Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

), maar ik zou daar langzaam meer en meer drafsessies in gaan stoppen die ook steeds langer worden. Een endurancewedstrijd rij je normaal voornamelijk in draf (op hoger niveau ook meer galop), met af en toe een stukje stappen tussendoor. Natuurlijk wil je het rustig aan doen de eerste keer, maar ik zou hem conditioneel wel zo voorbereiden dat hij een rit van 3 uur met veel draf goed kan volhouden.
Met 8 km/u ben je 4,5 uur onderweg, dat is een flinke tocht, daar moet je paard aan gewend zijn (denk bijv. ook aan zadeldrukkingen). Als je wat meer door kan rijden kan het best zijn dat het in zijn algemeenheid een minder vermoeiende ervaring is voor je paard! Citaat:Overigens vindt geen enkele DA of organisator het een probleem als je rond 1 uur (Als de meesten al gestart zijn en het al wat rustiger is) met je paard het terrein op komt tuffen voor een keuring en de hele heisa er om heen, zonder dat je verder meedoet aan de wedstrijd. Dus voor de ervaring van 'wedstrijdterrein/keuring' kan je dat best doen. Beter een jong paard dat het al eens gezien heeft en zich gedraagt, dan een die alle kanten op springt. Dus die ervaring willen ze je graag geven.
Het is al hectisch genoeg op zo'n terrein, plus dat je als deelnemer erop moet kunnen vertrouwen dat alle paarden (correct) zijn ingeent, en dat is bij een niet-deelnemend paard niet vanzelfsprekend. Ik zou het op z'n minst vooraf vragen aan de organisatie.
. Als je echt van plan bent om veel langzamer te rijden dan de minimumsnelheid dan is het handig om dit ook even te melden aan de organisatie. Ze kunnen je dan een vroege starttijd geven. Alle posten (P/A, finish, maar ook de vrijwilligers op de controlepunten) kunnen pas stoppen met hun werk als de laatste ruiter is langsgekomen. Start je laat en zit je ook nog eens ver onder de minimumsnelheid dan is het voor jou misschien een leuke ervaring maar voor alle vrijwilligers 'iets minder'.
Dit om het lichaam hersteltijd te geven.
Vroeger trainde ik elke dag, maar na een peesblessure van mijn paard jaren geleden ben ik daar wat bewuster naar gaan kijken. En nu ik 2 paarden heb is het ook wel economisch zo. 
Djilna schreef:De meeste enduranceruiters doen de rustdag juist wel na een zwarte training of wedstrijdDit om het lichaam hersteltijd te geven.
Na een klasse II of III wordt de rusttijd zelfs steeds langer. Tot een week aan toe. En daarna weer rustig wat oppakken en dan verder rijden tot de volgende wedstrijd.
.Citaat:Om de spieren de kans te geven goed te herstellen is het verstandig ze 48 uur te laten rusten. Dit hangt natuurlijk af van de intensiviteit van de uitgevoerde inspanning. Hoe intensiever de inspanning, hoe langer de vereiste rusttijd. Dit houdt niet in dat je de hele dag stil moet blijven zitten. Het is juist aan te raden om wel in beweging te blijven. Dit stimuleert je bloedsomloop waardoor de benodigde voedingsstoffen sneller de spieren kunnen bereiken. Ook houdt het je spieren soepel waardoor je minder last hebt van de spierpijn en het verstijven van de spieren. Heb je na 48 uur nog steeds last van spierpijn, dan zul je iets langer moeten wachten voor je diezelfde inspanning kan uitvoeren

jwoltmanelp schreef:Nina:rex: zou jij dat het juist goed vinden om 1 dag voor de zwaardere training, dus bij mij de vrijdag en een dag na de zware training een rustdag te hebben?
jwoltmanelp schreef:Sinds enkele maanden heb ik mijn 4,5 jarige arabier onder het zadel, daarvoor heb ik veel grondwerk gedaan. Graag wil ik met dit dier verder in de endurance komen. Nu ben ik begonnen om dit paard ook voor de endurance klaar te maken, naats natuurlijk al het dressuurwerk en verder grondwerk. Dit seizoen wil ik namelijk, dat hij samen met mijn oudere ervaren paard met bijrijdster eerste ervaringen gaat opdoen in de endurance. Ik wil dat hij rustig kennis maakt. Hij is verkeersmak en we maken ook regelmatig buitenritten, en de conditie wordt steeds beter. Nu vroeg ik me af hoe af of het volgende schema voor de komende 2 maanden OK is of wat jullie zouden aanraden
Maandag: 1 uur les in binnenbak, waar we met de trailer heenrijden, zodat ik ook trailer ervaring krijgt
Dinsdag: 0,5 uur longeren aan de lange lijnen
Woensdag: 0,5 uur longeren/grondwerk en 0,5 uur rijden aan de longe met rustig stapwerk en gehoorzaamheidoefeningen
Donderdag: rustdag
Vrijdag: 2 uur rit in stap, niet boven hartslag 90 per minuut, niet mer als 7 km per uur
Zaterdag: rustdag
Zondag: 1 uur rit met stap/draf
Begin maart wilde ik kijken of hij een rit van 30 km aankan, ook als het tempo 7/8 km per uur ligt
Als dit goed gaat, wil ik graag in Kootwijkerbroek een eerste endurance starten zonder op snelheid te letten, eenvoudigerweg dat hij ervaring opdoet en alles een keer ziet, inclusief trailer, dierenartskeuringen, etcetera?
Wat denken jullie hiervan?