Ik heb zelf niet de problematiek die jij noemt, dus ik kan niet helemaal zeggen wat ik zou doen of de gouden tip geven. Maar als ik het zo lees denk ik dat je heel veel baat zou hebben bij goede begeleiding.
Misschien is therapie met paarden iets voor jou, zodat je goed leert inschatten hoe paarden reageren op jouw stemingswisselingen en als je een slechte dag hebt? Het zal per paard ook wel erg wisselen denk ik, ik heb zelf een pony die echt super is als ik een rotdag heb. Momenteel gaat het niet altijd even lekker met me, en mijn pony is echt super. Ik heb soms dagen dat ik alleen maar kan huilen zeg maar, of juist enorm chagrijnig ben, en ik heb echt het idee dat mijn pony dat 'opvangt', maar er zijn ook paarden die daar absoluut niet tegen kunnen denk ik. Zo ken ik een pony die er enorm dwars en druk van wordt als jij zelf onrustig en druk in je hoofd bent.
Wat betreft het geen gevaar zien, misschien heb je baat bij een paard die lekker bomproof is, zodat er weinig mis kan gaan. Aan de andere kant kan het misschien juist ook prettig zijn om een paard te hebben dat wél gevaar ziet, zodat je als hij laat merken iets eng te vinden bij jezelf kunt kijken wat er aan de hand is. Dat is voor jezelf een beetje uitzoeken wat je prettig vind, denk ik.
In elk geval fijn dat je op de manege goed voorzieningen hebt en je niet tegen je zin erheen moet als het eens een dagje echt niet lukt. Nou ja, dit zijn zomaar wat gedachten. Kijk maar of je er wat mee kunt.
Ik vind het in elk geval erg goed dat je vooraf over deze dingen nadenkt, en er echt bewust mee bezig bent.