Zal ik het gaan redden?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Zal ik het gaan redden?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:32

Na vorig jaar mijn eerste kennismakingsrit in Laag Soeren te hebben gereden was ik meteen verkocht aan de endurance sport.
Ik heb meteen mijn startkaart aan gevraagt lid geworden en mijn droom is dit jaar de echte wedstijden mee te gaan rijden.
Ware het niet dat ik met een vervelende aandoening zit, hidradenitis genaamd.
Dit is een huid aandoening wat inhoud dat je veel en vaak last hebt van chronische ontstekingen.
Dat komt hoofdzakelijk voor onder de oksels en in de liezen.
Bij mij is dat laatste het geval.
De afgelopen 4 maanden is het zo erg geworden dat een operatie noh het enoge kan zijn om de boel rustiger te krijgen.
Deze operatie gaat volgende week dinsdag de 26ste plaats vinden.
Probleem nu is, is dat ik hartstikke ziek ben en vrees of het wel door kan gaan.
Ik heb hemel en aarde bewogen om zo snel aan de beurt te zijn want dat is voor mij nog de kans dat ik dan in het voorjaar weer kan gaan rijden.
Ik rij nu ook al maanden niet meer dus Dropshot zal eerst weer flink in training moeten (Hoewel hij energie voor 10 heeft maar goed).
Ik heb al veel met ziekte te kampen gehad, maar dit zou mijn jaar worden!
Op mijn 46ste voor het eerst aan wedstrijden deel nemen, maar ik ga er nu toch voor vrezen dat ik het niet ga redden en dat zou een vreselijke teleurstelling zijn.
willen jullie voor me duimen dat het goed komt en ik aankomend seizoen mee kan doen, ik wil zzoooo graag!!!!
Ik heb vorig jaar voor de wedstrijd 3 tot 4 weken getraind en Drop was er meer dan klaar voor, hij vond het zelf ook geweldig en we hebben de rit heel goed uit gereden.
Alles is uiteraard voor ons nog erg nieuw en deze wedstrijd was voor ons dan ook een "thuis wedstrijd".
Ik heb er zin in en hoop jullie misschien hier of daar tegen te komen!

Lieszje

Re: Zal ik het gaan redden?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:34

Ik zal zeker voor je duimen!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:36

Misschien kun je iemand vragen die je in elk geval wil helpen om Drop te trainen (fietsen, longeren - als rijden niet kan)? Dan kun jij 'werken' aan je herstel en heb je in elk geval de zekerheid dat er voldoende conditie is als je gaat starten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:15

Hilli schreef:
Misschien kun je iemand vragen die je in elk geval wil helpen om Drop te trainen (fietsen, longeren - als rijden niet kan)? Dan kun jij 'werken' aan je herstel en heb je in elk geval de zekerheid dat er voldoende conditie is als je gaat starten.

En dat wilde ik net ook aangeven of het niets is om iemand anders hem te trainen zodat jij in ieder geval een beetje zekerheid hebt om hem te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:16

idd misschien een ambitieuze bijrijder zoeken?

Want met 4 weken trainen ben je er vaak niet.. De hartslag en alles moet goed zijn. En met 4 weken trainen kun je vaak niet genoeg conditie opbouwen om een endurance uit te rijden. Met een goede tijd en goede hartslag enz.

Verder hoop ik voor je dat jij het zelf allemaal gaat halen!! met je eigen gezond heid :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:17

Wat vervelend zeg.. Ik ga zeker voor je duimen!
Succes met je operatie en ik hoop dat je snel opknapt!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:20

en ook ik duim mee, is niet mis zeg....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 23:06

Tja...een ander rijdt hem wel eens ,maar niet voor vast.
Ik ben van het bijrijders hebben af gestapt naar een nare ervaring.
Maar ik denk zeker als wanneer het beter weer gaar worden ik een stalgenoot, met wie ik de wedstrijden zou gaan rijden maar diens paard een flinke pees blessure heeft, Drop wel vaker mee kan geven.
Tja...door die nare ervaring heb ik gewoon niet meer het vertrouwen in een vaste bijrijdster.
En zeker voor Drop niet, want ik heb hem leuk iingereden al zeg ik het zelf :o , maar dat was toen effe ver te zoeken en heb hem weer helemaal opnieuw het vertrouwen moeten geven en zijn rug weer in orde moeten zien te krijgen.
Gelukkig is dat allemaal helemaal goed gekomen, maar jullie zullen mijn angst wel begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 07:55

ik begrijp het zeker hoor :) ben ook niet zo fan van bijrijders (terwijl ik zelf 4 jaar paarden van andere mensen heb gereden) Maargoed er zijn zeker meiden die wel goed met je paard omzullen gaan! Maar als je stal genoot die ervaring heeft met endurance Drop zou kunnen rijden zou dat helemaal top zijn lijkt me :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:55

Ik heb ook hydradenitus in de liezen, en ben er ook een aantal keer voor geopereerd. Ik mag trouwens altijd na een week weer rijden
Een tip: een oma onderbroek zonder naden met lange pijpen kopen en aandoen.
Nog een tip: helemaal geen onderbroeken meer dragen. Klinkt raar maar daardoor heb ik er echt veel minder last van.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:40

Hey een mede hidra patient!
Heb jij een deroofing operatie gehad???
Dat is de meest gangbare.
Bij mij word het een zwaardere ingreep gezien het van de onderkant billen tot aan de buik zit en benen zit.
Een deroofing was dus geen optie meer.
De chirurg heeft gezegt dat het 3 tot 6 weken gaat duren voor de wonden weer genezen zijn.
Misschien had ik me toch jaren geleden al moetet laten helpen, toen kon het nog wel met een deroofing, maar omdat de kans van slagen niet echt heel groot is en het nog niet zo erg was als nu heb ik dat nooiit gedaan, liet het als het echt niet meer ging door de huisarts open snijden.
Maar waar ik wel heel benieuwd naar ben Griebels.....heeft het jou wel geholpen of kwam het ook weer even zo vrolijk terug???

Ik heb nu niks bij gehouden, maar wanneer begint het seizoen weer en wanneer en waar is de eerste wedstrijd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:07

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:22

Hydradenitus is iets wat je moet accepteren want het gaat nooit meer weg. Ik heb ondertussen al 5 littekens in mijn liezen. Ik weet niet wat jij met een deroofing bedoeld??
Je hebt overigens wel een medicijn voor deze dingen maar dat is een heel zwaar medicijn waarbij je 2 jaar niet aan kinderen mag denken ivm misvorming etc...
Mijn broertje heeft dat gedaan (hydradenitus is erfelijk) een paar jaar terug, maar heeft er nu weer last van. Het helpt dus ook maar tijdelijk.
Doe iets met de tips die ik je gaf, het wordt echt minder daardoor...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 14:22

deroofing is een operatie waar ze de oppervlakkige tunnels open maken.
Bij mij gaat het dieper.
Zonder ooit eerder een operatie gehad te hebben zijn mijn liezen nu al een groot gebied van alleen maar littekens, maar dat boeit me niet.
Ik rook ook, dat schijnt ook nadelig te zijn.
Medicijnen die zwaar zijn maken me niet uit, het kan zijn dat wanneer de operatie niet het behaalde resultaat geeft dat ik elke 8 weken voor een dag opnamen naar het ziekenhuis moet om aan een infuus met remicade te gaan, dat schijnt wel goed te werken maar is zeer kostbaar en word niet snel gedaan.
En kinderen heb ik nooit gekregen, ben zo onvruchtbaar als de woestijn dankzij het DES hormoon wat mijn moeder destijds voorgeschreven kreeg toen ze zwanger van mij was.
Als ik maar weer kan gaan paard rijden!!!!
En dan zeker de lange afstanden door de bossen, daar bergeet je alles en is zo heerlijk, dat is echt mijn streven nu.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:20

Lees dit maar...
http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... cutane.htm

Dit is het medicijn wat ik bedoelde. Goede ervaringen gehoord, niet via via.

Ik heb het niet gedaan vanwege de bijwerkingen, dan neem ik die bulten maar voor lief. Ik laat er gemiddeld 1 per jaar weghalen. Er wordt bij mij gewoon een deel van de huid + onderliggende huid weggesneden. Op die zelfde plekken krijg ik niets meer terug, maar daar omheen wel.

Over een infuus heb ik nog nooit gehoord :n

volgens mij heeft mijn moeder deroofing gehad, is dat niet dat de wonden niet gehecht worden?
Als dat zo is, heeft het bij haar niet geholpen. Ze heeft het nog steeds in liezen, oksels en onder haar borsten.

Ik heb altijd nog kunnen paardrijden overigens, soms is het net wat meer gevoelig (waardoor het nog groter wordt), maar nooit zodat ik niet meer kan rijden. Ik rijd dan ook niet elke dag.

En mijn tips helpen echt, is ff wennen maar na 1 a 2 dagen weet je niet beter meer...

(en mannen vinden het ook erg sexy ;) )

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 13:05

Ja, bij een deroofing word het oppervlakkig weg gehaald en laten ze de wonden open.
Ik heb het achter de rug en moet zeggen dat het me reuze is mee gevallen.
Alleen het infuus aanbrengen ging de eerste 2 keer helemaal mis, dwars door mijn aders heen.
Maar een ruggeprik is zeker aan te bevelen, heb er nauwelijks wat van gevoeld.
Ik heb er een drain in zitten en verder heeft de chirurg het bijna helemaal kunnen hechten.
De drain mag er maandag uit en ik denk de hechtingen over 10 dagen.
ik heb nauwelijks pijn nu, alleen erge hoofdpijn, maar dat is misschien van de onbewuste spanningen of nog van de ruggeprik, geen idee.

ik ga zeker op zoek naar de oma onderbroeken em 's nacht slaap ik idd in mijn blote kont.
Overdags kon dat niet omdat het steeds dus aan het pruttelen was, dus moet ik wel verband gebruiken wat ik dan in mijn onderbroek had liggen.
Hopelijk blijft het voorlopig rustig, al is het alleen maar gedurende het endurance seizoen.
Komt het dan terug, dan zien we wel weer verder.
Maar zoals het er nu uit ziet denk ik dat ik met een beetje mazzel dat ik over twee weken wel weer voorzichtig kan gaan rijden....ohhh...kan bijna niet wachten!!!

Riandalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:38

Wat vervelend zeg, ik ga voor je duimen !

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:52

Het valt toch vies tegen.
In eerste instantie leek de ruggeprik en de operatie goed verlopen te zijn.
Maar na anderhalve dag kreeg in helse hoofdpijn.
Bleek dat het gaatje waar ze geprikt hadden niet dicht was (normaal vormt daar zich meteen een bloedkorstje op) en hierdoor druppelde er dus hersenvocht uit het ruggemerg weg.
Dit is weer verholpen door weer op dezelfde plek in het ruggemerg te prikken en meteen een dosis bloed wat tegelijkertijd uit mijn arm werd gehaald daar weer ingespoten werd.
Hier ben ik bijna onderuit gegaan wat voor wat paniek op de OK zorgde, want het is niet handig om met een naald in je ruggemerg van je stokkie te gaan.

Vandaag zijn de hechtingen eruit gegaan, maar het is een beetje ontstoken en daarom moet ik over 2 weken toch weer even bij de chirurg terug komen.
Ik mag nog steeds niet veel lopen omdat het dan teveel nog schuurt.
Ik dacht na zo'n 2 weken wel weer een beetje mijn gang weer te kunnen gaan, maar daar heb ik me dus op verkeken.
In mijn geval is er behoorlijk diep weg gesneden en verlies dan ook nog aardig wat wondvocht.
Ik mag nu wel weer elke dag in een bad met badedas zitten.
En ik mag 's nacht in mijn blote kont slapen (heerlijk, helemaal geen druk) dus een aantal uur zonder al dat verband.

Nu maar kijken hoe vlot het nu wil verlopen anders maar later instappen met de wedstrijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:21

Jeetje, dat is heftig! Hoop dat het toch voorspoedig geneest en je sneller dan je nu denkt weer wat meer kan doen! Doe wel rustig aan, klinkt tegenstrijdig, maar waarschijnlijk herstel je dan uiteindelijk sneller.

naela18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:08

Hoop heel erg voor je dat 't lukt! En sterkte he!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:40

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:46

Jeetje het houd ook niet op he? Hopen dat jullie beiden er weer snel bovenop komen!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:35

Onassa 9Mijn paard) doet het were als nieuw.
Ik absoluut niet en er is me al verteld dat ik de wedstrijden voor dit jaar (zou mijn eerste jaar worden) wel op mijn buik kan schrijven.
Mijn wonden genezen niet goed helaas.