internet is een heleboel te vinden hoe dat eindplaatje eruit ziet, maar je mist de tussenstappen om er te komen, een lesgever is daarin wel erg belangrijk, dat heb je zelf al door!

Westernproeven zien er wel wat anders uit dan dressuurproeven, dat klopt. Beide zijn geode en leuke oefeningen om te rijden ongeacht welke discipline je start, gooi je proeven boekje dus maar niet bij oud papier!
Er zijn niet veel online proeven te vinden, daarvoor kun je naar wedstrijden gaan om te kijken of eens met een westernruiter ee kopje koffie drinken en zelf wat proefjes tekenen. Wel staat op de WRANsite.nl een kopie van het regelboekje, achterin staan een aantal reiningproeven en de verrichtingen die voor de andere disciplines worden gevraagd.
Ik zet bijna nooit een hele trail neer, maar oefen de onder delen apart. Voor Horsemanship heb je alleen wat pionnen nodig. Kortom veel speel plezier in de bak!

Signe

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:10

dapperdier schreef:
Hai Marianne!
Het grappige is dat de basis van paardrijden voor de western en dressuur gelijk is! Een gebalanceerd, verzameld, rechtgericht paard dat aan de hulpen staat. Alleen het eindplaatje ziet er wat anders uit.

Op internet is een heleboel te vinden hoe dat eindplaatje eruit ziet, maar je mist de tussenstappen om er te komen, een lesgever is daarin wel erg belangrijk, dat heb je zelf al door!

Signe

100 % mee eens!
Basis van alles is hetzelfde. Tot ong. L niveau als ik het goed heb.
Bij beide stijlen hoor je op je zit te rijden, of tenminste, uiteindelijk hoort dat wel zo.
Als je verder komt veranderen de stijlen natuurlijk wel van elkaar, maar de basis blijft hezelfde

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 13:00

beetje laat met reageren maar bedankt voor de informatie.
heb uiteraad internet even doorzocht voor meer informatie.
en natuurlijk de boeken en les.

groetjes

(typ fout weggewerkt)