endurance en paard met artrose, hoe zit dat met keuren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

endurance en paard met artrose, hoe zit dat met keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:03

Mijn paard heeft artrose in zijn linker achterknie en loopt met dat been ietsje korter.
Verder lijkt hij er weinig last van te hebben en gaat echt dolgraag het bos in onder het zadel en voor de wagen.
Hij heeft enorm veel energie en looplust en gaat dan als een zonnetje. Als je hem niet laat werken wordt hij op den duur erg chagerijnig.
Nu lijkt het me ontzettend leuk om endurance met hem te gaan doen maar ik kan me voorstellen dat, wanneer hij tijdens de wedstrijd gekeurd wordt, hij er niet doorheen komt omdat hij niet 100 % rad loopt.
Of is daar misschien een regeling voor?
Wie weet hier een en ander van of heeft zelf een artrosepaard waarmee endurance gereden wordt?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:07

Waarom zou je met een paard dat artrose heeft endurance willen gaan rijden?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: endurance en paard met artrose, hoe zit dat met keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:09

Ik heb met mijn paard mat artrose fase 4 t/m klasse 3 endurance gereden, ging heel prima.
Maar die liep niet korter of kreupel. Anders kun je er donder op zeggen dat je afgekeurd wordt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:11

En terecht, als een paard met artrose goed loopt waarom niet maar dat betwijfel ik want als hij er geen last van heeft gaat hij ook niet korter lopen om dat been te ontlasten....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:12

Precies, dat bedoelde ik eigenlijk. Een stijf been, of onregelmatigheid wijst toch wel op last.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:15

denice schreef:
Precies, dat bedoelde ik eigenlijk. Een stijf been, of onregelmatigheid wijst toch wel op last.

Dat denk ik ook zeker!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:15

een paard wat niet goed loopt hoort niet thuis op een wedstrijd en zal zeker afgekeurt worden op de wedstrijd en dat is terecht!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:21

Hij loopt niet overduidelijk korter en zeker niet kreupel. Je moet echt enorm goed kijken.
De dierenarts vertelde me na de diagnose dat ik hem normaal kan belasten, alleen kan ik beter geen bakwerk meer doen.
Daarom maken we alleen buitenritten en hij vindt dat dus zo geweldig en is erg voorwaarts. Ik merk echt nooit iets van pijn.
Maar goed, ik ga natuurlijk niets doen wat hem zal schaden. Ik dacht juist dat het wel goed zou zijn voor hem en dat ik evt. met een verklaring vd dierenarts eens voor de leuk een korte afstand zou kunnen rijden.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:33

Waarschijnlijk zal het hem ook niet schaden, maar een DA mag hem gewoonweg niet goedkeuren als hij niet 100% rad loopt!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:43

Oké, dat is wat ik wilde weten :).
Bedankt voor de antwoorden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:54

Als jij zeker weet dat hij geen pijn heeft en dat hij het prima aankan, kan je het toch altijd een keer proberen? Dan weet je meteen of het wel of niet kan.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:54

Maar je komt niet eens door de voorkeuring!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:10

Ik kan natuurlijk de dierenarts er nog eens naar laten kijken hoe hij hem vindt lopen momenteel.
De laatste keer dat er naar gekeken is, is bijna een jaar geleden en toen reed ik hem 6 x per week intensief in de bak.
Nu rijd ik hem recreatief en hij krijgt supplementen. Misschien dat dat uitmaakt.
Hoe worden de gangen beoordeeld?
Je ziet het eigenlijk alleen iets op de volte.
Maar nogmaals, ik hoef het niet persé te proberen. Heb nu ook genoeg plezier met/van hem.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:17

Ik vraag me af of een endurancewedstrijd ook niet te belastend zou zijn voor jouw paard? Als het paard al geen bakwerk meer mag van de dierenarts, kan ik me voorstellen dat een endurancewedstrijd ook iets teveel is van het goeie. Als ik jou was, zou ik sowieso het risico niet nemen gezien de belasting en de grote kans dat hij wordt afgekeurd.
Het voorkeuren begint in stap en daarna in draf op twee maal een rechte lijn met een korte wending tussendoor. Overgens moet ik zeggen dat ze wel kritisch beoordelen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 13:25

Ik twijfel ook en denk ook niet dat ik het ga proberen.
Een rustige urenlange rit is ook wel iets anders dan een endurancewedstrijd.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:38

Aukie schreef:
Hoe worden de gangen beoordeeld?

Je moet op een recht, verhard stuk ongeveer 40-50 meter heen en weer. Vaak eerst een paar passen in stap, dan draf.
Bij het omkeren loop jij óm je paard heen, daarna draaf je in een rechte lijn weer terug naar de keurende DA.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:39

Als de keuze gaat tussen rechtuit rijden en bochtenwerk in een bak, dan is voor een paard met gewrichtsproblemen volgens mijn DA het eerstgenoemde iig minder belastend. ;)

Maar voor klasse 1 endurance moet je paard óók 100% rad zijn. Anders kom je zoals Mazzeltje al zegt niet eens door de voorkeuring.

Proberen kan altijd. Blijft je paard goed lopen (en dan bedoel ik A's op alle keuringen), dan kan hij het dus blijkbaar aan. Ziet de DA er iets aan en mag je starten maar met een bemerking (een B), dan kan het verstandig zijn om je alsnog zelf terug te trekken uit de wedstrijd. Wel zo eerlijk voor het paard en zo voorkom je erger.

Overigens ziet een DA die op een endurancewedstrijd keurt over het algemeen de kleinste onregelmatigheid.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:49

mazzeltje schreef:
Maar je komt niet eens door de voorkeuring!

Inderdaad! De voorkeuringen zij behoorlijk streng dus als je paard niet helemaal 100% loopt dan word je er meteen tussenuit gehaald en mag je niet eens starten.

Ik zou gewoon lekker recreatief blijven rijden met je paard en lekkere buitenritten maken :) Een endurance wedstrijd (ook klasse I) is heel wat anders dan een lekker rustig buitenritje van een paar uur.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 21-01-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:50

Idee is misschien wel om bijvoorbeeld eens mee te doen aan de Enjoy-the-ride-ritten van de KNHS. Kom je nog eens ergens en de route is uitgezet, lekker makkelijk dus :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:52

Of ga eens mee met het NVVR op buitenrit?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:00

Ten eerste vind ik dat als een paard korter loopt deze dus iets ontlast en dus last heeft, dan hoeft hij niet kreupel te lopen want dat is al een gradatie erger. Een paard en een endurance paard al helemaal moet gewoon loepzuiver lopen, klaar twijfel je daaraan dan moet je niet starten en eigenlijk vind ik dat je dan ook niet moet rijden. Nu is het ook zo dat rust roest bij endurance dus als je twijfelt hoe hij loopt zou ik eerst even je DA vragen hoe hij het ziet. Maar verwacht dat dit het niet gaat worden dan zoals jij het beschrijft. Mijn paard heeft kogel artrose en liep daar de klasse 2 mee maar wel zuiver. Mocht zij niet door de keuring komen betekend dat zij ongeacht of ik het wel of niet zie, rust heeft en het verder laat uitzoeken in welk stadium we zitten en wat ze nog wel en niet kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:04

spijt me zeer............... Ik persoonlijk zou het niet in mijn hoofd halen om met een kapot paard wat voor een wedstrijd dan ook te rijden..........

ik snap echt de gedachtegang niet........ sorrie

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:35

ze zijn daar echt heel erg streng op!
ik ben een keer afgekeurd omdat mijn pony een heeel minni beetje
1 been hoger op tilde! ik zag het niet en mijn ouders ook niet echt goed
maar de dierenarts wel. ze zijn daar gewoon heel erg streng mee
nou ja wel goed vind ik maar ik denk echt niet dat je er door heen komt als die nu al een 1 pasje korter zet. hij doet het niets voor niets hea ...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:33

De kans dat je afgekeurd wordt is heel groot maar soms lukt het wel. Mijn 17 jarige merrie heeft na 13 jaar sport waarvan 10 jaar intensief endurance ook last van lichte artrose in de kogel. Ze loopt dus links voor iets zwaarder dan rechts een geoefend oog ziet dat ikzelf niet altijd ook al ken ik mijn paard door en door. Zelf heb ik ook last van artrose en het rare is zolang je in beweging bent voel je, je goed maar als ik s' morgens soms uit mijn bed kom voel ik me geradbraakt, na wat beweging is dat over. Bij mijn paard is dat ook zo, als ik moet voordraven rechtreeks uit de stal zal ze zeker afgekeurd worden. Toch heeft ze vorig jaar Belgisch zwaarste 100 km in Winnene CEI* uitgereden. Bij de voorkeuring had die veearts een opmerking over haar draf maar dat verslechterde niet eerder beter.
In een platte wedstrijd in Tessenderloo werd ze wel na de voorkeuring voor de tweede ronde afgekeurd, ik had die keuring niet voorzien en ze was nog niet warm gestapt. Bij de eerste voorkeuring was er niet vermeld dat ze iets zwaarder op linksvoor loopt. Toch is mijn paard nog één van de snelste en heeft een ontzettend uithoudingsvermogen. Na de wedstrijd in Tessenderloo kwam ik dan ook thuis met een paard dat dansend van de trailer gaat en nog heel wat energie kwijt wou. Geen paard voor recreatie ritten of om rondjes mee in de bak te rijden en al zeker niet om op pensioen te zetten. Vandaag heb ik een rit met haar gereden en ik had mijn handen meer dan vol om haar in stap te houden. Zelf loop ik ook onregelmatig mijn ene heup is iets hoger dan de andere. Licht onregelmatig lopen betekend niet altijd pijn. Als ik mijn paard na een afgekeurde wedstrijd de dag nadien in een springles rij (nadat ik eerst mijn veearts heb opgetrommeld, die niks kon vinden) en ze doet het super, dan stel ik me wel eens vragen. Ik vind de keuring heel soms overdreven streng en ik heb daar al stomme afkeuringen meegemaakt dat nadien de veeartsen toegaven dat ze fout zaten en dat het enkel kwam omdat ze hengstig was terwijl er een hengst op vijf benen langskwam tijdens het meten van de hartslag. Maar op de fiche stond al een streep en die was onherroepelijk. Echt gebeurd in Spa. Andersom heb ik ook meegemaakt met mijn hengst ik dacht dat hij afgekeurd was en per toeval keek ik op de uitslag die opgehangen was en hij was nog 10de. De dag nadien heb ik er wel met spoed s 'morgens de veearts bijgehaald, hij was verzuurd.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:10

Ik heb bij een voorkeuring (ook de nakeuring) wel eens het voordeel van de twijfel gehad. Mijn paard liep iets onregelmatig (en dat was nog teveel gezegd), maar ik kreeg wel een A/B voor locomotie. Dus mocht ik wel starten. Maar het beestje is al iets ouder en na ruim een uur op de trailer te hebben gestaan, even rondgestapt te hebben en dan naar de keuring, ja, dan kan het zijn dat ze niet helemaal zuiver loopt. Idem bij de nakeuring: na een half uur rust is ze ook weer wat stijfer. de eerste passen bij het wegdraven zijn ook wat minder. Maar ze kreeg wel een A. als ze eenmaal in beweging is, loopt ze goed hoor. Die moet even op gang komen.