Even schrikken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Even schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 13:07

Hallo,

Ik ben vrijwilliger op een manege voor paardrijden gehandicapten. Het is een manege met 9 paarden, met allemaal een rustig karakter.
Echter, gisteren, de 2e les, ging het mis.
Er waren ivm met de kou maar 3 ruiters. 2 reden zelfstandig, 1 had een vrijwilliger naast zijn paard. We hadden zoals altijd gezellig een achtergrond muziekje erop, en waren gewoon rustig aan het stappen, en praten over de aankomende kerst. Ikzelf zat in de kantine. Plots zie ik 3 paarden door elkaar rennen, 2 ruiters op de grond, en 1 er half naast. Alle vrijwilligers in de kantine pijlsnel naar de bak, evenals een erg bezorgde moeder. Direct werden alle paarden 'gevangen', en de ruiters geholpen. Gelukkig was het met 1 ruiter allemaal helemaal goed, hij kon er zelfs wel om lachen. De andere was echter totaal verbijsterd, en geschrokken. Bah, vreselijk. We zijn maar allemaal in de kantine gaan zitten, en hebben de ruiters koffie met een koekje aangeboden. De ruiters bleken achteraf allemaal niks te hebben, op een gekneusde vinger na.
Pfoe, maar het was wel even schrikken. Waarschijnlijk was vuurwerk de aanleiding, maar wie zou he zeggen? Het blijven vluchtdieren, als er 1 gaat, gaan ze allemaal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:09

Poeh wat een schrik zeg,durven ze nog wel er op te gaan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 13:11

Laten we het hopen!
Normaal gaan ze er dan direct weer op, maar omdat de paarden allemaal nog steeds erg onrustig waren, en de ruiters erg geschrokken, hebben we daar vanaf gezien. Ook kon het zijn dat 1 van hen toch wel pijn had, maar het niet aangaf, of het zelf niet merkte.
Ik denk dat 2 van hen er zeker weer op gaan. 1 moet denk ik even weer met een vrijwilliger.
Het was echt wel even schrikken.

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:36

Dat is inderdaad even schrikken.
ik werk zelf ook bij een gehandicapten manege, en onze paarden zijn ook altijd heel lief en rustig.
Maar ik merk ook dat ze met al dat vuurwerk best onrustig worden, zeker nu het zo koud is.
Hou dat ook in de gaten hoor, dat zelf de meest rustige paarden en ponies erg fris kunnen zijn met dit koude weer, meestal zijn ze dan ook wat schrikachtiger. en dat kan in combinatie met vuurwerk best link zijn. ik zou als ik jullie was zo rond deze periode van het jaar extra voorzichtig zijn.

hoe dan ook ik ben blij te horen dat het niet ernstiger is afgelopen. en ik hoop dat ze volgende keer nog allemaal op het paard durven.

_Bitje_

Re: Even schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:39

phoe! gelukkig is alles goed gegaan, het is me wel wat, en dan ook nog
bij gehandicapten, willen ze alle 3 nog wel weer op t paard? :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 14:42

Laten we het hopen. Ik denk het eerlijk gezegd wel. Al zou er in het begin denk ik wel even een vrijwilliger ze moeten begeleiden.

Idd, vuurwerk en frisse paarden is geen goede combinatie. Het rare is dat ze het allemaal al vaker hebben meegemaakt, en er nog nooit eigenlijk iets van is gebeurd. We houden het op domme pech, want zelfd de braafste, rustigste paarden kunnen in paniek raken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:13

nou succes verder dan! :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:16

Ja het blijft een paard..
had ik laatst ook met een manegepaard in de vrieskou zaterdags. Dat paard schrikt normaal nergens van, en is enkel soms wat enthousiast (pittig) maar opeens schrok ze van een hinnik en een meisje die klompen aan had en sprong ze opzij. en af en toe in de versnelling haha.

maar heel veel paarden worden echt fris met dit weer dus gewoon oppassen idd.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:17

Ach wat sneu toch, maar laten jullie met dit frisse weer de paarden niet eerst even los zodat de frissigheid er even uit kan?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:22

eerste les was er eigenlijk niks aan de hand.
Was echt plotseling.
Gewoon domme pech denk ik.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:45

Wat een schrikmoment! Tjah zo zie je maar weer, dieren mogen nog zo rustig zijn, het zijn en blijven dieren. Gelukkig is alles goed afgelopen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:49

Zo zie je maar weer dat zelfs het makste paard van stal kan schrikken. Laat het een voorbeeld zijn voor iedereen die altijd heel hard roept dat haar paard nooit iets doet!! Gelukkig is het goed afgelopen.

Over dat aansteken: Ik heb het een keer gehad dat ik op een van de makste paarden van stal aan het stappen was, met een hitsig pensionpaard ernaast. Ik klapte heel zachtjes mijn kauwgom en mijn paard gooide haar hoofd een heel klein beetje omhoog. Het andere paard schrok van mijn paard en mijn paard schrok weer van het andere paard. Gevolg: beide spurten de bak door. Was gelukkig ook goed afgelopen.

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:44

het zijn en blijven vluchtdieren, gelukkig is het goed afgelopen en durven ze er hopelijk weer op!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:08

Ik had een stage bij Ariane de Ranitz, ook een stichting voor gehandicapte ruiters.
Ben blij dat ik niet nooit heb hoeven meemaken!
Wel hadden we een super lief knuffelpaard maar die deed altijd zo haar best dat ze iets te snel ging.
De ruiters genoten ervan, maar ik als mee'renster' had het toch wel zwaar haha.

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 08:39

poeh dan schrik je echt omdat het voor hun ook nog moeilijker is om te rijden met een hanicap ik vind het zelf prachtig dat kinderen zo kunnen paardrijden wil er later graag zelf ook wat meedoen

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:04

Haha, dat gevoel ken ik, xxMACYY. We hebben er zelf ook een van. :+

Nonolover, er rijden ook volwassenen hoor. ;)
Het is echt heel bijzonder om te doen. Zij genieten al van zoiets kleins,
Ik kan het eigenlijk niet uitleggen, maar het geeft je echt heel veel
voldoening als je ze ziet rijden.

xLuxorlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:43

Dat is even schrikken :o

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:44

Dat is inderdaad schrikken!

Ik heb ook een jaar stage gelopen op een gehandicaptenmanege en ik heb het ook wel af en toe meegemaakt dat zelfs de braafste dieren toch wel eens gek doen...je hebt het toch nooit helemaal in de hand, het zijn en blijven dieren en hoe graag je ook de 'controle' over ze hebt...soms doen ze precies wat je zelf niet had kunnen voorzien...

edit: spelfoutje

mikcavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:38

Wow, dat zal echt schrikken geweest zijn zeg!!
Wel heel knap dat iedereen zo snel reageerde, en ook knap dat je het doet dat vrijwilligerswerk petje af!!

groetjes

rickwouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 07:59

Bij ons op de manege waren ze ook fris gisteren:normaal valt er niemand af of omdat hij zijn beugels kwijt is maar nu werden er 3 afgesmeten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:31

gisteren was de eerste les weer na de vakantie. 1 ruiter was er niet, ivm de kou, maar de anderen gingen er allemaal weer op. 1 ruiter, die behoorlijk geschrokken was, ging even op een andere pony, die geen stap verkeerd zet. De les verliep gewoon rustig, dus gelukkig is het gewoon allemaal goedgekomen. :D

JFR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:33

dat is idd even schrikken ja,wat was de reden dat de paarden gek deden

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:35

We weten het niet zeker, maar waarschijnlijk schrok 1 van hem van een rotje oid. En zij nam de rest mee, toen ze er vandoor ging. .

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:30

Ik help ook op een manege met de lessen voor gehandicapten. Wij laten echter nooit iemand alleen lopen, want je weet nooit wat er kan gebeuren. We beschikken alleen over een buitenbak en zelfs het makste paard kan een keertje schrikken. Of zich mee laten nemen door een ander. Dat gebeurd nou eenmaal met kuddedieren. Eerst rennen, dan pas kijken wat het nou was waar ze van schrokken. Sommigen kunnen het af met een begeleider naast het paard en eentje naast de ruiter, sommige hebben 2 begeleiders naast de ruiter nodig. Maar het paard loopt nooit alleen, iemand heeft hem altijd vast. Voor degenen die een beetje beter uit de voeten kunnen is het wat zwaarder voor de begeleider. (die moet meer meerennen.. :):) )

Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent! Zou er ook een hartklap van krijgen!!

Gelukkig zijn ze allemaal weer opgestapt.

Veel succes en vooral, veel plezier!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 00:00

Emerald schreef:
Ik help ook op een manege met de lessen voor gehandicapten. Wij laten echter nooit iemand alleen lopen, want je weet nooit wat er kan gebeuren. We beschikken alleen over een buitenbak en zelfs het makste paard kan een keertje schrikken. Of zich mee laten nemen door een ander. Dat gebeurd nou eenmaal met kuddedieren. Eerst rennen, dan pas kijken wat het nou was waar ze van schrokken. Sommigen kunnen het af met een begeleider naast het paard en eentje naast de ruiter, sommige hebben 2 begeleiders naast de ruiter nodig. Maar het paard loopt nooit alleen, iemand heeft hem altijd vast. Voor degenen die een beetje beter uit de voeten kunnen is het wat zwaarder voor de begeleider. (die moet meer meerennen.. :):) )

Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent! Zou er ook een hartklap van krijgen!!

Gelukkig zijn ze allemaal weer opgestapt.

Veel succes en vooral, veel plezier!

Ja, daar zijn we ook wel opgelucht over, gewoon weinig aandacht aan besteed zeg maar, om het niet enger te maken. Gewoon vrolijk doen, en ze gingen er allemaal weer op :)

Wij hebben een binnenbak, dus misschien dat dan de situatie bij ons anders ligt. Als we in de zomer door het bos gaan stappen, loopt er wel altijd een vrijwilliger naast elk paard mee. ;)