Conditie opbouwen voor vierdaagse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Conditie opbouwen voor vierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 10:15

Beste Bokkers.

Ik wil met mijn paardje de paardenvierdaagse in epe gaan rijden.
Dat is vier dagen 20 kilometer per dag.

Mijn paardje heeft een goede basisconditie, maar meer ook niet.

Hij gaat zonder problemen 2 uur mee op buitenrit. ongeveer de helft stappen, verder draven en een galopje

Nu zoek ik advies in hoe zijn conditie zo op te bouwen dat hij dit zonder problemen vier dagen achter
elkaar kan.

Toffhee

Re: Conditie opbouwen voor vierdaagse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:30

De meeste paarden die gewoon getraind worden (niet voor de 4dgs) kunnen die 4 dagen makkelijk aan. Normaal rij ik 4 tot 5 keer in de week een uur. Als extra trianing maak ik 2 tot 3 keer per week een bosrit van 4 uur. Ligt er wel aan hoe je die 20km wilt rijden. Als je gewoon normaal tempo wisselt is er meestal niets aan de hand. Ik heb nu 3 keer de 4dgs gerden en heb geen problemen gehad. De mensen die met mij meereden ook niet. Zorg wel dat je goed en genoeg voer mee hebt. Ze verbruiken wel meer energie en kunnen wel iets extra's gebruiken. Zelf gebruik ik als extra's de PAVO energiekoeken tijdens die week.
Veel plezier met trainen en wellicht zie ik je tijdens de 4dgs

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:34

Natuurlijk is er een heleboel mogelijk zonder training maar je loopt zelf ook prettiger de 4 daagse als je daar wel voor getraind hebt. Je kunt tijdens de buitenritten de stukken draf uitbouwen. Kijk even in de FAQ's daar staan verschillende trainingsschema's.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:33

Ik denk dat het wel mogelijk is om met je paard de vierdaagse uit te rijden, maar ik zou voor de zekerheid toch meer je paard gaan trainen op wat langere ritten want je bent toch wel zeker 2 uur per dag onderweg als je het op een normaal tempo doet.
En als je meer kunt draven en galopperen (doordat je je paard goed hebt getraind) is voor jou zelf ook veel fijner want anders krijg je echt last van je kont hoe goed je ook getraind hebt.
Het is zo ie zo voor jezelf ook fijner als je van te voren wat meer hebt getraind heb je zelf ook minder kans op spierpijn ;)
Ik heb de vierdaagse nu 2 keer meegereden en vond het echt super!