Ik heb lang getwijfeld, maar besloot er toch een topic aan te wagen... Hopelijk staat het hier goed. Niet letten op schoonheidsfoutjes svp (spraakherkenningssoftware)
Komt 'ie:Door mijn RSI kan ik al geruime tijd niet meer op dezelfde manier paardrijden als ik gewend was. Ik heb het nu 10 maanden, de eerste 6 heb ik helemaal niet kunnen rijden (behalve uitstappen of een stapritje als de dames rustig waren) omdat ik veel last van mijn rug had en elke keer dat ik een teugel vasthield al te veel was. Nu het beter gaat met de RSI ga ik ook met rijden steeds meer willen. Ik kan nu qua rug alle gangen (rijden werkt juist ontspannend), maar nog steeds niet veel met de teugels. Vooral het continu teugels vasthouden, contact houden en waar nodig wat tegendruk geven gaat flink zeer doen in mijn armen en schouders. Zeker als het paard wat meer druk legt. Niet dat onze paarden zo trekken; ik ben gewoon heel erg gevoelig geworden. Daarom rijdt nu mijn man vooral op Iranda, onze lieve stresskip waar ik normaal gesproken altijd op reed, en ik op La Roche achter hem aan (zij komt eerder achter dan tegen de teugel en wil eerder remmen dan weghollen, maar kan een enkele keer ook een ruk aan de teugels geven, bijvoorbeeld als ze lang moet wachten bij het oversteken).
We rijden meestal buiten; in de bak hou ik het bij stappen of een rustig drafje of galopje aan de lange teugel (manlief doet dan de rest). Dat is wel moeilijk, want ik wil meer. Niet dat ik anders zo'n Anky was, verre daarvan, ik was al heel blij als ze ontspannen nageeflijk en netjes in de juiste stelling wat figuren liep, maar toch

Ik zou heel graag weer zelf op Iranda rijden, buiten en in de bak. Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen? Moet ik dat gewoon niet willen, of is er met enige aanpassing toch iets mogelijk?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
- een ander bit (iets scherper/steviger of met meerdere "instellingen" zodat ze met veel minder druk te rijden is; ik ben alleen bang dat ze daarvan mogelijk juist in de stress schiet, maar een makkelijker bedienbare noodrem zou wel fijn zijn - ze heeft nu een dubbelgebroken "happy mouth" trouwens)
- andere teugels (als er bestaan die nog makkelijker vast te houden zijn - heb nu springteugels)
- een andere manier van rijden (lang en laag lukt wel maar dan wel met weinig contact en dus redelijk "uit elkaar", dit gaat alleen niet altijd ingeval van stress, bijvoorbeeld als ze erg fris is of er een eng iets langs komt rijden)
- een andere rij "stijl" (bijv. ons laten omscholen naar Western, waarbij veel meer met de zit gedaan wordt en veel minder met de teugels; mijn bedenking daarbij is dat Iranda over een paar maanden 20 wordt en dus niet meer de jongste is)
Wat denken jullie? Wat zou ik kunnen doen..?
Alvast bedankt voor het meedenken
. Als wij nieuwe manegepaarden aanschaffen zijn dit vaak Engels beleerde paarden. Binnen enkele maanden training zit de basis er wel in. In jou geval raad ik je aan een goede trainer in de arm te nemen, om zowel je paard als jou te 'beleren'