[WN] Pivotbeen bij turn showmanship at halter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Pivotbeen bij turn showmanship at halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 15:34

Ik ben met mijn merrie showmanship aan het trainen. De basis zit er al aardig in en de turn gaat ook goed, maar ik twijfel over het pivotbeen. Ze laat nu in een turn naar rechts heel netjes haar linkerbeen staan. Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar ik dacht dat het in de showmanship niet uitmaakt welk been ze als pivotbeen gebruikt toch? Als ze er maar 1 laat staan? Of moet ze perse op het binnen achterbeen draaien (en bij een draai naar rechts dus het rechter achterbeen laten staan?) Als dit laatste het geval is, wie heeft er tips om dit aan te leren? Ik krijg dat niet voor elkaar namelijk...

Iemand een link van WRAN regelboek? Kan hem niet vinden...
Laatst bijgewerkt door judith op 07-01-10 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

judith

Re: Pivotbeen bij turn showmanship at halter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 15:43

Heb inmiddels toch het WRAN regelementenboek gevonden op internet en ze moet inderdaad haar rechterachterbeen laten staan... Draaien om linkerachterbeen wordt niet afgestraft, maar je kunt dan niet meer punten krijgen dan iemand die de draai wel om het rechterachterbeen maakt...

Ok, iemand tips hoe ik haar leer rechter in plaats van linker been te laten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:04

Pivotbeen is altijd het binnenachterbeen, nooit het buitenachterbeen. Kwestie van net als onder het zadel eerst het figuur iets groter oefenen zodat je haar kunt dwingen op het binnenachterbeen te blijven. Begin eerst maar met circeltjes vierkant stappen en je draai op het juiste moment inzetten.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:01

Welke Level start je?? Bij L5 en L4 zitten er nauwelijke draaien in en zeker niet een 360 graden.....

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:03

mantha81 schreef:
Welke Level start je?? Bij L5 en L4 zitten er nauwelijke draaien in en zeker niet een 360 graden.....

Nog niet met deze merrie gestart, maar ben een L2 ruiter.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 18:04

Sonja schreef:
Pivotbeen is altijd het binnenachterbeen, nooit het buitenachterbeen. Kwestie van net als onder het zadel eerst het figuur iets groter oefenen zodat je haar kunt dwingen op het binnenachterbeen te blijven. Begin eerst maar met circeltjes vierkant stappen en je draai op het juiste moment inzetten.

Deze ken ik inderdaad. Zolang ik de oefening groter hou draait ze inderdaad om het binnen achterbeen, maar zodra ik echt een turn maak laat ze buiten achterbeen staan... Wat is dan de draai op het juiste moment inzetten volgens jou?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:05

Ok! Dan wel belangrijk ja!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:17

judith schreef:
Deze ken ik inderdaad. Zolang ik de oefening groter hou draait ze inderdaad om het binnen achterbeen, maar zodra ik echt een turn maak laat ze buiten achterbeen staan... Wat is dan de draai op het juiste moment inzetten volgens jou?

Het moment dat je paard het binnenachterbeen naar voren plaatst om op te gaan staan, dan geef je je hulp. Dan zal 'ie z'n gewicht op het binnenachterbeen hebben als 'ie de schouder verplaatst en staat 'ie dus mooi stabiel onder de massa.
Als het op wat grotere figuren wel goed gaat maar vanuit stand niet dan denk ik dat je te grote stappen hebt gemaakt van groot naar stilstand. Ga even terug naar je basis, naar het grotere figuur, en herbevestig. Dan terug gaan werken naar kleinere bewegingen, maar dan ook even de hoek van overstappen verkleinen. Dus als je in een wat groter figuurtje zeg maar je volte vierkant kan maken, maak 'm dan in een klein figuurtje zes- of achthoekig. Liever eerst minder spectaculair en netjes dan dat je schoonheidsfoutjes als draaien om het verkeerde been in je basis (=thuiswerk, op wedstrijd gaat het altijd minder, dat weet je) op gaat nemen.
Werk je je paard ook aan dubbele lijnen? Zou je ook mooi kunnen gebruiken in je oefeningen; heb je mooi veel controle over beide schouders en je kunt goed kijken naar het juiste moment om je hulp te geven.
Succes!