Verschil Duitsland en Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Verschil Duitsland en Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:23

Hallo endurance ruiters.
Ik wil misschien aankomend jaar endurence gaan rijden met mijn arabier, maar aangezien ik zo ongeveer op de grens tussen Nederland en Duitsland woon, vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met beide verenigingen.
Tuurlijk heb ik zelf ook al een beetje gekeken en zijn de regels en dergelijke verschillend.
Maar zijn de meeste endurence wedstrijden echt ver Duitsland in, of heb je ook hier vooraan redelijk wat wedstrijdjes.
En als je in Nederland lid bent mag je dan ook in Duitsland starten of andersom.
Het zijn nogal wat vragen maar ik wil een goede keuze maken.
Dus het zou fijn zijn als mensen hier hun ervaring neer zetten en dan met name ook over de Duitse vereniging. Het zou natuurlijk helemaal super zijn als iemand met beide verenigingen ervaring heeft.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 30-11-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:28

Ik weet niet hoe het met endurance zit, maar ik moest "diploma's" halen en lid zijn van een vereniging in Duitsland om hier aan springwedstrijden mee te mogen doen....In Duitsland moet je namelijk niet alleen je winstpuntje in de dressuur halen om te mogen springen zoals in NL, je moet een theoretische toets doen en meerdere praktische tests, afhankelijk van het niveau waarop je rijdt.

Met mennen is dit ook zo. Ik kan me dus voorstellen dat voor endurance ook zo'n regel geldt...

Ik kan je wel zeggen dat als Nederlandse die toetsen best moeilijk zijn....En daarbij is mijn Duits zeer goed...

Edit: Vraag anders eens in dit topic na, misschien zitten hier wel endurance-ruiters bij! [HK] Het roer om bij de Duitslandbokkers - deel 3

biancavos

Re: Verschil Duitsland en Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:22

als je in nederland lid bent mag je ook in duitsland starten, je moet dan eeen rider permission aanvragen, hiermee mag je een jaar lang starten.
Je mag dan in duitsland dezelfde afstand starten als waarvoor je in nederland startgerechtigd bent.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:24

En andersom mag dat dus niet??
Dus als je in duitsland ingeschreven staat dan in Nederland inschrijven??

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:17

Er zijn wel Duitsers die in NL starten, zoals in Banholt, Zelhem en Wanroij. Maar ik denk dat meer NL naar Duitsland gaan dan andersom.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:22

kyrkelover schreef:
En andersom mag dat dus niet??
Dus als je in duitsland ingeschreven staat dan in Nederland inschrijven??

dat zou ik dus echt niet weten..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 23:31

Djilna schreef:
Er zijn wel Duitsers die in NL starten, zoals in Banholt, Zelhem en Wanroij. Maar ik denk dat meer NL naar Duitsland gaan dan andersom.

In Wanroij kwam ik inderdaad een hoop duitsers tegen, vandaar ook de vraag.
Duitsland is voor ons in veel gevallen nog dichterbij ook, maar mij lijkt het ook leuk om gewoon in Nederland mee te doen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:04

Volgens mij is het belangrijkste dat als je lid bent via Dld je toestemming van die bond/vereniging hebt om in NL te starten. Dan zou het verder geen probleem moeten zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:26

Misschien dat je ook de locatie waar je paard staat moet laten meewegen. Ga je met je paard van NL naar Dld, dan heb je een transportkeuring van de VWA nodig. Die zijn best kostbaar, dus die kosten moeten wel in verhouding staan tot de kosten die je bespaart als je in Dld start i.p.v. in NL.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 22:19

ja je bedoelt andersom.
Maar dat wist ik dus niet dat je dan zo'n keuring moest doen.
Dus daar moet ik dan inderdaad ook nog wat over uitzoeken.
Het gaat overigens niet echt over de kosten maar meer dat ik heel dicht bij allebei de landen woon en dus graag de verschillen weet.
Kijk het liefste zou ik natuurlijk gewoon in beide landen rijden is wel zo makkelijk, maar ik weet niet precies hoe daar de regels in zijn en zo.
Dus ik dacht ik vraag het hier eens hier zitten vast mensen die dat zullen weten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:17

Als je in Nederland lid bent kan je heel makkelijk in Duitsland starten. Maar hou er idd wel rekening mee dat je een gezondheidsverklaring moet hebben, kost rond de 70 euro. Voor ee CEI vind ik dat de moeite waard, maar niet voor een nationale wedstrijd. Dat is persoonlijk.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:36

kyrkelover schreef:
Hallo endurance ruiters.
Ik wil misschien aankomend jaar endurence gaan rijden met mijn arabier, maar aangezien ik zo ongeveer op de grens tussen Nederland en Duitsland woon, vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met beide verenigingen.
Tuurlijk heb ik zelf ook al een beetje gekeken en zijn de regels en dergelijke verschillend.
Maar zijn de meeste endurence wedstrijden echt ver Duitsland in, of heb je ook hier vooraan redelijk wat wedstrijdjes.
En als je in Nederland lid bent mag je dan ook in Duitsland starten of andersom.
Het zijn nogal wat vragen maar ik wil een goede keuze maken.
Dus het zou fijn zijn als mensen hier hun ervaring neer zetten en dan met name ook over de Duitse vereniging. Het zou natuurlijk helemaal super zijn als iemand met beide verenigingen ervaring heeft.

houd er inderdaad mee dat je een gezondheidsverklaring moet hebben via het VWA, hier wordt ieder jaar steeds strenger om gecontroleerd en het kan heel naar aflopen als je deze niet hebt! kosten zijn in mijn regio rond de € 80,- en dus niet mis, voor slechts 10min werk.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:52

Hier wist ik inderdaad niet vanaf dus dan is het zowiezo niet de moeite om in duitsland te starten als je lid bent in Nederland.
Weet iemand hoe het andersom zit.
Dus lid van de duitse bond en starten in Nederland??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:56

Die gezondheidsverklaring heeft niets te maken met waar je lid bent, is ook niet iets wat van de sportbond uit gaat. Dat is een wettelijke regel voor ieder vee (paard, koe, varken etc.) dat de grens over gaat, of dat voor een wedstrijd of voor de slacht is maakt niet uit. Ook al ben je lid in Duitsland, zodra je paard de grens over gaat moet hij een gezondheidscertificaat hebben.

Tenzij je naar Belgie of Luxemburg gaat, de Benelux is vrij.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:28

Oh ok, ja snap hem al.
Pff dan zouden wij hier als je het helemaal goed zou doen zo ongeveer iedere dag in de zomer zo'n ding aan kunnen vragen.
We pendelen namelijk wat af.
Mijn pony/paard staat overigens ook op de grens duitsland/nederland hiih.