[WN] dressuur bij de AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HANKS_WHITE

dressuur bij de AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 21:57

ik lees net op de groep van de AQHA op facebook dat er vanaf januari wedstrijden in dressuur zullen zijn waarbij je aqha punten kunt verzamelen
weet iemand daar meer van???
moet dat ook met hoedje en de rest van de uitrusting?? (zweep)
en de teugelvoering ed......?????

als dat zo is..... let's kick ass!!!!! ik vindt het altijd een sport op de manege om de dressuur ruiters hun oefeningen na te rijden maar dan met een paard dat lekker relaxed zijn rondjes hobbelt,hank vindt het ook altijd wel lachen :D

en moet zeggen,nog geen slecht commentaar op gehad,ze vinden het meestal wel knap hoe goed die gevlekte vent van me braaf zijn oefeningen doet :+

maar om nu echt dressuur te gaan rijden..... nee toch maar niet ;)

Rebel_Gloe

Re: dressuur bij de AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:12

Als het van de AQHA is kan je er weinig met je "gevlekte vent" toch?:)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:43

Rebel_Gloe schreef:

dat is zo,maar dan ben ik toch nieuwsgierig of de berichten kloppen
pa heeft wel QH staan, en gevlekt of niet,ergens informatie over vragen kan nooit kwaad.. toch??
;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:38

even aqha.com checken hoor staat veel over ook bij wijzigingen op rulebook 2010.
maar volgens mij geldt dit alleen voor USA en alleen bij de hogere levels ofzo.
maar zou je even op hun site moeten nalezen, weet t niet zeker.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 08:51

HANKS_WHITE schreef:
Rebel_Gloe schreef:

dat is zo,maar dan ben ik toch nieuwsgierig of de berichten kloppen
pa heeft wel QH staan, en gevlekt of niet,ergens informatie over vragen kan nooit kwaad.. toch??
;)

Haha ja das waar en dressuur de gek aan steken door dat ff uit de losse pols te doen terwijl je het nooit doet is altijd leukkkkkk:)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:25

De APHA heeft trouwens wel een programma waar je punten kunt verdienen door het rijden van wedstrijden bij andere organisaties dan de APHA :) Het heet PAC (Paint Alternative Competition). Op de site van de DPHC kan je er meer over lezen: http://www.dutchpainthorseclub.com/inde ... &Itemid=22
De Europese dressuurorganisaties lijken er nog niet onder te vallen, maar als ik het goed heb, kan dat wel worden aangevraagd :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:28

http://www.wittelsbuerger.de/dqha/info/ ... ressur.htm

indien je duits niet goed is korte samenvatting:
het gaat hier om aparte classes in usa van quarter dressuur.

wij hebben hier dus voorlopig niks aan.

maar je kunt toch gewoon een engels wedstrijd starten met je quarter of paint als je dat wilt en kunt?

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:37

quarterH schreef:

maar je kunt toch gewoon een engels wedstrijd starten met je quarter of paint als je dat wilt en kunt?

ah ok, dat is duidelijk :D

ik denk dat als er mensen zijn in nederland of belgie die met een quarter serieus willen starten in de dressuur tegen 2 problemen aanlopen..
ik denk dat je uitgelachen wordt als je daar met een zwaar bespierde "pony" aankomt (ik kan natuurlijk fout zitten,maar ik heb veel op engelse stallen gestaan en de gezichten spreken voor zich!!! vooral de eerste week dat ze je zien,daarna went het blijkbaar)
en ik denk dat de maat van de meeste quarters/paints een probleem gaat zijn
de doorsnee quarter/paint is niet al te groot dus ik weet niet hoe dat zit met starten voor volwassenen....

ik heb niks tegen engelse ruiters he begrijp me niet verkeerd,maar het valt me wel op dat je vaak met de nek aangekeken wordt (waarschijnlijk omdat ze de western met het wilde westen associeren) maar wel met de mond openstaan dat je paard zo netjes loopt :+ en even voor de duidelijkheid.... ze zijn niet allemaal zo ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:59

Volgens mijn worden de meeste westernruiters uitgelachen op een dressuurwedstrijd, gewoon omdat ze het niet kunnen.
Een beetje in de B of L rondcrossen lukt wel, maar dan houdt het al snel op voor de meesten. .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:22

Hanks_white, wat zou de maat uitmaken?
Genoeg volwassenen die starten met een pony en dus ook tussen de paarden rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:26

Maat en type zou niet uit moeten maken. Genoeg volwassenen die ook in de dressuur met een pony starten, of met een paard dat niet helemaal binnen het dressuurplaatje zou passen.
In principe is het uitgangspunt van de dressuur namelijk dat de boel correct moet worden uitgevoerd.
Maar het blijft natuurlijk wel een jurysport.

Edit: zo heb ik o.a. een stalgenoot die het niet gek doet met haar tinker. En dat is bepaald niet de enige, terwijl een tinker ook niet helemaal het standaard dressuurpaard is toch? Verder zijn er hier op bokt ook wel een aantal fjorden en haflingers die gewoon tussen de paarden starten, op hoog (basis)niveau.
Waarom niet?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:36

quarterH schreef:

Het gaat om de AQHA punten... Incentive Fund.

Het zou natuurlijk heel interessant zijn als dat hier in Europa ook zou kunnen! Maar - voorlopig - is het alleen maar USEF.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:34

quarterH schreef:

Daar is de hunter toch al voor }> :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:02

Ik zou de gemiddelde westernruiter met liefde een goede pakweg m2 proef zien rijden. En stel dat ze dat kunnen, zal ik de eerste zijn die staat te juichen aan de kant. Ik denk dat door sommigen het rijden van een goede dressuurproef drastisch wordt onderschat. Wat niet wil zeggen dat het niet kan. Maar wel dat het moeilijker is dan velen denken.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:29

Wendy schreef:
Maat en type zou niet uit moeten maken. Genoeg volwassenen die ook in de dressuur met een pony starten, of met een paard dat niet helemaal binnen het dressuurplaatje zou passen.
In principe is het uitgangspunt van de dressuur namelijk dat de boel correct moet worden uitgevoerd.
Maar het blijft natuurlijk wel een jurysport.

Edit: zo heb ik o.a. een stalgenoot die het niet gek doet met haar tinker. En dat is bepaald niet de enige, terwijl een tinker ook niet helemaal het standaard dressuurpaard is toch? Verder zijn er hier op bokt ook wel een aantal fjorden en haflingers die gewoon tussen de paarden starten, op hoog (basis)niveau.
Waarom niet?

ik meen dat je met een pony mag starten tot 16jr en daarna moet overschakelen naar de paarden... blijkbaar ben ik mis,sorry.
ik heb ook nooit beweerd dat dressuur gemakkelijk is,maar mijn ervaringen in het engelse wereldje is toch meestal niet al te positief als ik binnenkom met die "gevlekte pony" de vraag die ik dan ook vaak krijg is... is dat een tinker???
sorry hoor maar dan heb je echt een bril nodig denk ik....
en als je dan uitlegt dat het een amerikaanse paint is dan kijken ze nog vreemder want dat snappen ze al helemaal niet
dan heb je nog de grapjassen die afkomen met je paard is kreupel... waarom??? hij loopt te vlak
dus dan denk ik automatisch dat als je binnenkomt met zo een paardje die niet voldoende tact heeft voor de dressuur,te laag in tempo loopt (navenant de standaard dressuurpony) dan lijkt het me niet meer als logisch dat je ergens onderaan eindigt....
nogmaals zo heb ik het ervaren dus ik zeg niet dat iedereen zo is en zo denkt ;)

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:49

Als je dresssuur gaat starten met je quarter of paint moet je hem ook niet zo rijden als wanneer je pleasure rijdt. Het is een training die je je paard geeft om zo te kunnen lopen.
toevallig stond er een stukje in de America's horse over een quarter die leuk meedeed in de dressuur in amerika. Die had echt niks weg van een bv pleasure paard, maar echt wel van een dressuur paard, maar dan met lekkere billen :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:08

HANKS_WHITE schreef:
ik meen dat je met een pony mag starten tot 16jr en daarna moet overschakelen naar de paarden... blijkbaar ben ik mis,sorry.

en je mag met je pony best bij de paarden starten ;)

Verder kom je als je paard (nevermind the rider) zo loopt echt wel makkelijk de B en L door ;)

Afbeelding

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 08:53

zo leer je nog eens iets bij :D
ik wist echt niet dat je met een pony bij de volwassenen mocht starten :o

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 08:57

Je start dan gewoon met je pony tussen de paarden, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen?

In amerika rijden mensen zo vaak dressuur met quarters en paints, kunnen ze heus wel....

Quarter bij ons op stal is ook tot de M1 gekomen in de engelse dressuur, toen zijn ze er mee opgehouden.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 09:37

essiedepessie schreef:
Je start dan gewoon met je pony tussen de paarden, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen?

In amerika rijden mensen zo vaak dressuur met quarters en paints, kunnen ze heus wel....

Quarter bij ons op stal is ook tot de M1 gekomen in de engelse dressuur, toen zijn ze er mee opgehouden.

ik meen me dat te herinneren van in de springsport,tot 16jr mocht je een pony starten en daarna moest je over naar de paarden
of is daar misschien ook nog een verschil in in belgie en nederland??
in belgie bestaat in ieder geval geen E pony (zover ik daarin nog up to date ben,en ik ben al even uit de wedstrijdwereld)
kan goed zijn dat ik helemaal fout zit, maar het is dan ook niet erg als ik daarin gecorrigeerd wordt,dan ben ik ineens weer op de hoogte :D
ik zeg ook niet dat ze het niet zouden kunnen,ik zeg alleen wat ik iedere keer op mn brood gegooid heb gekregen
ik heb hank een keer meegehad naar de cursus voor manegehouder (belgie) en daar werd hij even met de grond gelijk gemaakt!!!
ondanks dat hij helemaal zo slecht niet loopt!
het was een cursus die engels gericht was en daar hadden ze niks te maken met quarters of paints
ik zou me maar een "fatsoendelijk" paard aanschaffen in plaats van zo een pony die zo stijf loopt (lees: vlak loopt)
hij was toen nog vrij jong dus liep zeker niet onder zijn tempo en met het hoofd over de grond en met een super losse teugel en op een snaffle

ps effe voor de lol een foto waar hij als een "dressuurpony" erdoor zou kunnen :D
Afbeelding

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:43

je moet ook wel over naar de paarden, alleen dat mag met een pony... dus je start dan met je pony tussen de mensen met paarden. Volgens mij is het in NL vanaf 18 jaar dat het moet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:11

quarters/paint zijn toch als ras bepaald als zijnde paarden en niet pony's? dus zie t probleem niet zo...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:14

quarterH schreef:
quarters/paint zijn toch als ras bepaald als zijnde paarden en niet pony's? dus zie t probleem niet zo...

In Nederland kijken ze totaal niet naar het ras, alleen naar de maat ;)
Dus alles onder de 156,9 cm is een pony.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:15

wat stom :p

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:18

Zo zien wij er uit op een dressuurwedstrijd:
Afbeelding
En het verschilt ook veel per paard. Pride is absoluut niet ruim van zichzelf, maar er staat bv ook een quarter op stal die wel lekker ruim loopt. Het is niet makkelijk om dressuur te rijden maar niet onmogelijk.