Hartslagmeter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blix

Hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:20

Goede dag,

Ik heb al even zitten zoeken op dit forum naar een passend antwoord op mijn vragen, echter heb ik niet precies het antwoord gevonden wat ik zoek, vandaar dat ik het hier toch nogmaals aankaart.

Ik heb een Garmin Oregon 300, hier wil ik een hartslagmeter voor kopen die ik wil aanpassen voor het gebruik voor mijn paard. Mijn vraag is als volgt: kan ik een normale mensenharslagmeter zoals onderstaande gebruiken voor dit doeleinde en wat is de beste plek deze sensor te plaatsen. Kan ik deze tussen de singel plaatsen?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen

MVG Jelle
Afbeelding
ohja, als de batterijen op zijn, is deze band dan klaar voor de sloop of kunnen de batterijen vervangen worden

Ibbel

Re: Hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:29

Aan een illegaal gedeeplinkt plaatje hebben we niet veel...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:35

blix schreef:
Ik heb een Garmin Oregon 300, hier wil ik een hartslagmeter voor kopen die ik wil aanpassen voor het gebruik voor mijn paard.

Ik snap het niet helemaal, heb die GPS even opgezocht, maar daar zit toch helemaal geen hartslagmeter bij? Dus dan kun je alleen een losse hartslagmeter gebruiken.

blix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 20:31

Goede avond,

Sorry! Ik zie idd dat dit plaatje niet meer zichtbaar is omdat ik deze direct van de site gelinkt heb.
Ik zal me even nader verklaren.
Mijn Garmin Oregon 300 ondersteunt een draadloze hartslagmeter. Het gaat om een hartslagmeter die je om je torso heen doet. De sensor zit in dan in de band. (bij de sportschool zie je ze veelvuldig)
Heeft iemand ervaring met deze "band" om de hartslag van je paard te registreren?

MVG Jelle

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:03

Als je zeker weet dat je GPS dat kan kun je dat ding kopen inderdaad. :j Maar ik zag het nergens erbij staan in de specificaties, vandaar dat ik me afvroeg of deze GPS uberhaupt wel compatibel is met een hartslagmeter.

Bij sommige paarden is het voldoende als je de elastieken band waarmee je de hartslagmeter normaal omdoet verlengt, zodat hij om het lichaam van het paard past. Je moet dan zorgen dat de onderste electrode net achter de oksel komt, zo laag mogelijk maar zonder onder de borst te komen. De andere electrode komt dan hoger te zitten.
Probleem met zo'n band is vaak dat je geen goed genoeg contact hebt, vooral zodra het paard in beweging komt. Zelf gebruik ik een goedkope humane band wel voor tussen het afzadelen en het aanbieden voor de keuring, maar onder het rijden heb ik geen signaal. Een ander probleem is dat het middengedeelte waar de zender in zit erg dik is, wat voor druk- of schuurplekken kan zorgen.
Verder doe je met een humane band een minder nauwkeurige meting van de hartslag. Het principe is dat 1 electrode boven het hart zit en de andere zover mogelijk ervan vandaan; het verschil in signaal tussen beide electrodes is wat je registreert. Zitten ze allebei in de buurt van het hart dan heb je maar een heel klein verschilsignaaltje en wordt het onnauwkeurig. Een paard heeft een groot lichaam en een groot hart, en met zo'n humane band zit je al snel met allebei de electrodes in de buurt van het hart.

Veiliger en nauwkeuriger is dus een paardenhartslagmeter, d.w.z. 2 losse electrodes die je op verschillende plekken kan bevestigen. Normaalgezien 1 onder de singel op het hart, en 1 onder het zadel aan de andere kant van het paard. Dit zijn dan wel hele dunne electrodes, dus weinig kans op drukkingen, en het dikke zendergedeelte hangt aan je zadel.

Je zou die band van Garmin alvast kunnen proberen, bij sommige paarden werkt dit al voldoende. Werkt het niet, dan heb je 2 keuzes:
1. je band verknippen en verbouwen zodat je een zender en 2 losse electrodes hebt (zoek even, zijn verschillende topics over)
2. een ombouwset bestellen van V-Max waarbij je de humane band niet hoeft te beschadigen, en toch 2 losse electrodes krijgt. Kost wel wat (zie Goedhard, in de VS is hij goedkoper).

blix

Re: Hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 08:32

Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga de aanschaf van de band heroverwegen! Nu snap ik ook pas hoe zo'n ding werkt! Dat maakt het plaatsen van het apparaat een stuk makkelijker!
Mocht ik hem gekocht en getests hebben laat ik dit hier uiteraard weten.
Nogmaals bedankt!

Groet Jelle