holle rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bubble_me

holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 21:19

hey

Met paardrijden is het belangrijk dat je met een rechte rug rijd, maar nou is mijn probleem dat ik een hele holle rug heb. als ik gewoon loop is het heel duidelijk, en met paardrijden begin ik het af te leren maar ik zit nou heel erg 'ingezakt' op een paard omdat ik anders automatisch mijn rug holtrek. Hebben jullie tips voor mij om dat af te leren? :o

Sodeletuut

Re: holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:21

Ik heb dit ook (door meerdere afwijkingen in mijn rug), en ik heb van de fysio oefeningen gekregen om dit te verbeteren en ik moest op mijn houding letten met staan, zitten, lopen, met alles dus.. Bekken kantelen en rug recht.
Ik denk dat jij dat ook het beste kan doen, gewoon met alles wat je doet er op letten.. Dan wordt het ook makkelijker met rijden.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:01

Als je van nature een holle rug hebt door het type bekken dat je hebt zal je nooit een volledige rechte rug krijgen. Er zal altijd sprake zijn van een holling in meer of mindere mate.
Wat belangrijk is om te weten is of je een holling hebt door je bouw (bekken) of dat je wat hoger gelegen in je rug een holling trekt door een foutieve houding of een pijnhouding.

In geval van een holle rug door bekkenstand heb je vooral je onderste buikspieren nodig om je rug rechter te krijgen. Onderste buikspieren zitten ter hoogte van je broekrand/ schaamgebied.

Ik heb zelf ook een holle rug door bekkenstand en ben zitlessen gaan volgen. Wellicht dat je oud mijn oude topics nog zinvolle informatie kan halen.
[RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far
[RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far deel 2

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:59

Ik heb veel aan de visualisatie dat ik mijn borstbeen laat inzinken in mijn lichaam (van CR). Daardoor druk ik mijn onderrug iets naar achteren zonder spanning. Ontspanning in de onderrug houden is heel belangrijk tijdens het rijden, anders verlies je vering. Geforceerd je onderrug wegdrukken heb je dus niks aan.

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 19:56

ok
dankje wel allemaal :D

Roxannelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:58

ik heb dat ook,
je moet dan oefeningenn doen met je bekken,
en er ook op letten met lopen enzo,
dan word al snel een stuk beter!!

lautje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:39

Ik heb dit probleem ook heel erg. Mijn instructreese druk soms aan het begin van de les met haar hand op mijn onderrug. Als ik dan een holle rug trek dan moet ik me consentreren op de plek waar haar hand lag en mijn buikspieren gebruiken. Dan lukt het mij meestal wel om mijn rug minder hol te maken ;) .

annetjeee134

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:21

ik zou meje bovenlichaam iets naar vorne gaan zitten en je onderlichaam naar achter

gr.Anne

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:25

Heb idd ook hetzelfde probleem, ook afwijking in m'n rug.
Ik doe regelmatig met rijden m'n beugels uit, en dan span ik m'n bekken en buikspieren aan, werkt erg goed! Ook heb je dan een betere balans op je paard.
En veel buikspieroefeningen doen werkt ook :) Doe het met fitness ;)
Dressuurzadels helpen ook!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:50

Omdat het topic beter bij een ander subforum past verplaats ik het even van [RUI] -> [AP]

Miriam76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:32

bubble_me schreef:
hey

Met paardrijden is het belangrijk dat je met een rechte rug rijd, maar nou is mijn probleem dat ik een hele holle rug heb. als ik gewoon loop is het heel duidelijk, en met paardrijden begin ik het af te leren maar ik zit nou heel erg 'ingezakt' op een paard omdat ik anders automatisch mijn rug holtrek. Hebben jullie tips voor mij om dat af te leren? :o

Ik Begrijp je probleem. ik heb ook een holle rug
Veel oefenen met alles wat je doet, lopen, zitten en paardrijden.
Goed je bekken kantelen en je schouders ontspannen.
Het is een opgave maar het helpt op den duur wel.
Sterkte ermee

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:20

zoals als iemand al zei met je onderlichaam naar voor en boven naar achter of goed met je armen naar achter rondjes draaien helpt bij mij wel!!