wie heeft er leuke tips voor het leren paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilona17

wie heeft er leuke tips voor het leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 15:43

mijn nichtje heeft een autisme en ik ben haar paardrijden aan het leren heeft er iemand nog leuke tips? voltige enzo kan ze niet ze moet eerst beter het evenwicht onder controle krijgen. ik heb al pionnen enzo neergezet dat ze daar tussen door moet rijden.

truus1970

Re: wie heeft er leuke tips voor het leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:33

hoe oud is ze en heeft ze naast autisme ook een verstandelijke beperking? hnagt per persoon af wat je kan.
rijden zonder beugels, molentje maken, rijden als dik trom, maar dan zonder staart vasthouden. Zonder zadel rijden, eens een rondje buiten.

En alles voorspelbaar maken. Dan heb je grote kans dat het beter gaat voor haar

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:22

je kunt ook pictogrammen maken en dat op plakken, op een bord bijv. dit gaan we eerst doen: poetsen, dan opzadelen opstappen, etc etc. het is leuk om dit met foto's van haar zelf te doen. zo word het een stuk duidelijker en kan je je daarna focussen op het rijden zelf,

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:55

Neem aan dat je een bak hebt, plak bij de letters een plaatje, dus bij A een appel of aap enz.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:27

Ik weet niet of je de beschikking hebt over tonnen, dan kan je haar iets van de ene ton op laten pakken en op de andere ton neer laten leggen. Er is wel ergens een boekje met pony spelletjes voor kinderen (ook de oude :D ) Ik weet zo niet meer waar ze te koop zijn.

esthertje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:00

je zegt dat voltige niet kan omdat ze nog niet echt in evenwicht is,
je kunt dan bijvoorbeeld ook haar op het paard een bal laten vangen en weer weg laten gooien.(als dit natuurlijk met de pony/paard kan)
Verder zou je ook bijvoorbeeld aan de longe, een stoel neer kunnen zetten waar ze dan wat vanaf moet pakken,
of netjes weer op moet zetten,
zodat ze spelenderwijs ook dat evenwicht toch krijgt.
of de pony op plaatsen aanraken, en dat soort dingen.
door pionnen ofzo heenrijden is ook een leuk idee,
of balken op de grond die een klein doolhof vormen waar ze dan doorheen moet rijden.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:30

Je kunt ook oefeningen doen met haar.
Dat ze teugels los en de beugels uit moet doen.
Dan laat je haar eens met een arm rondjes naar ACHTER draaien en dan de ander.
als dat goed gaat doe je het met beide handen tegelijk.
hierna kun je ook doen: helicoptertje.
Handen horizontaal en dan zover mogelijk van links naar rechts draaien.
Als dit goed gaat kun je der ook nog haar eigen knieën laten aanraken, tenen laten aanraken, de oren van het paard, de staart van het paard.
Dit vinden ze vaak erg leuk en stimuleert ze ook.
Als ze durf genoeg heeft kun je der ook eens met der ogen dicht laten rijden, is spannend maar zeer goed voor het ritme van je paard te voelen.

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:52

wij deden altijd "tikkertje".... gewoon iemand rond laten lopen in de bak(niet rennen) en dan proberen diegene te tikken.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:26

JE kan ook in stap laten licht rijden :P

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:29

Niet teveel dingen doen. Kinderen met autisme houden het graag overzichtelijk en voorspelbaar.
Voor de balans kan je de gebruikelijke zitles-oefeningen doen.
Verder kan je met balken op de grond een soort 'weggetje' met bochten maken, als stuuroefening.

Hoe oud is je nichtje?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:49

Ik geef orthopedagogisch paardrijden aan kinderen met een zorg, waaronder dus ook kindjes met ASS.
Het geen ik doe:
Werken met stappenplannen en picto's om de vaardigheden van het poetsen/optomen e.d. onder de knie te krijgen en toch structuur aan te bieden waar ze vaak nood aan hebben. (leren het paard poetsen/klaarmaken hoort ook bij paardrijden)

Evenwicht is een basisvereiste om goed te leren paardrijden dus ik start ook steeds ZONDER ZADEL, gewoon op een dekje met rolsingel. En dan veel oefeningen in stap: rechte lijnen, zigzag, kleine wendingen enzovoorts en dit met de handen los/op het hoofd/opzij/...
ook achterstevoren zitten en zijwaarts zitten.
over een brugje
staart en oren tikken (ze moeten hierbij uit balans komen) en veel speelse spellen zoals met een stokje balletjes van palen slaan, ballen in hoepels werpen, etc.
--> op deze manier merk je dat de zit op den duur steeds beter gaat worden, ik vind dit echt wel een vereiste vooraleer je met een zadel gaat werken omdat vaak de stijgbeugels e.d. valse veiligheid geeft en kinderen dus zonder een goede zitbalans te hebben toch al meteen leren rijden.

Wanneer ze een beter evenwicht hebben ook in draf zonder zadel om de benen leren lang te laten en niet omhoog te trekken en pas wanneer dit goed gaat begin ik met zadelgewenning eventueel.

Hierbij rustig starten: kleurenteugels zijn zeer handig omdat het voor hun duidelijk is waar vastnemen. Picto's in bak en beginnen met zelf sturen/controle over het paard + houding op zadel --> ook idem zoals zonder zadel: handen los en oefeningen. (stuuroefeningen kan je ook al doen bij het werken zonder zadel)

Parcours opstellen met pionnen, spullen van een paal nemen en elders leggen, over balken al dan niet verhoogd, tussen balken in L-vorm, enz is altijd leuk om op een speelse manier te leren paardrijden.
Wil je de verschillende hoefslagfiguren ook aanleren: teken ze op een blad zodat je het eerst visueel kan laten zien en dan uitvoeren.

Gaandeweg komt het effectief leren paardrijden vanzelf, ik vind het belangrijker om rustig aan te starten, zeker bij kinderen met ASS. Herhaling en duidelijkheid is belangrijk. Veel hangt natuurlijk ook af van het niveau en de leeftijd. Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes ermee!

GianniRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:55

Je kunt beginnen met je knie je neus aanreken enzo..
En de oren van je paard aanraken..
Zo leert ze ook haar evenwicht te houden

GianniRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:55

indd beatansje ik ben het wel met je eens :P ;)
ehm... xxrosaliie dit is niet de goede plek vor zoiets ;)