[SGW] Wat is precies de Klasse BB SGW? Mag iedereen starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bob1976

Wat is precies de Klasse BB SGW? Mag iedereen starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 18:21

Ik wil heel graag crossen, maar een wp in het B-springen halen, vind ik best pittig. Nu heb ik wel eens gelezen over een BB-klasse. Mag iedereen met een startkaart starten? En hoe hoog zijn de hindernissen? Ik hoor graag over ervaringen in de BB-klasse en misschien weten jullie wedstrijden in de buurt? Ik woon zelf in het Gooi.

Sim

Re: Wat is precies de Klasse BB SGW? Mag iedereen starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:50

[SGW] Veelgestelde vragen over SGW

In de wiki/faq vind je ook heleboel nuttige informatie.

In de BB-klasse mag in principe iedereen starten (is wel met een springparcours vooraf) en de hoogte is niet meer dan 80 cm en dat geldt ook voor het springparcours.
Voor wedstrijden met een BB-klasse in de buurt moet je even op de kalender van 2010 kijken (www.eventingsport.com) of tzt op startlijsten.nl.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:13

Dank je wel voor de informatie. Ik heb al even op de sites gekeken, maar veel kalenders voor 2010 staan er nog niet... Ik wacht het wel even af..... Misschien moet ik ook eerst maar eens ergens gaan kijken.... Lijkt me namelijk heel spannend!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:38

De complete kalender voor 2010 is al online op eventingsport hoor! Zie http://www.eventingsport.com/2009/wedst ... nderNL.pdf daar staan alle officiele wedstrijden in NL op vermeld.
Een keer komen kijken op zo'n wedstrijd is niet verkeerd, evenals zelf wat (meer) trainingen volgen.
Je mag best een keer met me mee hoor, je woont niet zo heel erg ver bij mij uit de buurt denk ik.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:19

Ik dacht dat je wel lid moet zijn van de KNHS om te starten tijdens BB wedstrijden.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:35

Klopt. Startkaart is niet nodig, lidmaatschap van de KNHS wel ("tientjeslid"). De wedstrijd bestaat ten minste uit een cross, daarnaast mag (hoeft dus niet!) een springparcours, een dressuurproef of beide (praktijk tot nu toe: alleen springparcours). De cross is korter en lager en met minder sprongen dan het minimum voor B-paarden of B-pony's (d.w.z. minder dan 1500 meter, minder dan 15 sprongen, lager dan 80 cm).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:54

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:11

Simmie schreef:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=272& ... yle=0&men=

Het officiele KNHS bericht mbt BB Eventing. Het mag wel degelijk tot 80 cm gebouwd worden.

In dat bericht lees ik:
Citaat:
De BB wordt uitgeschreven onder de reguliere hoogte van klasse B en de afstand is korter dan in klasse B. Daaronder zijn hoogte en afstand vrij. De hoogte en afstand dienen wel van tevoren bekend te zijn en te staan genoemd in het vraagprogramma zodat ruiters weten waar zij voor inschrijven.

Ik heb de discussie met de mensen van de KNHS gevoerd over afstand en hoogte omdat ik - deze tekst lokt dezelfde misverstanden uit als het reglement - in Princenhage de BB eenvoudig korter dan de B had gemaakt (maar langer dan het reglementaire minimum voor de B van 1500 m) en dat werd niet aanvaard. Over het gehele parcours was de hoogte van de BB lager maar bij sommige hindernissen had ik B en BB op gelijke hoogte gehouden; dat was geen echt probleem.

edit: dit is een gesprek dat hier niet echt op z'n plek is :Y) . Kern van het verhaal: de BB is korter, lager, langzamer enzovoort dan de B.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:51

Dan heb ik het bericht van de KNHS niet juist geinterpreteerd. Onder kun je idd op 2 manieren bedoelen.
Maar goed, je hebt gelijk dat dit niet de issue van het topic is.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 09:10

@Simmie; bedankt voor de link naar de kalender. Zelf kon ik het niet vinden....
Ik moet inderdaad ook van de zomer wat meer crosstrainingen gaan volgen. Heb er nu drie gehad, maar we zijn nog heel erg aan de basis aan het werken. Als ik al jullie foto's zie, dan lijkt het me zo geweldig!!

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 09:11

PS: Ik ga in 2010 ook dressuurwedstrijden rijden, dus dan heb ik in ieder geval een startkaart & Lidmaatschap van de KNHS.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 09:23

@ Simmie: wat mij voor de BB-Bokkers wèl interessant lijkt, is de discussie of de BB-wedstrijden een verbetering zijn ten opzichte van de terreinritten en oefencrossen die daarvóór georganiseerd werden. Ik heb het gevoel dat de KNHS met de BB-rubrieken te ver is doorgeschoten naar de kant van de officiële wedstrijden. Alweer: iets voor een ander (nieuw) topic.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:03

Zo'n topic hebben we al wel eens gehad Paul, maar als er behoefte is kan die discussie wel verder worden gevoerd.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:09

Jouw geheugen werkt wat dit betreft beter dan het mijne - we merken wel of er behoefte bestaat.

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:47

fijn om dit te lezen.
ik wil graag af en toe een BB wedstrijdje rijden misschien.