[WN] Tips voor beginnende wedstrijdreiners deel 2 van 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westex

Tips voor beginnende wedstrijdreiners deel 2 van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:01

Beste Bokkers,

Afbeelding

En bedenk dat een fantastisch 2010 niet iets is wat je al dan wel of niet overkomt maar het is iets wat je zelf grotendeels in de hand hebt.

Daarom snel verder met het beloofde deel 2 van de nu al legendarische (of was het hilarische?) serie: Tips voor beginnende wedstrijd reiners

Deze serie bestaat uit 4 delen. Voor de late instappers:
Deel 1 "Een paard is een scheurkalender" oftewel "De noodzaak van planning" is hier http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=1220737 te zien

En dan nu!
Deel 2 “De noodzaak van scholing” oftewel “Rijdt 30% van je proeven out of pattern”

Voor wie het nog niet wist ga ik nu een enorme open deur intrappen: Paarden zijn slim! Ze denken met ons mee en anticiperen. Ze herkennen omstandigheden en herinneren zich hun gedrag, en de consequenties daarvan, van de vorige keer dat dezelfde omstandigheden zich voor deden.

Met andere woorden ze weten heel erg goed wanneer ze een proef rijden voor het ‘echie”. En een proef rijden kun je thuis niet oefenen. Kun je zelfs op toernooi bij het inrijden niet oefenen. Een echte proef rijden kun je alleen maar oefenen tijdens de echte proef.

En dat doen we veel te weinig!

• Tip 2 aan de beginner: Rijdt elke echte proef met de bereidheid om er meteen een scholingsrit van te maken wanneer er iets gebeurd wat je niet aanstaat. Dat betekent dus dat je elke echte proef die je rijdt niet gefocused moet zijn op het correct uitrijden van de proef maar op het correct rijden. Als dat een ingreep vereist waardoor je out of pattern gaat dan ga je dus out of pattern.
• Een paar voorbeelden:
1)
Je spint en je paard versnelt niet op je klik zo als je weet dat hij kan. Als je niets doet maar gewoon 4x spint om een correct pattern te rijden dan leert je paard dat hij in een echte proef lui mag spinnen en er mee weg komt. De volgende echte proef zal hij nog langzamer spinnen. Je moet hem dus meteen in de echte proef aanpakken en dat betekent dat je waarschijnlijk wel 6 of 7 spins draait en dus out of pattern bent. Maar je paard leert dat hij in de echte proef maar beter wel meteen hard kan spinnen dus bij je volgende echte proef zullen je spins beter zijn!
2)
In Saasveld won ik de Rookie. A Stylish Gallo ging er echter op de laatste run down zelf vandoor (eerder en harder dan ik wilde, herkenbaar?) maar als de fenomenale stopper die hij is redde hij mij en leek het heel wat. De dag erna bij de GAG gebeurde het elke run down. Ik greep niet in en werd 3e in de GAG. Het was het begin van 3 zeer frustrerende maanden waarin ik hem in de run down niet meer aankon. In Marienheem (waar ik graag wilde presteren) ging hij er zo hard vandoor dat ik ongewild out of pattern ging. Na een ingelast fool’m school’m toernooi in Bleiswijk (in mijn planning ingelast natuurlijk) was de run down in Wanroij gefixed maar door alle focus op de opbouw van de run down ging de stop niet meer goed. Had ik maar tijdens die GAG in Saasveld ingegrepen dan had ik daar een Out of Pattern gehaald maar had ik in Marienheem en in Wanroij bij de eerste 3 kunnen zitten
• Elke echte proef focussen op correct rijden en meteen ingrijpen als er iets mis gaat betekent dat je tenminste 30% van je proeven out of pattern zult gaan. Wanneer je steeds je proef uitrijdt en een score haalt is dat dus eigenlijk een teken van stilstand of zelfs achteruitgang.
• Zorg er bij de proef voor dat iemand die je kent en die je vertrouwt (bij voorkeur je trainer) kijkt en coached. Laat deze persoon aanwijzingen geven of je er een scholingsrit van moet maken. Of juist door moet gaan omdat het misschien niet zo goed voelt maar er wel goed uit ziet. Spreek code’s af en laat die persoon hard genoeg schreeuwen.
• Video je proef en analyseer achteraf met je trainer
• Laat jezelf geen druk opleggen door publiek en / of goedwillende kenissen. In Nederland wordt vaak gek gekeken als je Out of Pattern gaat om te scholen. In Duitsland is men wat verder wat dat betreft en snapt ook het publiek meestal meteen wat je doet
• Als je dan toch Out of Pattern gaat maak er maximaal gebruik van. Wijzig rustig het vervolg van de proef om andere zaken aan te pakken die je wilt trainen. Wissel bijvoorbeeld niet op X maar ergens anders. Maak eens geen stop aan het einde van de run down maar rij door. Zorg er wel voor dat je maximaal even veel tijd verbruikt als met de normale proef en bij voorkeur iets minder. Bij een druk toernooi wordt het terecht niet gewaardeerd als jouw proef langer duurt omdat je uitgebreid gaat scholen. En het genante “please leave the arena” van de speaker wil je niet horen!
• Maak je correcties duidelijk en eerlijk maar ga je paard niet en public hard bestraffen, zelfs niet alstie het misschien wel verdiend. Daar zit niemand op te wachten en dan hoor je zeker “please leave the arena” (en “don’t come back” zullen velen denken).
• Zorg dat je afsluit met iets wat je paard goed doet. Desnoods iets makkelijks wat hij goed kan. Stap dan af en beloon. Je wilt dat je paard echte proeven positief blijft ervaren en niet gaat associeren met correcties en aanpakken. Er ligt al druk genoeg op.
• Als je vind dat hij niet goed gepresteerd heeft ga dan niet na de proef als een idioot in de inrijbak aan het trainen. Doe hooguit wat echt mis ging even over tot het goed gaat en stap af en beloon.
• En als laatste. In alle bovenstaande tips staat het paard centraal. De meeste zaken die fout gaan zullen echter je eigen fout zijn. Alle bovenstaande tips blijven dan onverkort van kracht alleen school je niet het paard maar jullie samen als combinatie.

Zo. Tot zo ver deel 2. ook nu hoop ik van harte dat je er wat aan hebt. Heb je vragen of opmerkingen: Post maar raak. Wil je specifiek voor jezelf iets weten stuur maar een PB. Wees zuinig op je paard en have fun. Liv to the Max!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:20

Leuk! :D Weer een erg intressant stuk! :j
En jullie natuurlijk ook de beste wensen. *\o/*

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:25

Wederom +:)+
En ook nog de beste wensen.

catalyst1

Re: Tips voor beginnende wedstrijdreiners deel 2 van 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:39

Weer een heel fijn stuk en heel herkenbaar.Mijn eerste wedstrijdjaar heb ik besteed aan het leren rijden van wedstrijden.Mijn 2e wedstrijdjaar heb ik besteed aan het niet rijden van een wedstrijd.Mijn doel is altijd geweest om te winnen en dat los laten is zeker zo moelijk als proberen in de prijzen te rijden!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:59

Weer een geweldig stuk +:)+ , net zoals de eerste. En ook ik moet toegeven dat ik tijdens de wedstrijd ook wel eens te gemakkelijk ben. Misschien een goed voornemen voor komend jaar 8-) . Gewoon scholen als dat nodig is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:17

weer een mooi stuk

Ik mis één ding.
Zorg dat je paard geniet van de proef, maakt het het uitje van de week/maand .
Spreek hem enthousiast toe voor je de wedstrijdbak in gaat en ook tijdens je proef niet vergeten een complimentje te geven als iets goed gaat of zelfs beter als verwacht.
Wordt niet boos als hij het overneemt maar bedenk dat je zover bent met je paard dat hij meedenkt.
De volgende scholing is hem te leren dat meedenken mag maar dat hij moet wachten op jou hulp voor de uitvoering.

Of te wel: let niet alleen op wat er mis gaat maar laat het paard heel goed blijken waar je trots op bent, je paard zal er van groeien!

TS ik wens jou ook een heel gelukkig nieuwjaar!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:02

Weer goed geschreven!

En de toevoeging van Spatter vind ik ook heel belangrijk: blijf vooral duidelijk zien wat je paard allemaal wel goed doet en focus niet alleen op wat fout ging/gaat! Dat houdt bij paard en ruiter een positief gevoel vast! ;)

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:02

ja mooi stukje zeker samen met spatter haar stukje erbij!
we want more! haha

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:25

westex: gelukkig nieuw jaar en wederom erg goed stuk waar ik het alweer helemaal mee eens ben.

ik hoop dat veel mensen dit ten harte nemen.
je ziet zoveel ritten in gag en soms rookie waar de honden geen brood van lusten.. met tig penalties, hete paarden die er een aantal keer vandoor gaan, bokken enz.
en de ruiter maar stoicijns zn proefje af rijden....
mensen, school dan! jammer van je inschrijven maar goed voor jou (niks zo genant als een score van 50) en goed voor je volgende proeven!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:28

En het leuke is dat dit niet alleen voor reiners geldt maar voor alle ruiters. Prettig leesbaar en herkenbaar stukje. Op naar deel 3 en 4.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:04

Way da go Westex! +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:59

Wederom weer goed om te lezen! Lijkt me nog best moeilijk in een proef te moeten toegeven dat het niet lekker gaat en er dan een scholings rit van te gaan maken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:18

leuk om te lezen zeg!

ik moet toegeven. ben lang niet bij alle wedstrijden bakrandridder, maar ik heb maar 1 keer iemand van zijn proef een scholingsproef zien maken.
en ik was het daarmee eens.
wel jammer idd voor je inschrijving, je wil er toch het beste uit halen, maar als het zo de volgende keer nóg beter gaat, waarom niet?

en jullie ook allemaal de beste wensen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:40

Wederom erg leuk Westex
En ik kan het alleen maar mee eens zijn

Jij ook een super sportief 2010 gewenst hopelijk zitten ze vol met successen !!!!!!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:02

Citaat:
• Als je dan toch Out of Pattern gaat maak er maximaal gebruik van. Wijzig rustig het vervolg van de proef om andere zaken aan te pakken die je wilt trainen. Wissel bijvoorbeeld niet op X maar ergens anders. Maak eens geen stop aan het einde van de run down maar rij door. Zorg er wel voor dat je maximaal even veel tijd verbruikt als met de normale proef en bij voorkeur iets minder. Bij een druk toernooi wordt het terecht niet gewaardeerd als jouw proef langer duurt omdat je uitgebreid gaat scholen. En het genante “please leave the arena” van de speaker wil je niet horen!

Goede uitleg!!

Een wijzing/ aanvulling:
Blijf het vervolg van het pattern ongeveer volgen. Rijd rustig 2 kleine cirkels als dat nodig is, maar hou de volgorde van de oefeningen in de proef enigzins hetzelfde. Hiermee voorkom je een vroegtijdig "please leave the arena".

Ga dus geen rundowns maken om vervolgens weer te gaan cirkelen, omdat je die 'tijd' hebt. Het is geen Paid Warm Up.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:55

Heel mooi en interessant stukje weer +:)+ !!

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:20

beste wensen en veel succes dit jaar.

heel mooi geschreven zowel deel 1 als deel 2, hier kan ik als beginner van wedstrijden heel erg veel mee, ook al rij ik een ander onderdeel

gr

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:03

Dat is weer interessant!!! Bedankt!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:19

En ook deze is een bookmark waard...heel leerzaam!