Van blootvoets naar ijzers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Van blootvoets naar ijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:17

Ik vroeg me af hoeveel tijd voor jullie eerste wedstrijd er terug ijzers onder de hoeven van jullie paardje gaan. De mijnen staat sinds 21 oktober weer blootvoets en onze eerste wedstrijd is 21 maart...

Iemand suggesties?

Ibbel

Re: Van blootvoets naar ijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:20

Dag of 7-10 van te voren, als je weet dat je paard geen problemen heeft met de overgang. In feite dezelfde marge die je aanhoudt als je je paard opnieuw laat beslaan gedurende het seizoen.

Heb je geen idee of je paard er moeite mee heeft, zou ik een maand aanhouden. Binnen die maand moet je paard toch wel gewend zijn aan opnieuw ijzers, anders wordt het tijd voor een andere hoefsmid.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:23

de meeste paarden wennen snel aan ijzers.
nu heb ik geen verstand van endurance en hoeveel invloed ijzeres hebben op lange afstanden, maar ik denk dat als je de ijzers er lang genoeg van te voren oder laat slaan, dat je zeg nog 2 keer kan trainen, is dat lang genoeg.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 19:38

Dus een maand op voorhand zou wel ok zijn? Hij heeft goede hoeven en vorige keer wel 2 maand op voorhand laten beslaan om te laten wennen, maar alles verliep goed.
Dus ze moeten dan niet echt van lang op voorhand wennen aan het gewicht van de ijzers na 3 a 4 maand ijzerloos geweest te zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:47

Welnee. Mijn paarden gaan van de ijzers en op de ijzers en ik merk er nooit iets aan. Ik zet ze rustig 1 week van te voren op ijzers en rijd dan een wedstrijd.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:50

Twee weken van te voren is het meest verstandig. Niet omdat ze eraan moeten wennen, want dat hoeft niet maar voor als ze toch iets gevoelig zijn. Zelfs een vernageling is meestal na 2 weken wel echt goed hersteld. Dan weet je in ieder geval ook zeker dat je de wedstrijd ook kunt rijden.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:11

Ok, bedankt voor al jullie antwoorden, jullie hebben echt geholpen!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:14

Ik hou zelf een week of 4 aan.
Die van mij heeft in de winter alleen voor ijzers.
Afgelopen x voor Wanroij rondom laten zetten, hij had zeker 3-4 weken nodig om zijn balans te hervinden.
Nou is dat bij die van mij zowiezo zijn probleem hoor ;) .
En hij gaat dan natuurlijk niet van rondom bloot, naar rondom ijzers, dus is wel een andere situatie.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:27

Ik heb mijn bijrijdpaardje voor de wedstrijd in Westdorp op kunststof beslag laten zetten. Rondom.
Ik heb hem 3 weken voor de wedstrijd laten beslaan, maar voor hem was dit te laat, hij was toch nog een beetje kort..
Hij had wel langer nodig om eraan te wennen. Pas na de beslagbeurt 6 weken later liep hij weer helemaal 100%

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:36

Ga 4 weken proberen wachten... afhankelijk van de agenda van mn hoefsmid :-)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:50

Sok dat is wel laat. Heeft de smid hem dan niet te kort bekapt voor het zetten op beslag?
Bliksem merk ik eigenlijk niets aan. Of op zijn hoogst 1 week. Zo heb ik hem tussen Katwijk en Wanroij opnieuw laten beslaan. En hij liep zonder problemen 86km :)

Ook kunststof trouwens.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:58

Ja was inderdaad erg laat!
Hij was daarvoor echt al maanden niet meer goed bekapt ( :o ) dus de smid had aardig wat te corrigeren, waardoor het waarschijnlijk wat te kort geworden is.. Plus dat hij er natuurlijk ook wel aan moest wennen. Schijnt vaker zo te zijn met dat beslag, dat ze er heel erg aan moeten wennen en daardoor ook behoorlijk kort lopen.

Maar toen hij er een keer aan gewend was, liep hij als een zonnetje! Ik zweer bij Fusetti Trotters! :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:08

Ligt inderdaad aan het beslag, Tammy heeft toen ook wel twee weken moet wennen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:17

Ik heb ze er nu alweer onder. Haal ze er denk ik rond januari weer een maandje af ivm eventuele sneeuw.

Ik kijk het altijd gewoon aan. Zodra hij de bermen gaat opzoeken is het tijd voor ijzers. Maar dat is dus niet omdat hij moet wennen, maar ik het met trainen al niet ga redden zonder ijzers.

Per wedstrijd zorg ik dat er twee weken van te voren nieuwe ijzers onder zitten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:19

Offtopic:Nog geen Arabesk gezien hier? :+
Ontopic: Als je paard er de andere keren geen moeite mee had, kan je het gerust een 10-tal dagen van te voren eronder doen :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:22

Bij Bliksem haal ik ze er normaal eind oktober af en gaan ze er half februari weer onder, maar aangezien ze er vlak voor Wanroij zijn ondergegaan vond ik dat zonde. Dus nu zitten ze er nog onder en omdat Bliksem nu 3 weken rust heeft slijt de boel ook niet hard. Denk dus inderdaad dat ze er hier ook maar een week of 6 afgaan deze winter ipv een maand of 3.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:26

Setefurii :') viel mij ook op.
Maar je moet even rekenen, zorg dat je nog twee keer kan trainen met ijzers. Week of 3 van te voren dus.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:28

Tornado heeft al sinds het seizoen voor ons afliep geen "ijzers" meer.
Hij kan prima op blote voeten als er niet met hem getraind word en er alleen wat buitenritjes mee worden gereden.
Mocht ik volgend seizoen weer gaan starten (ga er wel vanuit) wil ik hem eigenlijk wel weer op Fusetti Trotters hebben!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:22

Zodra we weer meer gaan buitenrijden, komen er weer ijzers onder. Dus dat is ergens april of zo. Misschien in maart. Hangt van het weer af. mijn paard moet de eerste keer wel weer wennen aan ijzers en dus doe ik ze ruim van te voren eronder. Ook gaan ze bij haar vrij lang mee (12 weken is normaal). Als ze tijdens het wedstrijdseizoen nieuwe ijzers krijgt dan toch minimaal 2 weken van te voren. Zij moet ze echt in lopen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:52

niemand jaar rond paarden op ijzers?
ik heb die van mij er nog niet af gehad, zitten nog goed en loopt niet super zonder.
vooral niet met die bevroren grond elke keer.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 03:09

Echt wel, het hele jaar rond. Als het moet, gaan ze eraf. Maar als er hele stukken afbreken op de nagelgaten, of ze worden extreem gevoelig, lekker laten zitten.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:07

Ik heb met die sneeuw liever geen ijzers achter, maar voor heeft hij altijd hoor, kan niet zonder.
Ik zit dus nu in dubio, volgende week smid, zou eigenlijk weer rondom gaan, maar nog zo veel sneeuw....

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:47

Hier nog 1 van de 7 rijbare paarden op ijzers die had ze pas voor de laatste wedstrijd op en is daarna op rust gegaan. Het lijkt of haar hoeven niet groeien tijdens de winterrust. Nu wil ik haar trainen maar zolang het sneeuwt gaat dat niet te glad met de ijzers dus die moeten er af. Sneeuw blijft er wel niet veel inhangen want ze heeft zooltjes. De andere 3 die wedstsrijden rijden krijgen hun ijzers wanneer ik zie dat de hoeven harder slijten dan gewenst is tijdens de training en anders een tweetal weken voor een wedstrijd in de Ardennen. Voor een Vlaamse kunnen er 2 paarden zelfs blootvoets lopen.
De anderen lopen heel het jaar blootvoets maar die rijden geen wedstrijden enkel in de lessen en korte buitenritten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:57

Ik heb ze er maar weer af laten halen met deze winterse omstandigheden :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:01

Onze paarden lopen het hele jaar op beslag, 3 op Cera Endurance kunststofbeslag en eentje op EquiLibriums met voor zooltjes (en een jaarling die natuurlijk op blote pootjes loopt ;) ).

Onze smid raadt altijd af om de ijzers er voor maar een paar weken (zeg maar minder dan een half jaar) af te halen, de tijd is te kort om echt iets voor de hoeven te doen en de hoeven gaan er vaak juist zo van achteruit dat hij daarna enkele beslagbeurten nodig heeft om de boel weer op orde te krijgen.
En sowieso kun je hier zonder beslag eigenlijk geen kant op, veel paden zijn stenig en hard en als het bevroren is is dat helemaal vragen om zoolkneuzingen. Dat hebben we vorig jaar ook wel weer gezien bij onze merrie die na dracht en bevalling enkele maanden op blote voeten heeft gelopen.

Ik laat ze trouwens gerust 2 dagen voor een wedstrijd nog opnieuw beslaan, ze lopen nooit gevoelig of wat dan ook, ik heb regelmatig 2 dagen later al een wedstrijd gereden zonder problemen. Als je een goede smid hebt moet dat niets uitmaken. Alleen voor een hele lange afstand zou ik er bewust rekening mee houden.