[WN] Tips voor beginnende wedstrijd reiners deel 1 van 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westex

Tips voor beginnende wedstrijd reiners deel 1 van 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:33

Zo een forum is toch een fantastisch fenomeen. Eén van de allermooiste regels op Bokt vind ik dat je 25 nuttige berichten geplaatst moet hebben om je te "kwalificeren" voor de huiskamertopics. Met andere woorden: door 25 keer iets zinvols te roepen verdien je toegang tot de eredivisie van slap ge-OH en flauwekul. De logica hiervan spreekt mij dermate aan dat ik mij natuurlijk graag bij dit elitegezelschap wil voegen. Ik schijn nu op 21 nuttige berichten te staan dus bij deze het eerste onderdeel van mijn zeer serieuze en nuttige 4 delige serie "Tips voor beginnende wedstrijd reiners"

Heel even over mij zelf: waarom ben ik gekwalificeerd om dit onderwerp te starten? In 2007 begon ik zonder enige relevante paardrijervaring maar met veel ambitie te wedstrijd reinen. Doordat ik van scratch begonnen ben heb ik alle bergen beklommen en ben ik in alle ravijnen getuimeld die je als beginner tegenkomt. Een proces wat nog in volle gang is en nog vele jaren zal duren maar wellicht dat mijn grootste leerervaringen de mensen die nu op onderlinge wedstrijden, in de L4, GAG enz. starten (of overwegen dit te gaan doen) kunnen helpen. En er is hoop! Vorig jaar won ik mijn eerste DRHA Rookie met een 70,5 score dus ik ben beginnende beginner af en vind mijzelf nu gevorderde beginner. En als ik het kan, kun jij het zeker!

Deze serie bestaat uit 4 delen:
Deel 1 "Een paard is een scheurkalender" oftewel "De noodzaak van planning"
Deel 2 “De noodzaak van scholing” oftewel “Rijdt 30% van je proeven out of pattern”
Deel 3 “De weg is het doel” oftewel “Goalsetting en genieten”
Deel 4 “The inner game of reining” oftewel “Hoe wordt ik een winnaar?”

Deel 1 "Een paard is een scheurkalender" oftewel "De noodzaak van planning"

2008 en 2009 gaven een enorme groei te zien van het aantal wedstrijd reiners. Deze groei zit in de breedte. De DRHA Green as Grass en Rookie zijn reusachtige klassen geworden. Wat mij steeds opvalt is dat veel paarden vrijwel continu gereden worden en veel starts moeten maken. Deze paarden worden heet, showsmart of komen in ieder geval niet meer voor uit. En de ruiters dus ook niet.

• Tip 1 aan de beginner: Less is more! Vergelijk je paard maar met een scheurkalender. Er zit een gelimiteerd aantal blaadjes op. Elke keer dat je een wedstrijdproef rijdt scheur je er een blaadje vanaf. Door kort achter elkaar veel proeven / shows te rijden scheur je meerdere vellen tegelijk er af. Door met hoge druk te rijden (op je zelf en / of je paard) scheur je ook meerdere vellen tegelijk af.
• Je kunt jezelf (en vooral je paard) hier maar op 1 manier tegen beschermen: Maak een jaar wedstrijdplanning en stick to it! De vuistregel die ik hanteer is maximaal 6 events per paard waar ik hem prestatief wil rijden. Van deze 6 maximaal 2 events waar het paard vol uit wordt gereden (pieken). Op deze manier gaat je paard langer mee en is er ook ruimte om aan verbetering te werken.
• Houdt hierbij rekening met je eigen niveau en het niveau van het paard. Wanneer ik op een DRHA event A Stylish Gallo correct vol uit rijdt is dat voor A Stylish Gallo slechts 70% belastend. Wanneer ik op een DRHA event A Stylish Gallo vol uit rijdt en door de druk die ik mijzelf opleg gekke dingen ga doen dan is dat voor A Stylish Gallo mentaal 100% belastend. Wanneer een prof hem voluit rijdt voor volle tribunes is dat voor A Stylish Gallo altijd 100% belastend zowel fysiek als mentaal.
• Bij een jong en minder ervaren paard zal een toernooi nog veel sneller belastend zijn alleen al vanwege het feit dat het uit de vertrouwde omgeving wordt weggehaald. Onze goeroe Oliver Stein neemt jonge paarden mee naar toernooien en traint ze daar alleen maar zonder ze te starten zodat ze positieve ervaringen opdoen zonder stress.
• Probeer een logische opbouw in training en wedstrijden aan te houden met maximaal 2 piekmomenten in het seizoen. Bijvoorbeeld juli EK en Oktober KNHS NK.
• Gooi er wat fun of fool’m school’m momenten tussendoor. Vorig jaar hebben we met A Stylish Gallo achter af gezien net iets te veel gedaan. De opbouw naar 2010 zijn we begonnen met een onderlinge pleasure en trail beginnerswedstrijd. Gelachen. Nog een lintje gepakt en A Stylish Gallo weer helemaal fris in het hoofd.
• Last but not least. Bouw rust in in je wedstrijdplanning. Na Wanroij hebben we onze paarden 6 weken rust gegeven. IJzers er af, wel blijven bewegen maar geen enkele druk en geen reining oefeningen. Maar ook in het wedstrijdseizoen na een toernooi een paar dagen rustig aan en af en toe een paar weken gas terug. Paarden zijn net mensen. Onze schaatsers zijn met hun drukke en korte seizoen vaak meer gefocused op rust nemen dan trainen omdat ze weten dat de boog niet altijd gespannen kan staan.

Zo. Tot zo ver deel 1. Hopelijk heb je er wat aan. Heb je vragen of opmerkingen: Post maar raak. Wil je specifiek voor jezelf iets weten stuur maar een PB. Wees zuinig op je paard en have fun. Liv to the Max!

Cassidy

Re: Tips voor beginnende wedstrijd reiners deel 1 van 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:39

Deze is zeer zeker een bookmarkje waard. Succes verder (70,5 is een mooie score), en zolang je het gevoel hebt dat je hoger kunt is het goed!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:12

Nuttige info. Ga zeker de 4 delen volgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:16

@Westex leuk geschreven en zeker interessant. Maar even een offtopic opmerking, maar 21 nuttige berichten???? Ik zie in je profiel 122 berichten, en ik heb even je posts nagekeken maar dat zijn er toch zeker meer dan 21 :D Ik zou dus even een Mod vragen hoe en wat, want volgens mij klopt het niet, en kan en mag jij allang flauw auwe*** in de HK ;) :+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:20

R-E-S-P-E-C-T +:)+
Goed geschreven en inhoudelijk ook zeer de moeite waard, of je nu beginner bent of pro!

Ik zie uit naar de volgende delen :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:26

leuke informatie

ik reed mijn paard tot zijn 12de jaar allround en vanaf toen hoefde hij alleen nog reining, zijn favoriete onderdeel
maar naar 1.5 jaar merkte ik dat daar toch ook de lol vanaf ging en besloot ik hem weer eens horsemanship te starten
ik heb mijn paard nog nooit zo kwaad gezien :)) , de proef leek nergens op terwijl hij het makkelijk kon
echter de reining die daarna kwam ging weer als vanouds geweldig +:)+

niet alleen afwisseling thuis helpt om je paard fris te houden, ook op show eens iets totaal anders doen helpt

nog iets
je rijdt op wedstrijd zelden het volle kunnen van thuis, ga uit van 70%
wil je op wedstrijd 70%(reining) rijden zul je thuis al hoger moeten rijden

misschien heb je trouwens niet door dat je moet aanmelden om in de HK te mogen

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:23

AMEN _/-\o_

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:25

Heel interessant geschreven!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:32

Mijn complimenten! Hartstikke leuk geschreven en op veel mensen én paarden van toepassing denk ik, of je nu reining rijdt of iets anders :j

Wanneer komen de volgende delen? O:) :D

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:42

+:)+ goed geschreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:29

Goed geschreven en leerzaam :j !
Ben benieuwd naar de rest.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:32

He interessante info!!!
Kom maar op met de rest van de delen!!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:34

Leuk stuk !!!!
Zie uit naar de andere delen1

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:08

helemaal met je eens Westex!
en leuk geschreven!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:13

rina schreef:
@Westex leuk geschreven en zeker interessant. Maar even een offtopic opmerking, maar 21 nuttige berichten???? Ik zie in je profiel 122 berichten, en ik heb even je posts nagekeken maar dat zijn er toch zeker meer dan 21 :D Ik zou dus even een Mod vragen hoe en wat, want volgens mij klopt het niet, en kan en mag jij allang flauw auwe*** in de HK ;) :+

HEY! hou je mond, straks krijgen we de andere drie delen niet meer! :P

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 07:21

Leuk geschreven Westex!!Vind het super knap wat je met a stylish gallo heb bereikt en ik neem daar zeker een voorbeeld aan!!Vind het ook wel jammer dat we hier in ons stukje nederland met maar 2 reiners zitten.Voorheen hadden we een heel groepje op wedstrijd,zodat je elkaar kan helpen en motiveren.Super dat jullie wel zo'n groepje mensen bij elkaar hebben!

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:01

Kennelijk wordt dit eerste deel als dermate nuttig ervaren dat het dubbel telt want ik heb nu nog maar 2 in plaats van 4 nuttige berichten nodig ;)

Om mijzelf wat druk op te leggen zal ik mij vastleggen voor de data waarop ik deel 2 tot en met 4 post:

De serie bestaat uit 4 delen:
Deel 1 "Een paard is een scheurkalender" oftewel "De noodzaak van planning" is al gepost
Deel 2 “De noodzaak van scholing” oftewel “Rijdt 30% van je proeven out of pattern” verschijnt 31/12/2009
Deel 3 “De weg is het doel” oftewel “Goalsetting en genieten” verschijnt 6/1/2010
Deel 4 “The inner game of reining” oftewel “Hoe wordt ik een winnaar?” verschijnt 12/1/2010

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:03

we houden het met spanning in de gaten!Hoever ben je eigenlijk al met de westex barn...alles al geschilderd?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:59

jeetje, super geschreven en ben zeer benieuwd naar het volgende deel +:)+

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:25

Erg nuttige informatie voor ons allen. Ik ben benieuwd naar de volgende delen! :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:21

Leuk geschreven, duidelijk verhaal! ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:22

hihi, de reden moet ik om lachen!

Het stuk is echter super! zoals ik al eerder zei, in 2011 kom ik je inhalen! mwahahah!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:07

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:29

super tof! ik ben beginner dus kan deze info goed gebruiken! Heel erg bedankt voor deze post!
Heb je nog meer duidelijker informatie over oefening aanleren enzo?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:21

Westex schreef:
Deel 2 “De noodzaak van scholing” oftewel “Rijdt 30% van je proeven out of pattern” verschijnt 31/12/2009

Zo, dan ga ik morgen weer eens hier kijken ....! }> :D