[WN] Rijtechnische oplossing gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissYvette4u

Rijtechnische oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:53

Jongens, ik word er niet goed van :(

Mijn paard loopt zowel links- als rechtsom in stap en draf gewoon netjes braaf langs die enge hoek in de binnenbak af, en ook nog in de rechtergalop maar zodra we in de linkergalop zitten kan hij ineens niet meer normaal galopperen. Ik kan hem door de bak rijden maar zodra die hoek in de buurt komt (we rijden in een kleine bak dus je kunt al raden dat we vaak langs die hoek komen) ben ik zijn aandacht kwijt en probeert hij zijn hoofd de lucht in te steken.

Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd:

Vooruit rijden
Dan gaat het op zich wel maar de hele tijd stevig doorgalopperen is niet de bedoeling, ik wil ook wel 's een normaal rustig galopje rijden maar dan galoppeert hij of te langzaam en valt hij half in draf (meer van ik durf niet vooruit naar die hoek toe) of hij wil harder galopperen.

Verschillende overgangen
Dat gaat redelijk goed totdat ik wat langere stukken wil blijven galopperen *zucht*.

Ineens afwenden
Zodra ik terug op de hoefslag ben huppa en weg is zijn aandacht.

Mijn paard heeft altijd wel wat moeite met de linkergalop gehad maar ik ben nu even heel erg wanhopig.
Want het enigste wat lijkt te helpen is dat ik er tijdens het rijden afspring en heel hard tegen hem mopper want daarna doet hij het wel!
Hij zit me dus gewoon te klieren lijkt me.
Hoe kan ik dat nou rijtechnisch het beste oplossen?

Ik longeer hem regelmatig, zowel aan de longeerlijn als los, en dan is er niks aan de hand.
Alle gangen, halthouden, achterwaarts hij doet het gelijk als ik op de grond sta.

Mijn huidige instructrice heeft op het moment geen tijd om mij te helpen (en heeft best een lange reistijd).
Ik ben een paar maanden geleden op zoek geweest naar een andere maar die kreeg ik hier in de buurt niet gevonden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:06

rechtrichten? misschien zit hij gewoon vast? is iig het eerste waar ik aan denk...

jingles11

Re: Rijtechnische oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:35

Waar woon je in de buurt Yvette?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:47

Als hij het alleen in die hoek doet, zou je toch echt denken dat het uitproberen is.
Wat ik zou doen is;
* ik zou eerst in draf veel door die hoek gaan rijden van beide kanten,
* is daar geen extra reactie dan zou ik eerst in de makkelijke galop(rechts) beginnen, als ik daar geen problemen heb
*Ga ik op de andere hand (links) en galoppeer net voorbij de moeilijke hoek aan en ga daar op de (eerst) grote volte, steeds door die moeilijke hoek, net zo lang tot hij rustig wordt. Niet kwaad worden, maar consequent hem door de hoek rijden.
* En dan de volte kleiner door de hoek rijden.
* Hij moet weten dat, wat hij ook probeert hij toch moet gehoorzamen.
* Die hoek mag dan voor hem een slechte ervaring zijn maar hij moet zoveel vertrouwen/respect in zijn berijder hebben dat hij weet dat het goed is als zijn berijder dit aangeeft.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:50

Als hij het aan de longeerlijn wel goed doet (ook door die hoek?)
dan ligt het dus aan jou.
Hij is dus niet aan je been ( is hij wel aan de teugel?)
Toch les nemen. Kan je niet naar iemand toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:06

Is inmiddels waarschijnlijk geen rijtechnisch probleem meer maar een conditioneringsprobleem geworden.
Doet hij dit ook met een andere ruiter? Dit zou ik namelijk echt zo snel mogelijk (laten) doorbreken want dit is zinloos geëtter. Probleem hierbij is dat jij precies weet wat 'ie gaat doen, en omdat jij daar aan denkt, hij het DUS ook doet.

Ik zou dit probleempje denk ik even door een andere ruiter laten fixen. Misschien wel erg "the easy way out", maar geeft wel snel resultaat.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:11

Mijn vorige paard had ook altijd moeite met de rechtergalop. Na heel veel gedoe en geprobeer kwamen we er uiteindelijk achter dat zijn SI gewricht scheef stond.
Toen dat recht was gezet liep hij als een zonnetje.

Met longeren deed hij het ook niet, waarschijnlijk omdat hij dan zodner gewicht liep en het makkelijker was.

Dus mijn advies is toch om eerst te kijken of het niet een mechanisch probleem is voordat je 'hem er doorheen ' gaat rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:20

Als het iets in zijn lichaam zou zijn dan had hij er de rest van de bak of op de cirkel aan de andere (niet-enge) kant ook last van, dus dat lijkt me niet het geval. Want hij doet het écht alléén in die hoek toch TS, en elders helemaal niet?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:40

@zij: hij heeft in december een sportmassage gehad. Bleek op een aantal punten goed vast te zitten maar is nu helemaal los. Wat ik overigens op de binnenhoefslag goed merk omdat hij dan alle kanten opvliegt behalve in een rechte lijn rechtdoor. Maar dat is inmiddels stukken verminderd hij loopt nu beter rechtdoor zonder dat ik hem hoef te corrigeren. Ik zat aan les te denken dat echt op het rechtrichten gefocused is maar hier in de buurt kan ik niemand vinden.

@jingles11: paard staat in Aarle-Rixtel (N-Br)

@sliding: ik rij expres eerst in stap en draf door die hoek en dan is er niks aan de hand. En meestal galoppeer ik eerst rechtsom omdat dat zijn rustige galop is en daarna rustiger op de andere hand is. Om af te wisselen galoppeer ik soms eerst op de linkerhand, maar die hoek blijft een probleem. Ik ga je aanwijzingen wel proberen.

@Johanna59: ja ook door die hoek, en ook als hij losloopt. Niet dat hij dan die hoek negeert maar hij loopt er beter langsaf.
Ik weet eigenlijk haast zeker dat het door mij komt, dat moet haast wel want als ik van hem spring, flink heb gemopperd en dan weer opstap is er niks meer aan de hand.
Op het moment dat we naar de hoek toerijden en door de hoek gaan komt dat hoofd omhoog en moet ik hem flink voorwaarts neerwaarts rijden om zijn aandacht weer terug te krijgen die ik pas krijg als we de hoek uitrijden. Ik heb helaas geen mogelijkheid om naar iemand toe te gaan voor les |( (wel BE rijbewijs maar geen auto en trailer)

@Sonja: een andere ruiter durf ik er niet meer op te laten in de binnenbak, dan is hij helemaal onbetrouwbaar en raakt hij snel in paniek. Hij is heel onzeker van zichzelf en is in het verleden meerdere keren in een rotgang door de bak gecrosst omdat hij van die ene enge hoek wegwilde en zijn ruiter niet vertrouwde. Hij heeft meerdere keren bewezen dat hij 1 ruiter nodig heeft die hij kan vertrouwen. Bovendien is het mijn paard en wil ik het zelf oplossen. Ik heb die rotgang van 'm er ook uitgekregen met heel veel moeite, dit zal mij ook lukken! (hoop ik)

@Vera: hij heeft in december een sportmassage gehad en krijgt jaarlijks een bezoek van de osteopaat. Zouden die dat kunnen voelen?
In de rest van de bak doet hij wel zijn best en kan ik hem vrij rustig rondrijden. Dan zou hij toch ook last van dat gewricht moeten hebben?

@Sonja: klopt, hij doet het alleen in die hoek

Als ik dit zo teruglees, is het eerste wat in mij opkomt dat hij weer onzeker is maar ik rij hem niet anders dan normaal en hij doet het wel als na mijn sprong op de grond en mijn geschreeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:53

Is er niet een bak dichtbij waar je in ieder geval even in jouw eigen hoofd dit patroon van linksom galopperen = problemen krijgen, kunt doorbreken, om daarna in je eigen bak even door te pakken?
Zo te lezen zit het inderdaad in jouw gedachtengang/verwachtingspatroon, waar hij feilloos aan voldoet.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:40

Citaat:
Ik weet eigenlijk haast zeker dat het door mij komt, dat moet haast wel want als ik van hem spring, flink heb gemopperd en dan weer opstap is er niks meer aan de hand.

Ik ben het zeker ook met @sonja eens dat het ook bij jouw "tussen de oren" zit.
Maar als je nu eens niet eraf springt en op hem moppert maar jezelf even in het nekvel pakt en op jezelf moppert en duidelijk bent met de hulpen dat hij toch echt door die hoek moet en dit ook volhoud als je bijv op die volte zit, (op die volte heeft hij ook minder kans om te vluchten).
Ik denk zeker dat als jij dat goed volhoud, hij wel beter wordt.
Je moet een paard dat zo onzeker is juist veel vertrouwen geven door duidelijk te zijn, als jij twijfelt dat wordt hij alleen maar onzekerder.
Het zal in het begin even doorzetten zijn maar je zult zien dat het echt werkt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:46

Oh ok, dan heb ik het niet goed gelezen.
Als hij alleen in een bepaalde hoek het heeft dan is het inderdaad niet een lichamelijk probleem lijkt mij.

Dan ga ik met Sonja mee :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:09

Ik roep ook maar wat. :7 Heb je haar goed verzameld? Als ze haar hoofd omhoog gooit, is ze niet verzameld. Heeft ze in ieder geval de kans gehad om onder de verzameling uit te komen. Misschien juist voor de hoek verzamelen en als ze nageeft natuurlijk loslaten. Omdat ze ook terugvalt in de draf of juist hard wil, kun je dat misschien eerst weer even oppakken en je dan weer op de hoek concentreren.
Voor de hoek omkeren en de andere kant op, kleine volte inzetten. Iets onverwacht doen of juist in de hoek laten werken tot ze iets heeft van " Oooo gelukkig, ik hoef alleen maar rustig door de hoek te galopperen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:20

@Sonja: we hebben 1 binnenbak en 2 buitenbakken maar de buitenbakken zijn op het moment bevroren, en dit is de enigste binnenbak in de buurt
Waarschijnlijk heeft verveling er ook mee te maken omdat we niet kunnen afwisselen. Zelfs buitenrijden hebben we al een paar weken niet gedaan.

Ik denk dat het toch het beste is om een instructeur/ instructrice te vinden om het goed aan te kunnen pakken.
Veel dingen die hier genoemd zijn heb ik al geprobeerd maar waarschijnlijk doe ik dingen net op het verkeerde moment, of verkeerd oid.
Jullie weten niet toevallig iemand in de buurt van Aarle-Rixtel die aan huis les kan geven?

O ja Justkid, "ze" is een ruin :D
Hij gooit zijn hoofd net op het laatste moment de lucht in en als ik hem vlak voor de hoek wil verzamelen gaat hij zichzelf opfokken en denkt ie dat er iets aan de hand is.
Waarschijnlijk doe ik daar iets verkeerd....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:31

:o sorry niet goed gelezen. Succes met zoeken naar een instructeur. Heb je jezelf wel eens laten filmen? Misschien kun je dan zelf zien wat er precies gebeurt.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Hey Yv, wat ik oa heb geleerd in dit soort gevallen: niet telkens en alleen in die hoek hem ''aanpakken'' (dus bijvoorbeeld het verzamelen of juist naar voren rijden) maar diezelfde oefening dan ook op een andere plek doen. Ik heb met Bon ook zulke perioden gehad (op vorige stal) en dan gaf ik 'm bijvoorbeeld telkens (voornamelijk) been in de hoek waar hij klierde. Dat is dus niet handig. Op een gegeven moment weten ze dat namelijk óók en wordt het nóg lastiger.

Er vooral geen issue van maken en doen alsof je neus bloedt (ook als hij opzij springt oid, gewoon negeren en doorrijden) is denk ik het beste. Als jij niet reageert zal hij dat uiteindelijk ook niet meer doen denk ik. Maar ik weet uit ervaring dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Misschien kun je in De Mortel een keer in de binnenbak rijden?
Laatst bijgewerkt door Toekie op 02-02-10 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:43

gevoelig maken voor het binnenbeen, en met de rechthand terug op de hoefslag sturen met de binnenhand proberen de stelling te herstellen. je kan ook proberen meer stelling aan te nemen voor de bocht zodat je paard minder makkelijk eruit weg kan lopen...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:48

Als je zoiets als bovenstaande doet, moet je dat dus niet alleen/telkens in die hoek doen. Anders maak je er weer een ''punt'' van. Denk ik he. :o

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 09:09

Ik zit 's terug te denken wanneer en waarom hij het doet (het houdt me zo'n beetje de hele dag bezig onderhand)
Hij heeft dit ooit veel erger gehad en dat heb ik er in mijn eentje uitgekregen ondanks dat veel mensen de hoop op hadden gegeven.
Ik dacht dat ik nog steeds hetzelfde reed als toen maar blijkbaar zal ik me op die hoek aan het focussen zijn.
Vanavond ga ik proberen met een bloedende neus te rijden :+

@justkid: het is je vergeven :D
Vanavond zet ik mijn gsm op de rand van de bak op die hoek gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:11

Misschien een gek idee hoor, maar wat gebeurt er als je een ANDERE hoek ineens 'spannend' maakt? Door er bv iets raars neer te leggen? Verlegt 'ie dan z'n focus daarnaartoe, en vergeet 'ie de 'enge' hoek?

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:25

Das nog eens een creatieve oplossing! :Y) Ben benieuwd of dat werkt eigenlijk.. Ik kamp met hetzelfde probleem als de TS en weet dus hóe frustrerend het is :o

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:50

Wij hebben ook zo'n super enge binnenbak :D Welke hoek vind hij eng?
Ik zou er niet zoveel aandacht aan besteden en gewoon ''rijden''. Als je er zelf een probleem van maakt en hem continu een por geeft als hij die hoek door loopt gaat een paard de link leggen die hoek is niet fijn, omdat ik dan elke keer een por krijg en zal er steeds moeilijker langslopen. Ik wil je anders wel een keer meehelpen want dat zijn dingen die wij in het rijden ook meemaken *D .
Succes ermee en ik hoor het wel :(:)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 10:30

Hey Claasje dat is toevallig jij ook hier 8-)
Da's die enge hoek rechtsachter waar de waterslang door de muur naar buiten/ binnen gaat en die staander staat.
Altijd eng gevonden maar hij heeft overal in elke bak wel een enge hoek.
Normaal gesproken hebben we er geen moeite mee maar ik denk dat ikzelf toch nog te veel op die hoek aan het focussen ben.

@Sonja: hey helemaal niet aangedacht, dat gaan we ook 's proberen :Y)

Ik kreeg zojuist het bericht dat ik mijn instructrice deze week nog langskomt *\o/*

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:08

al eens gecontroleerd of zijn zicht goed is?
het feit dat hij vaker bang is kan komen door een bepaalde lichtval of donkerte, misschien ziet hij dan minder

verder zou ik de hoek mijden door er eerder voor af te draaien, zo hou jij de regie en hoeft hij niet moeilijk te doen
er zit duidelijk iets(waterslang) en daar zal hij wel van geschrokken zijn, nu doen jullie beide moeilijk in de hoek en zo vererger je het probleem alleen maar

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:18

Sonja schreef:
Misschien een gek idee hoor, maar wat gebeurt er als je een ANDERE hoek ineens 'spannend' maakt? Door er bv iets raars neer te leggen? Verlegt 'ie dan z'n focus daarnaartoe, en vergeet 'ie de 'enge' hoek?

Haha Sonja, ik dacht vanmiddag tijdens mn werk echt precíes hetzelfde! :D

Ja ik brainstorm ook buiten bokt voor je door hoor Yvette. :P