Trainen voor klasse 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingerr

Trainen voor klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:55

ik ben van plan om eind juni in Laag Soeren mijn eerste klasse 2 te gaan rijden
maar ik vraag mij nu af hoe moet ik gaan trainen. zo ziet een week van mij er uit al het weer mee werkt:

1 x lange afstand 3 - 4 uur onderweg - elke maand snelheid opbouw beginnend met 8 km/h. in jan. elke maand 1,5 km/h. harden tot 14 km/h.
2 x middel afstand 1- 2 uur onderweg - 1x rustig, 1 x +/- 13 km/h.
1 x dressuur training met soms een sprongetje

voor de rest staat ze elke dag buiten en 's avonds binnen alleen in de zomer soms 24 uur buiten

ik beschik over een goedkope gps voor de gemiddelde snelheid
op internet had ik al wat gevonden maar dat was in het engels en heel veel met heuvel training en dat gaat hier in het noorden een beetje moeilijk

hopelijk kan iemand mij helpen!

(ik heb niets kunnen vinden hier over, niet wat specifiek mijn vraag beantwoord)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:24

Lijkt me een prima schema! :) Misschien kun je de lange rit af en toe nog wat langer maken, dan het tempo niet te hoog. Zodat jij en je paard eraan wennen nog iets langer onderweg te zijn, dan kom je soms ook nog probleempjes tegen bijv. met je zadel of je eigen kleding.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:12

Nina_rex schreef:
Lijkt me een prima schema! :) Misschien kun je de lange rit af en toe nog wat langer maken, dan het tempo niet te hoog. Zodat jij en je paard eraan wennen nog iets langer onderweg te zijn, dan kom je soms ook nog probleempjes tegen bijv. met je zadel of je eigen kleding.

voor een ander zadel ben ik aan het kijken
maar mijn zadel zit verder wel goed!

hoe bedoel je qua kleding?

Ingerr

Re: Trainen voor klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 22:14

oh ja en ik zat nog even met de vet -gate
moet je dat thuis ook al oefenen?
zoja, hoe moet ik dat oefenen, ook voeren enzo?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:34

Ingerr schreef:
oh ja en ik zat nog even met de vet -gate
moet je dat thuis ook al oefenen?
zoja, hoe moet ik dat oefenen, ook voeren enzo?

Je doet thuis een vetgate na en laat iemand anders je paard beluisteren en betasten.
En je kan bij aankomst of ergens onderweg je paard uit een emmer laten drinken.
Ook ergens naartoe rijden daar je paard wat laten rusten en terug rijden of van thuis uit 2x starten dus 2 ronde rijden. Zo leert je paard na een aankomst terug starten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:13

Ingerr schreef:
hoe bedoel je qua kleding?

Dat je er misschien na 5 uur achter komt dat je je ergens doorrijdt ofzo, ik zeg maar iets. Als je tijdens de wedstrijd voor het eerst 5+ uur gaat rijden zijn er misschien dingen die je dan pas ontdekt, die je anders thuis al had kunnen ontdekken.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:26

bedankt voor deze info!
hier kom ik al een heeel stuk verder mee!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:35

Dat wordt ook mijn eerste klasse II.
Ik vind het wel fijn dat het een korte is, scheelt qua afstand niet zoveel met klasse 1.

Zodra het weer beter wordt gaan we de training weer lekker oppakken.
Jouw traing lijkt mij prima, evt idd je training wat langer maken of juist intensiever, maar dat moet maar net mogelijk zijn.
Ook 2 x rondje met een half uurtje rust ertussen (eten en drinken oefenen) simmuleert een beetje vetgate. (moet ik ook nog uitproberen).

Succes

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:35

Ga je dit iedere week doen? Dat lijkt me te zwaar.

Je moet de rust ook van te voren inplannen. Stel dat je in een week bij elkaar opgeteld circa 90 km rijdt en dat op wedstrijdtempo of hoger, dan zou ik daarna iig een week geen training doen, alleen dressuur. Na de laatste pittige training in die week geef je 72 uur absolute rust (= weidegang).

Weleens een cursus van Tonkie gevolgd? Is nuttig :j

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:55

bella24 schreef:
Ga je dit iedere week doen? Dat lijkt me te zwaar.

Je moet de rust ook van te voren inplannen. Stel dat je in een week bij elkaar opgeteld circa 90 km rijdt en dat op wedstrijdtempo of hoger, dan zou ik daarna iig een week geen training doen, alleen dressuur. Na de laatste pittige training in die week geef je 72 uur absolute rust (= weidegang).

Weleens een cursus van Tonkie gevolgd? Is nuttig :j

ik had een beetje een planning steeds 3 week in mijn hoofd
week 1 ''korte'' lange afstand 9 km/h.
week 2 ''korte'' lange afstand 12 km/h.
week 3 ''lange'' lange afstand 8 km/h.

en dan gelijkmatig elke 3 week rustig de afstand op te bouwen en dan het volgende blok de snelheid omhoog en dan weer langere afstand en volgende blok weer snelheid omhoog (snappie?)

ik heb nog nooit een cursus can tonkie gevolg.. waar en wanneer is dat mogelijk?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:56

Eerlijk gezegd, snap ik helemaal niets van je laatste post :o Zitten er dan ook weken met rust tussen of niet?

De cursussen van Tonkie waren in december maar worden bij veel animo misschien herhaald dus je kunt een mailtje sturen. Ze werden aangekondigd op http://www.endurancevereniging.nl.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 23:55

bella24 schreef:
Eerlijk gezegd, snap ik helemaal niets van je laatste post :o Zitten er dan ook weken met rust tussen of niet?

De cursussen van Tonkie waren in december maar worden bij veel animo misschien herhaald dus je kunt een mailtje sturen. Ze werden aangekondigd op http://www.endurancevereniging.nl.

hoe bedoel je weken met rust?
na een lange rit staat ze wel 2 dagen in de wei

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:28

ik wil ook klasse 2 startten als we er aan toe zijn dus volg dit even.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:30

Ingerr schreef:
bella24 schreef:

Met rust bedoel ik weken waarin je geen endurancetraining doet. Een voorbeeld in de lijn van Tonkie (dit is niet hoe het moet, maar slechts een voorbeeld ;) ) is een trainingsweek waarin je pittig traint, gevolgd door 14 dagen geen endurancetraining, alleen dressuur, een sprongetje, een tuttelritje etc. Je geeft dan in korte tijd een flinke trainingsprikkel maar daarna ook weer rust. Zo voorkom je overtrainen. Ik denk dat jouw weekschema, als je dat iedere week doet, te zwaar is. Bij overtrainen word je paard steeds slechter ipv steeds beter. Vandaar dat je heel bewust de rustperiodes in moet plannen.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:43

bella24 schreef:
Ingerr schreef:

Met rust bedoel ik weken waarin je geen endurancetraining doet. Een voorbeeld in de lijn van Tonkie (dit is niet hoe het moet, maar slechts een voorbeeld ;) ) is een trainingsweek waarin je pittig traint, gevolgd door 14 dagen geen endurancetraining, alleen dressuur, een sprongetje, een tuttelritje etc. Je geeft dan in korte tijd een flinke trainingsprikkel maar daarna ook weer rust. Zo voorkom je overtrainen. Ik denk dat jouw weekschema, als je dat iedere week doet, te zwaar is. Bij overtrainen word je paard steeds slechter ipv steeds beter. Vandaar dat je heel bewust de rustperiodes in moet plannen.

oh zo! ik denk dat ik toch maar een keer zo'n cursus moet gaan volgen!
bedankt voor de tips!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:11

Afgelopen jaar trainde ik altijd 1 x per week intesiever rit over 15 -22 km.
En dan soms nog een minder intensieve rit met variabele afstand erbij.
Altijd 2 dagen na intensieve rit rust en verder nog 2 x longeren op andere dagen.
En soms :o wat dressuur. Dit was genoeg om een heel seizoen een fit paard voor de klasse 1 te hebben.
Oja, 10 dagen voor wedstrijd geen intensieve trainingen en na de wedstrijd 3 dgn rust, daarna nog 3 dgn onbelast.

Dit jaar wil ik 1 x per week intensieve rit eeerst weer 15, opbouwend naar 30-40km (met en zonder vetgate simulatie).
En 1 x per week minder intensief over max 15-20km. Verder af en toe dressuur werk en regelmatig longeren.
Rustdagen hou ik aan zoals vorig jaar. Zo hoop zo ook dit jaar weer gezond door te komen met 3-4 klasse 1 ritten en 3-4 klasse 2.

Ik vind rust ook erg belangrijk voor goed herstel, en dit lijkt goed te werken voor hem.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:29

Voor mijn merrie moet het leuk blijven, ze verveelt zich snel.
Een dag of 3 per week rijden is voldoende.
Zomers loopt ze 2 keer per week les, 45 minuten simpel werk met niet al te ervaren ruiters.
Verder rijd ik haar 3 dagen, een dag dressuur werk, een dag een korte intensieve rit en een lange rit met de ene keer wat meer en de andere keer wat minder tempo.
Ik merk dat ik meer aan mijn galop moet werken en wil dit jaar mee zand training, dus duin en bos.
Hier thuis kan dat niet dus wil nu proberen 1 - 2 keer per maand naar het bos of duin te gaan.

Podiumzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:27

Je kunt een cursus of begleiding krijgen van Janet Lam ze rijdt in het A kader. Voor meer info kun je een PB naar mij sturen

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:32

Ik train op een manier waarop marathon schaatsers ook trainen (mijn vader schaatst vandaar). Dit houdt in dat je max de helft van het aantal wedstrijdkm's rijdt, maar wel in wedstrijdtempo (14-15km/h)Voor mij werkt dit super. De rest van de week wat dressuur, wat longeren wat rustige ritjes.. Soms 2x in de week lang, wel heel veel afwisseling. maar ik heb in een training nog nooit meer dan 40 km gereden.. en heb al 3 klasse 2 goed uitgereden zonder problemen.

Ik blijf t zo nog wel even volhouden, maar nu ik klasse 3 ga starten ga ik toch maar een een schema opzetten :)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:12

Er zijn best wat overeenkomsten met humane duursport dus dat lijkt me een goed uitgangspunt. Toch zou ik altijd de cursussen of informatiebijeenkomsten, die gegeven worden door ervaren enduranceruiters, met beide handen aangrijpen. Waarom zelf het wiel uitvinden? Je kunt echt heel gemakkelijk en ongemerkt je paard overtrainen. Achtergrondinformatie over de balans tussen hoeveelheid werk & rust is erg nuttig om blessures te voorkomen!

Er worden cursussen aangeboden via http://www.endurancevereniging.nl maar je kunt inmiddels ook terecht bij http://www.greendistance.nl, http://www.pendurance.nl, Janet Lam, Donna Oudshoorn (Karrimh op bokt) dus er is voldoende aanbod.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:08

Een aanvulling. Tonkie gaat ook uit van humane duursport en geeft tijdens haar cursussen o.a. aan waar de voordelen, maar ook de valkuilen zitten van dit uitgangspunt. Zij was zelf topsporter, is inspanningsfysioloog van beroep en zij heeft meerdere ijslanders naar de 160km gereden. Een valkuil is bijvoorbeeld dat humane sporters meer trainingsuren nodig hebben dan paarden (als ik het goed onthouden heb :o ). Je doet dus al snel te veel. Meer info: http://www.xs4all.nl/~tonkie/

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:27

Wat ook een grote valkuil is, is dat paarden nu eenmaal heel kwetsbaar beenwerk hebben. M.n. de pezen zijn kwetsbaar: omdat ze slecht doorbloed zijn en weinig zenuwen hebben duurt het lang voor een blessure merkbaar wordt en dan duurt het herstel ook nog eens heel lang (als de pees al helemaal herstelt).

Paarden moeten dus een behoorlijk aantal basiskilometers in de benen hebben op rustig tempo, voor je veilig kan gaan trainen op uithoudingsvermogen en snelheid. En die stap wordt door beginners vaak overgeslagen, m.n. met paarden met veel vermogen die uit zichzelf al veel aanbieden qua snelheid en uithoudingsvermogen.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:51

Het schema van Desiree Hanen vind ik erg prettig, maar dat gaat maar tot klasse I. Is er een dergelijk schema ook voor klasse II beschikbaar?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:16

Mijn ervaring is dat het trainen niet erg verandert naarmate je langere afstanden gaat rijden. De basis blijft hetzelfde. Af en toe komen er dan langere ritten tussen (wat ook wedstrijden kunnen zijn, ook dat is automatisch training) en evt. bloktrainingen waarbij je bijv. 2 of 3 dagen achter elkaar traint en zo een grotere belasting opbouwt (wel compenseren met een paar dagen rust). Ook worden lange stukken draf en galop belangrijker, dat kan ook een aspect zijn waar je je in de training op richt (bijv. een uurtje galopperen).
Natuurlijk worden dingen als in balans lopen en netjes recht zitten ook belangrijker naarmate de afstanden langer worden.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:02

Dankjewel! Je zou dus ook het schema van Desiree Hanen in dezelfde lijn kunnen doortrekken? Dat bouwt namelijk de drafstukken ook steeds een beetje langer uit. De galop misschien ook wel, maar zover ben ik nog niet;-)!

Ik heb behoefte aan een beetje structuur om conditie op te bouwen, zomaar een buitenrit maken geeft me te weinig gevoel voor wat hij aankan. Ik moet in ieder geval een 50 kilometer rit kunnen maken vanaf half juni...