Rugpijn en boomloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Rugpijn en boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:19

Ik heb een erg holle rug waar ik wel eens last van kan hebben. Momenteel ben ik in behandeling bij een kinesist, doe ik hydrotherapie en vanaf vrijdag ga ik ook met gerichte fitnessoefeningen beginnen (onder begeleiding in het revalidatiecentrum) Het gaat algemeen al een heel stuk beter dan pakweg een maand geleden en nu mocht ik ook terug paardrijden maar enkel in stap en niet langer dan een kwartiertje. Zo gezegd zo gedaan, ik vandaag het paardje gezadeld en hup erop, heb 10 minuutjes gestapt en ik voel nu echt pijn. Ik heb daarstraks echt gemerkt dat ik niet goed op mijn zadel kan zitten (westernzadel). Ik kan niet ontspannen zitten op dit zadel, als ik mij wel echt ontspan wordt mijn rug in een holle houding gedrukt. Dus nu ben ik echt 100% zeker, dit zadel gaat weg! Ik was eigenlijk al van zin om boomloos te gaan rijden, een barefoot cheyenne. Dus nu de vraag, zijn er hier mensen die gebaat zijn met een boomloos zadel en hierdoor meer ontspannen kunnen zitten en dus minder last van de rug hebben? Of net andersom?

celticpony

Re: Rugpijn en boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:23

ik heb na een hernia weer fantastisch kunnen rijden op een boomloos..ik kon bepalen hoe ik zat en dat werkte echt heel goed, geen centje pijn. Voor mijn paardje was het toch wat minder, dus toch overstap gemaakt naar boomzadel..koste me wel weer wat rugpijn, je word toch meer "gedwongen" te zitten, maar ook dat is inmiddels stukken beter.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:33

Welke boomloos had je? Wat voor boomzadel heb je dan aangeschaft?

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:15

Ja! boomloos zit niet gedwongen, had eerst een cheyenne , nu een london.
Tijdelijk weer even een wintec zadel, wegens bekken problemen, maar dat komt echt omdat mijn paard heel breed is, en met een boomloos zadel net iets te breed, als het beter gaat pak ik mijn london weer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:17

Ik heb ook een boomloos(barefoot london) en heb echt aanzienlijk minder last van me rug!
Ik heb ook super holle rug en loop bij fysio/kraker ed.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 09:00

Goed te horen dat jullie er baat bij hebben!

Net als Wammesje heb ik een heel breed paard waardoor ik twijfel of boomloos wel goed gaat blijven gaan (ivm bekken) maar ik heb van pmarena reeds een linkje doorgekregen van iemand die in barefoots met vps nog extra 'kussentjes' kan inbouwen zodat je een smallere zit verkrijgt. Ook zouden ze bij equixantos een seatsaver hebben die voor een smallere zit zorgt. Dus ik heb goede hoop! ;)

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:56

Zelf heb ik geen rugproblemen, maar merk wel dat mijn rug lekker los is na het rijden op boomloos. (heb zelf de cheyenne en de arizona) Een vriendin van me heeft bekkeninstabilliteit gehad en reed ook heerlijk op boomloos terwijl ze met boomzadel ontzettend veel last kreeg.
Zo heb ik van meer mensen met rugproblemen gehoord dat boomloos fijn is voor je rug. Je kunt natuurlijk altijd eens een testzadel aanvragen om te kijken hoe het voor jou werkt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:59

Ik heb zelf ook meerdere afwijkingen in mijn rug. (ook een holle rug).
En een Barefoot Cheyenne. Ik ben er ZO blij mee, echt heerlijk en geen rugpijn meer tijdens/na het rijden! En het zit ook nog eens een stuk lekkerder, zachter en vrijer. :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:03

Ik heb ook chronische rugklachten. Ik merk geen verschil met boomloos of boomzadel. Ik werd van mijn boomloze zadel (barefoot Nevada) wat eerder moe omdat het me iets in stoelzit zet en ik dat constant moet corrigeren. Op mijn boomzadel geen last van.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:18

Ir111 schreef:
Ik heb ook chronische rugklachten. Ik merk geen verschil met boomloos of boomzadel. Ik werd van mijn boomloze zadel (barefoot Nevada) wat eerder moe omdat het me iets in stoelzit zet en ik dat constant moet corrigeren. Op mijn boomzadel geen last van.

Maar dat kan ook komen omdat je de verkeerde maat zadel of het verkeerde model hebt genomen. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:20

Zou kunnen :j , maar over het algemeen zie ik bij de meeste ruiters op boomloze zadels stoelzit terugkomen. :)
Edit: op de meeste boomzadels zie ik diezelfde zit overigens ook terugkomen. :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:21

Ik had vorige week m'n westernzadel nog eens opgelegd en 10 minuutjes stap gedaan en ik had al pijn in mijn rug. Afgelopen donderdag ben ik dan maar zonder zadel opgestapt en een kwartiertje rond gestapt en geen greintje pijn gehad. Mijn westernzadel zal dan toch niet geschikt zijn voor mij. Het leek ook of ik de bewegingen van mijn paard slechter kon volgen met mijn westernzadel.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:25

Ik heb er absoluut geen baad bijgehad om op een boomloos zadel te rijden.
Ik had te weinig steun waardoor ik alleen maar meer last van mijn rug kreeg

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:25

@ Relien : welk boomloos had je?

Wat die stoelzit betreft ... bij een erg breed en rondgeribt paard is het dikwijls ook niet zo evident om in een mooie 'rechte' houding te zitten. Het moet nog comfortabel voor je bekken blijven ook ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:44

Mandyke schreef:
Wat die stoelzit betreft ... bij een erg breed en rondgeribt paard is het dikwijls ook niet zo evident om in een mooie 'rechte' houding te zitten. Het moet nog comfortabel voor je bekken blijven ook ;)

Het moet voor je paard ook comfortabel blijven en imo is een stoelzit dat niet. ;) Maar dat is een discussie die erg off topic gaat hier. Ik gaf het alleen aan in het kader van rugpijn en boomloos, als ik moe wordt heb ik sneller last van mijn rug. Vandaar, meer wilde ik er niet mee zeggen. :)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:46

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:59

ook ik heb rugklachten door een erg holle rug.
ik heb een barefood cheyenne geprobeerd omdat ik ook dacht dat dit een boel op zou lossen.
nou niet dus, je hebt haast geen steun in een boomloos zadel en word je bijna in stoelzit gedwongen, hierdoor ben je constant met je houding bezig om die te corrigeren, dit kost zo vel van je rug dat het op een gegeven moment gewoon pijn gaat doen.